InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De hik, ik wil er vanaf!

De hik, ik wil er vanaf!

De hik, ik wil er vanaf! Neem een flinke lepel suiker en laat het langzaam smelten in je mond. Pak een groot glas water en drink die in één keer leeg. Adem tenminste ½ minuut inhouden. Langzaam in- en uitademen in een papieren zak. Heel langzaam een glas cola leegdrinken(!). Schrikken, wel eerst een vrijwilliger zoeken. Het is wel duidelijk, je hebt de hik.

Inhoud

Wat is hikken?

Wanneer je de hik hebt, trekt je middenrif onwillekeurig samen. Het middenrif is een spier tussen de borst- en buikholte. Omdat de ademhaling te snel is ontregeld slaan je stembanden dicht. De hik kreeg zijn naam door het geluid dat iemand maakt wanneer hij ‘hikt’.

Hoe krijg je de hik?

Wanneer je te snel eet of drinkt kun je de hik krijgen. Koolzuurhoudende drankjes en alcohol kunnen ook een aanval van de hik veroorzaken. Meestal krijg je de hik zoals hij verdwijnt, vanzelf. Er zijn wel enkele aandoeningen die de hik kunnen uitlokken, een longontsteking of een maagbreuk, maar meestal is het pech en ‘eet een beetje rustiger!’. Ook baby’s kunnen voor hun geboorte enkele keren per dag de hik krijgen, wanneer baby's voor hun geboorte veel last hebben van hikken, hebben ze dat na hun geboorte ook vaak.

Heeft de hik nut?

Dat is niet duidelijk. Waarschijnlijk moet je hikken om een teveel aan lucht in je maag te verwijderen. Het kan een onbewust teken zijn om iets rustiger te eten en kleinere happen te nemen. Voor baby’s in de baarmoeder zijn er andere redenen. Door te hikken, oefenen baby’s hun ademhalingsspieren, na de geboorte zou het voor een baby een goede oefening zijn voor het zuigen. Maar misschien heeft de hik helemaal geen nut.

Hoe kom je van de hik af:

Het kan geen kwaad maar we willen er wel zo snel mogelijk vanaf. Het is lastig, het staat allerminst charmant en komt altijd op de momenten dat het net even niet uitkomt. Tijd voor enkele min of meer beproefde methodes.
  • De makkelijkste rustig iets eten, goed kauwen.
  • Koolzuurhoudende drankjes even laten staan, maar sommigen zweren bij een glas cola.
  • Deze is ook makkelijk, niets doen het gaat wel over.
  • De adem een minuutje inhouden. (of zolang het lukt)
  • Ga iets doen! Niet meer denken aan de hik.
  • Over de kop drinken. De gebruiksaanwijzing: buig je diep voorover en drink dan ‘andersom een glas water leeg’.
  • Eet langzaam een waterijsje.
  • Op je hoofd gaan staan.
  • Augurken en zilveruitjes eten.
  • Als laatste die van alle oma’s van Nederland, zeg tien keer snel: hik spik sprauw ik geef de hik aan jouw, geef hem aan een anderman die de hik gebruiken kan.

De hik die we zo ontzettend lastig vinden, het is moeilijk om er een verklaring voor te vinden. De meeste onderzoekers stellen dat de hik weinig tot geen nut heeft. Het lichtpuntje is wel dat het meestal net zo snel verdwijnt als het komt. Voor maar enkelen lijkt de hik niet te willen verdwijnen, een Amerikaan haalde het Guiness Book of Records met 68 jaar lang de hik! Mocht de hik toch onverhoopt langdurig aanhouden,(geen 68 jaar wachten) er zijn medicijnen die de hikaanval kunnen stoppen.
© 2009 - 2019 Caro-lina, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De hik, ik wil er vanaf!"

Reacties

Ferry, 06-10-2014 23:30 #8
Lein, je bent een held! Zat even te zoeken tussen de reacties en die van jou leek makkelijk en simpel. Dit was het dus ook. Ongeveer 20 min de hik gehad, oren en neus dicht houden, hap adem en van 21 naar 30 tellen en weg was het! Bedankt :)

Bartje, 22-07-2014 13:44 #7
Dit helpt echt; iemand anders gaat achter je staan en houdt je oren stevig dicht, terwijl je een glas water rustig leeg drinkt. Nadeel is dat je dit niet alleen kunt doen.

Willem, 23-03-2014 02:13 #6
Wat bij mij altijd helpt is het volgende: vul een flink glas met water, en zeg: 'ik heb een hekel aan de hik!', neem een slok, en zeg: 'zodra dit glas leeg is… ' Neem weer een slok, en zeg: 'ben ik van mijn irritante hik af!' Drink nu de rest van het glas in 1 teug leeg, weg hik. Werkt ook gegarandeerd, en waarom? Omdat zoals (bijna) alle methodes je niet focust op de hik, maar op ademhaling, je drinkt beetje je zegt wat enz… ;-)

Anoniem, 01-01-2014 16:01 #5
Toen ik dit las was ik opeens van mijn hik af haha.

Lein, 06-03-2013 13:52 #4
Wat bij mij altijd werkt, is oren en neus goed dichthouden en adem in en dan tot 10 tellen.

Jacques van Harten, 20-09-2012 14:17 #3
Hikken… je hebt er geen greep op… tenminste…
Voor wie hier baat bij heeft:
Onlangs werd bij mij een nier verwijderd. Operatie geslaagd, maar enkele uren na de operatie sloeg de hik toe. Omdat ik genoeg tijd had in het ziekenhuisbed… heb ik geëxperimenteerd met ademhaling. Als ik niets deed nam de hik excessief toe. Al gauw kreeg ik door dat ik de hik op een lager niveau krijgen kon door bij het normaal ademen… na uitademen heel even langer de adem in te houden. Na enige tijd nam de hik dan in frequentie af… ze verdween niet. Niet veel later merkte ik als ik in de ziekenhuisgang twee rondjes gewandeld had (met die hik op een laag niveau) dat ik de hik kwijt was. Als ik mij op het bed plooide in een bepaalde houding (hoofdeinde heel hoog en de knieën opgetrokken) dat de hik zeker voor 10-20 minuten weg bleef. Net tijd genoeg om wat bij te komen. Ik had de hik zes dagen en nachten… heb dus ook niet zes dagen en nachten kunnen slapen.
De urologen die langs kwamen meldden allemaal… er is geen medicatie tegen de hik.
TOT DAT… op de zesde dag… een arts in opleiding zei…
Ik weet het ook niet. ik vind dit teveel en het duurt te lang. Ik ga op de interne een internist bellen… Niet veel later kreeg ik Haldol toegediend. Een middel tegen psychoses en waanideeën (!) Maar wel in een lage dosering. Na het derde pilletje van een halve milligram was mijn hik WEG (halleluja). Voor de zekerheid heb ik daarna nog één extra geslikt.
Haldol zal uitsluitend via artsen te verkrijgen zijn. Ik hoop dat men hier wat aan heeft.

Jacques

Dajvie, 06-11-2010 18:53 #2
Na een nachtje drinken werd ik wakker met de hik. Ik werd echt gek van de hik en na een paar uur ging ik opzoek na tips. Dus ik probeerde deze: neem een lepel suiker en doe je ogen dicht en laat de suiker in je mond smelten en probeer rustig te ademen als de suiker gesmolten is slik je het door en dan neem je een glas water en drink je het in 1 keer op en jup bij mij was de hik weg. Ik hoop dat ik andere mense hiermee geholpen heb =)

Dennisiej (infoteur), 13-01-2009 12:00 #1
Wat ik zelf altijd doe is: neus en mond dicht houden en zovaak mogelijk slikken, werkt gegarandeerd

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 20-12-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!