InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Luizen en neten bestrijden

Luizen en neten bestrijden

Luizen zijn zeer kleine insecten die leven op het hoofd van een mens. Ze eten bloed en laten met hun speeksel een irritatie achter op de huid waardoor het begint te jeuken. Luizen houden van netjes en schoon haar waar ze zich gemakkelijker in kunnen ontwikkelen dan in ongewassen vettig haar. Luizen zijn ook zeer besmettelijk en kunnen gemakkelijk overgaan van mens tot mens.

Hoofdluizen

Hoofdluizen zijn grijsbruine insecten ter grootte van een sesamzaadje die op of bij de hoofdhuid leven. Ze leggen eitjes waarvan de ovale wittige kapsels (neten) aan de haartwortels blijven kleven. Het lijkt op roos, maar kan niet worden weggeborsteld. Omdat de luizen bij contact makkelijk kunnen worden doorgegeven kan iedereen ze krijgen, maar ze komen het meest voor bij kinderen. Misschien ziet je je kind op je hoofd krabben, maar jeuk treedt pas enige tijd na de besmetting op.

Luizen bestrijden

Je kan hoofdluis zelf behandelen maar dat hoeft alleen als je levende luizen in het haar aantreft.
  • Je kan hoofdluizen opsporen met behulp van een luizenkam. Controleer als je luizen ontdekt ook de andere gezinsleden en stel allen die de voorafgaande 4 tot 6 weken nauw contact hebben gehad met jezelf of je kind op de hoogte zodat zij zo nodig ook behandeld kunnen worden.
  • Gebruik een luizenlotion om luizen te doden. Er zijn ook shampoos, maar die zijn minder effectief.
  • Als je zwanger ben of borstvoeding geeft, en bij baby's jonger dan 6 maanden moet je geen luizenlotion gebruiken. Gebruik in plaats daarvan vaker de luizenkam.
  • Eenmaal weg van de hoofdhuid sterven de luizen snel, maar was uit voorzorg borstels, kammen, handdoeken en kussenslopen. Gebruik niet elkaars hoofddeksels, sjaals, borstels en kammen.

Luizenkam

Door alleen maar in het haar te kijken zijn luizen moeilijk op te sporen, ga als volgt te werk (ca. 15-30 min)
  • Haar wassen met shampoo, uitspoelen en een flinke crémespoeling geven. Dan kammen met een gewone kam.
  • Zet een luizenkam tegen de haarwortels, de tanden plat tegen de hoofdhuid. Trek hem door de haren naar de punten.
  • Controleer de kam na elke haal en veeg eventuele luizen op een tissue.
  • Zorg dat je het hele hoofd bestrijkt en werk boven een witte handdoek zodat je alle vallende luizen goed ziet.
  • Spoel als je luizen vindt je haar uit, laat het drogen en breng luizenlotion aan. Of uitspoelen en opnieuw kammen. Herhaal dit 3 keer met tussenpozen van 4 dagen. Herhaal de hele procedure als je dan nog levende luizen vindt.

Luizenlotions

Luizenlotions op alcoholbasis zijn effectiever dan die op waterbasis, maar niet raadzaam voor mensen met astma of eczeem en voor jongere kinderen. Gewoonlijk wrijft men de lotion in het haar en de hoofdhuid en laat het een nacht zitten. Dan wassen met shampoo en de dode luizen eruit kammen. Na 7 dagen herhalen.
Gerelateerde artikelen
Luizen natuurlijk bestrijden en verwijderenLuizen natuurlijk bestrijden en verwijderenLuizen hebben slechts 6 tot 10 dagen nodig om zich van eitje in volwassen luis te transformeren. Van zodra ze volwassen…
Hoe ga je hoofdluis te lijf?Niks is zo vervelend als hoofdluis bij je kind. Hoewel het niks met hygiëne heeft te maken, heerst er wel een taboe op.…
Goedkope manieren om hoofdluis te bestrijden en te voorkomenGoedkope manieren om hoofdluis te bestrijden en te voorkomenHoofdluis is een veel voorkomend probleem dat vaak bij kinderen op de basisschool voor komt. Kinderen waarbij bekend is…
Hoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis zorgt voor jeuk en komt vooral bij kinderen voor. Dit komt omdat kinderen vaker direct contact hebben waarbij…
Hoofdluis bij kinderen, bestrijden en voorkomenHoofdluis bij kinderen, bestrijden en voorkomenOp plaatsen waar veel kinderen bij elkaar komen zoals scholen, krijgt hoofdluis altijd gemakkelijk de gelegenheid zich t…

Reageer op het artikel "Luizen en neten bestrijden"

Infoteur: Krisdeprest
Gepubliceerd: 13-06-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!