InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Natuurgeneeswijze > Luizen natuurlijk bestrijden en verwijderen

Luizen natuurlijk bestrijden en verwijderen

Luizen natuurlijk bestrijden en verwijderen Luizen hebben slechts 6 tot 10 dagen nodig om zich van eitje in volwassen luis te transformeren. Van zodra ze volwassen zijn, gaan ze zelf nieuwe eitjes leggen. Alle behandelingen moeten dus intensief zijn, of je de luizen nu op een natuurlijke manier wilt bestrijden of via medicinale shampoos. Hier volgen enkele tips om ze op een natuurlijke manier te verwijderen.

Azijn

Was je haar met azijn en masseer deze goed in de hoofdhuid. Laat minimum twee uur intrekken en spoel nadien goed uit met water. Deze methode zal alle neten binnen minder dan twee dagen doden.

Kokosolie

Verzorg je haar na elke shampoobeurt met kokosolie. Het maakt je haar niet alleen zijdezacht, het is ook een prima middel om luizen natuurlijk te bestrijden.

Olijfolie

Maak een haarmasker op basis van olijfolie, doe een handdoek om je hoofd en laat minimum twee uur intrekken. Daarna uitspoelen. Hoe meer olijfolie je gebruikt, hoe beter.

Mayonnaise

In de film Dying Young smeerde Julia Roberts mayonnaise door haar haren en gelijk had ze. Mayonnaise doet je haar glanzen en doodt alle aanwezige luizen en neten. Om efficiënt te zijn, moet je de mayonnaise wel twee uur laten intrekken.

Boter en citroen

Doe een mengeling van boter en citroen op je hoofdhuid en haar. Wacht vijftien seconden en spoel je haar daarna uit.

Tea tree olie

Voeg tien tot vijftien druppels tea tree olie toe aan je fles shampoo en was hiermee dagelijks je haar.

Listerine mondwater

Masseer je hoofdhuid met Listerine mondwater. Dit zal alle luizen onmiddellijk doden.

Netenkam

Verwijder de neten met behulp van een netenkam. Om de neten gemakkelijker te vangen, kan je voor de kambeurt olijfolie door je haar smeren of de netenkam met bijenwas bedekken. Hierdoor zullen de neten beter blijven kleven.

Vaseline

Het aanbrengen van vaseline op je haar doet de luizen stikken zodat ze daarna gemakkelijk te verwijderen zijn.

Persoonlijke voorwerpen

Persoonlijke voorwerpen zoals kammen, borstels, handdoeken, kussens, hoeden, sjalen en dergelijke meer zou je in principe nooit mogen delen. Alles wat met het haar van andere mensen in contact komt, moet je vermijden.

Kort haar

Als luizen bestrijden en voorkomen je prioriteit is, overweeg dan om je haar kort te knippen. Luizen leven immers niet graag in kort haar.

Familiale behandeling

Als één gezinslid last heeft van luizen, moet je onmiddellijk alle andere gezinsleden behandelen met één of meerdere van de bovenstaande methodes. Dit voorkomt dat de luizen van de ene persoon op de andere zullen overgaan.
Gerelateerde artikelen
Luizen en neten bestrijdenLuizen zijn zeer kleine insecten die leven op het hoofd van een mens. Ze eten bloed en laten met hun speeksel een irrita…
Goedkope manieren om hoofdluis te bestrijden en te voorkomenGoedkope manieren om hoofdluis te bestrijden en te voorkomenHoofdluis is een veel voorkomend probleem dat vaak bij kinderen op de basisschool voor komt. Kinderen waarbij bekend is…
Hoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis zorgt voor jeuk en komt vooral bij kinderen voor. Dit komt omdat kinderen vaker direct contact hebben waarbij…
Hoofdluis en neten behandelen en daarna voorkomenHoofdluis en neten behandelen en daarna voorkomenAls je vaak op je hoofd moet krabben, kan dat betekenen dat je last hebt van hoofdluis. En wanneer je hoofdluis hebt gec…
Elektrische luizenkam doodt hoofdluizen en eitjes direct!Elektrische luizenkam doodt hoofdluizen en eitjes direct!Hoofdluizen en hun eitjes kunnen direct en milieuvriendelijk gedood worden met een elektrische luizenkam van Medisana. V…
Bronnen en referenties
  • The American Holistic Medical Association Guide to Holistic Health: Healing Therapies For Optimal Wellness.
  • Healing and Prevention Through Nutrition. Evita Ochel.
  • The Complete Guide to Holistic Cat Care. Celeste Yarnall & Jean Hofve.
  • Geneeskrachtige kruiden voor dummies. Christopher Hobbs.
  • De taal der kruiden. Mellie Uyldert.
  • Natuurlijk pijn verlichten. Richard Thomas & Sjoukje Leegsma.
  • Het handboek voor een natuurlijke gezondheid. Mark Evans.
  • Geneeskrachtige planten en kruiden. Ute Kunkele & Till Lohmeyer.
  • Geneeskrachtige kruiden en planten. Elfrune Wendelberger.
  • Ayurveda en kruiden. Vasant Lad & David Frawley.
  • Praktische homeopathie. Claude Binet.

Reageer op het artikel "Luizen natuurlijk bestrijden en verwijderen"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 13-01-2012
Subrubriek: Natuurgeneeswijze
Medische informatie…
Schrijf mee!