InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Goedkope manieren om hoofdluis te bestrijden en te voorkomen

Goedkope manieren om hoofdluis te bestrijden en te voorkomen

Goedkope manieren om hoofdluis te bestrijden en te voorkomen Hoofdluis is een veel voorkomend probleem dat vaak bij kinderen op de basisschool voor komt. Kinderen waarbij bekend is dat ze hoofdluis hebben worden vaak geplaagd en als ‘vies’ ervaren door andere klasgenootjes. Middelen om hoofdluizen te bestrijden of te voorkomen zijn vaak erg duur. Daarom heb ik dit artikel geschreven. In dit artikel staan goedkope middelen om hoofdluizen te voorkomen of te bestrijden als ze al aanwezig zijn.

Hoofdluizen

Hoofdluizen zijn kleine beestjes die in uw haar kunnen voorkomen. De beestjes zitten vooral achter de oren en in de nek en komen het meest bij kinderen voor. Hoofdluizen jeuken erg omdat ze over uw hoofdhuid lopen. De hoofdluizen die bij mensen voorkomen overleven het niet op dieren en dit is andersom ook zo. Het kan dus nooit zo zijn dat u luizen heeft gekregen van bijvoorbeeld uw hond. Hoofdluizen zijn enkele millimeters groot (1 a 3 millimeter). De hoofdluis kan leven op uw hoofd omdat ze leven van menselijk bloed. Ze prikken dus enkele keren per dag in uw hoofd om hier bloed uit te zuigen, dit is ook een reden van de jeuk. Hoofdluizen leven ongeveer 30 dagen maar planten zich erg snel voort.

Neten

Neten zijn de baby’s van de hoofdluizen. Ze zitten vaak erg vast in het haar in een eitje. Deze zijn vaak moeilijker te verwijderen dan de hoofdluizen zelf. Ze komen erg snel uit. Het is belangrijk om dus behandelingen te herhalen om de neten die uitgekomen zijn te bestrijden.

Hoofdluizen op een goedkope manier bestrijden

Er zijn enkele goedkope manieren om hoofdluizen te bestrijden. Deze staan hieronder uitgeschreven:

Azijn

Hoofdluizen kunnen niet tegen azijn. Dit is bij veel mensen al bekend. U kunt het haar wassen met azijn, dit enkele uren laten inwerken en vervolgens uitspoelen. Het slimste is om uw haar te wassen met azijn voordat u naar bed gaat, dan kan dit de hele nacht inwerken en gaan de luizen dood. Met azijn wordt natuurlijk geen schoonmaakazijn bedoeld, maar gewoon natuurlijke azijn! Kam het haar altijd uit met een speciale luizenkam om de luizen te verwijderen. Vaak zijn de luizen al dood of erg suf waardoor ze gemakkelijker te verwijderen zijn. Pas wel op met het azijn, dit is namelijk niet goed voor de ogen.

Kokosolie

Een minder effectieve manier, maar een manier die bij veel herhaling ook blijkt te werken is het aanbrengen van kokosolie op uw haar. Dit zal u waarschijnlijk wel beter ruiken en de manier is minder effectief, maar natuurlijk zeker het proberen waard. Dit werkt vaak wel goed in combinatie met koud weer. Als het buiten vriest kunt u kokosolie in uw haar smeren en een uurtje naar buiten gaan met het natte haar. De olie wordt dan hard waardoor de luizen bevriezen.

Listerine mondwater

Ook listerine mondwater is een goede manier om luizen en de neten te doden. Pas hierbij echter wel op voor uw ogen, dit is namelijk niet prettig om in uw ogen te krijgen. Gebruik het mondwater als een shampoo en herhaal dit enkele keren in de week.

Mayonaise

Hoofdluizen houden van schoon haar, mayonaise is juist erg vet. Hier houden de luizen niet van, vandaar dat mayonaise in uw haar smeren een manier is om hoofdluizen te bestrijden. Laat de mayonaise enkele uren in het haar zitten en kam het haar dan uit. De luizen zullen weg willen en laten dus gemakkelijker los van het haar.

Citroensap

Ook citroensap is een goede manier om luizen te bestrijden. Wel droogt dit uw haar erg uit. Dit hoeft echter niet zo lang in te werken als de andere middelen en kan u dus na enkele minuten alweer uitspoelen. Herhaal dit proces enkele malen per week tot u verzekerd bent dat u geen luis meer heeft.

Hoofdluizen op een goedkope manier voorkomen

Als er door de school bekend wordt gemaakt dat er kinderen met hoofdluizen aanwezig zijn in de klas kunt u proberen om de hoofdluizen bij uw kind te voorkomen. Dit is natuurlijk veel beter dan dat u ze uiteindelijk moet bestrijden. Manieren om de hoofdluizen te voorkomen zijn:
  • Een druppel lavendelolie achter de oren smeren
  • Tea-tree olie mengen in shampoo
  • Zwitsal hair lotion
  • Veel gel of haarlak gebruiken
© 2012 - 2018 Dobel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat is hoofdluis?Iedereen krijgt er wel eens direct of indirect mee te maken: hoofdluis! Hoofdluizen komen veel voor, met name op locatie…
Boekrecensie: Hoofdluis (uit de reeks Kleine beestjes)recensieBoekrecensie: Hoofdluis (uit de reeks Kleine beestjes)In het boek lees je alles over de hoofdluis. Waarom zijn hoofdluizen zo speciaal, hoe worden ze geboren en wat eten ze?…
Elektrische luizenkam doodt hoofdluizen en eitjes direct!Elektrische luizenkam doodt hoofdluizen en eitjes direct!Hoofdluizen en hun eitjes kunnen direct en milieuvriendelijk gedood worden met een elektrische luizenkam van Medisana. V…
Hoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis zorgt voor jeuk en komt vooral bij kinderen voor. Dit komt omdat kinderen vaker direct contact hebben waarbij…
Hoe verwijder je hoofdluizen?Als je hoofdluizen hebt, dan wil je daar graag zo snel mogelijk vanaf! Hoofdluizen zijn niet schadelijk, maar ze zijn vo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nuttall, George H. F. (1862-1937), Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.leerwiki.nl/De_beste_natuurlijke_behandelingen_tegen_hoofdluis
  • http://groep1-2b.webs.com/nieuws.htm

Reageer op het artikel "Goedkope manieren om hoofdluis te bestrijden en te voorkomen"

Reacties

Renata, 16-11-2018 22:51 #19
Mijn zoon heeft heel dik, lang haar. Kreeg met de luizenshampoo de luizen niet weg. Meerdere keren ermee gewassen. Toen een paar dagen achter elkaar alle haren en hoofdhuid behandeld met appel azijn. De luizen renden zijn haar uit ;)

Anoniem, 20-01-2018 22:16 #18
Aftershave moet ook erg goed helpen om luizen en neten te doden. Dit deden mijn overgrootouders altijd.

Kriebelhoofd, 16-09-2017 10:43 #17
Haha, heb de mayonaise geprobeerd, Calvé, Belgische mayonaise. 3 uur in laten trekken, daarna wassen met repair shampoo. En echt alles is kapot, geen neet meer te zien, geen jeuk, geen luis, alles gewoon weg geweldig!

Liliane, 30-10-2016 21:51 #16
Jarenlang kapitalen uitgegeven aan Prioderm, Luis XT, enz. Dochter bleef luizen houden. Na het lezen van jullie tips azijn geprobeerd icm crèmespoeling en natuurlijk kammen met de netenkam. Nu na 1 week lijkt het te helpen, we hebben weer hoop en ook mijn portemonnee is blijer :)

Hilde, 28-06-2016 20:58 #15
Ik gebruik tea tree voor de onzuiverheden op mijn gezicht. En sinds kort ook op mijn haar. Maar toch heb ik neten. Azijn?!

Helpt een haarnetje bij het werk? Ik heb ze vermoedelijk daar opgelopen.

Sylvia, 21-06-2016 23:28 #14
Het is en blijft een tijdrovend klusje en geduld heel veel geduld!

Ik maak het haar vet met babyolie ongeacht welk merk! De haren bekijk ik per vierkante centimeter met pincet in m'n hand! Ik knijp alle luizen die rond kruipen dood en ook de neten die ik tegenkom knijp ik dood. Je hoort duidelijk een knakje. De neten die ik kapot geknepen heb trek ik uit t haar of in ieder geval een stuk zodat ik weet dat ik deze meer gehad heb.

Ja… het is een hele klus maar de neten zijn bestand tegen middelen behalve een pincet. Ik controleer de haren 2 x per dag en dit 1 a 2 weken lang! En tussendoor doe ik voor de zekerheid azijn of citroen in het haar laat dit inwerken daarna uitspoelen en haren weer oliën!

Dit is het enigste wat mijn kindjes helpt en ik zeker weet dat die kruipende mormels uitgeroeid worden.

Succes allemaal xxxx

Rianne, 02-05-2016 00:59 #13
Ik ben 13 en ik heb soms jeuk op mijn hoofd, mijn vraag was kan je je haar ook met honden shampoo wassen?

Kaia, 16-02-2016 19:58 #12
Henna helpt ook. Nu misschien niet het beste middeltje voor kids om ze met een rood koppie te zetten maar je hebt ook kleurloze Henna. En meteen supergezond voor je haar!

Nicolette, 09-02-2016 14:15 #11
Monique Hoogendoorn zei dat niets hielp behalve chemicaliën. Nu heb ik vreselijke huiduitslag gekregen van die chemicaliën dus ik ga al jullie huismiddeltjes maar eens op m'n hoofd smeren. Ik ben een oma en jammergenoeg ook soms "de klos". Is er nog iets bekend van uien als middel? Ik ben wat voorzichtig met azijn of zeep. Valt het haar daar niet erg van uit? Bedank voor jullie tips. Nicolette

Lin, 31-10-2015 13:44 #10
Ik ben 14 en ik heb hoofdluis ik wil niet dat mijn moeder er achter komt want ik wil het zelf oplossen (I know ik ben een puber) alleen vroeg ik me af of je als minderjarige ook shampoos tegen luizen mag kopen?

Janna, 18-02-2015 12:04 #9
De Listerine methode werkt hier thuis ook heel goed!
Spul in een spuitfles, haar en hoofdhuid mee insprayen, douchemuts op, 10 min intrekken en uitspoelen maar!
Daarna crèmespoeling erin en uitkammen met luizenkam.
En voila, dit om de dag en binnen een week volledig luis en netenvrij!

Annomien, 19-07-2014 14:42 #8
Vriendin van mij heeft der hele haar ingespoten met haarlak heeft het laten inwerken tot der dwr haar keihard werd en toen is ze het gaan uitspoelen en ze zegt dat het erg goed geholpen heeft.en om eerlijk te zijn de shampoo van de luizen spul hebben bij mij zeld nooit geholpen toen ben ik met azijn begonnen en haarlak op vriendin van me haar advies

Natasja, 04-05-2014 20:50 #7
Hier ook het zelfde probleem. Mijn dochter van 7 heeft elke keer luizen. Al heb ik haar net behandeld en ze is luizen vrij. Gaat naar school en is weer feest. Ga het toch maar is proberen met Azijn.

Maar een vraagje over dat mondwater moet dat echt van listerine? Of kan het ook een ander merk zijn?

G., 28-04-2014 09:43 #6
Listerine helpt echt! Ik gebruikte het bij mijn dochter en na 3 maal wassen met listerine was ze de luizen en neten kwijt!

Stephanie, 10-02-2014 17:32 #5
Je kunt het beste een mix maken van mayonaise, azijn en olijfolie. dit smeer je dan dik in je haar. 2 á 3 uur laten zitten en je bent van de luizen af!

Léonie, 28-10-2013 14:46 #4
Hahaha mayonaise in de haren smeren dat meen je niet haha of deze met de kokosolie "Als het buiten vriest kunt u kokosolie in uw haar smeren en een uurtje naar buiten gaan met het natte haar. De olie wordt dan hard waardoor de luizen bevriezen", om vervolgens een ziek kindje te hebben nee hoor er zijn kindvriendelijkere manieren dan dit. Lijkt me ook echt niet gezond.

Tessa, 15-08-2013 10:57 #3
Moeder van dochters en kleindochters en inmiddels ervarings-deskundige. Luizen= wassen met groene-of zwarte zeep, daarna een hoeveelheid azijn laten inwerken. Bij mijn (klein)dochters werkte en werkt het uitstekend. Pas op de ogen en goed uitwassen. Reactie infoteur, 22-08-2013
Dank u voor de tip.

Claudia Postema, 02-06-2013 21:15 #2
Mijn jongste dochter met speciale luizen shampoo gewassen, gekamd, alles weg. week later weer vol. daarna met speciale lotion hele nacht ingewerkt en zit weer vol en kammen heb ik zo vaak gedaan. ze blijven maar komen word er niet goed van en mijn dochter ook niet.

Monique Hogendoorn, 12-01-2013 16:36 #1
Ik durf gerust te zeggen dat ik inmiddels deskundige ben. Alle tips hierboven kunnen naar het land der fabelen behalve Kokosolie (mondwater niet geprobeerd). Daarnaast veel kammen. gel tea tree etc allemaal onzin. Na jaren elke keer iets anders proberen tegen hoofdluis heeft alleen kammen en kokos geholpen. Bij ernstige besmetting gewoon echt luis dodend middel gebruiken.

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 09-07-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 19
Medische informatie…
Schrijf mee!