InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Elektrische luizenkam doodt hoofdluizen en eitjes direct!

Elektrische luizenkam doodt hoofdluizen en eitjes direct!

Elektrische luizenkam doodt hoofdluizen en eitjes direct! Hoofdluizen en hun eitjes kunnen direct en milieuvriendelijk gedood worden met een elektrische luizenkam van Medisana. Voordeel is dat u dit apparaat gewoon ook preventief kunt gebruiken om hoofdluis te bestrijden. Haren regelmatig doorkammen doodt deze ongenode gasten en zorgt ervoor dat de luis niet de kans krijgt zich te verspreiden.

Wat zijn hoofdluizen?

Hoofdluizen zijn insecten die ongeveer 3 mm groot kunnen worden. Ze kunnen een wittige tot bruine kleur hebben. Deze beestjes hebben geen vleugels en leven van het bloed van de mensen waar ze op leven. De eitjes zitten in de haren, dicht tegen de hoofdhuid aan. De eieren komen uit na 7-10 dagen. Als de luizen eenmaal zijn uitgekomen blijven er witte resten achter. Deze heten neten. Als uw kinderen of andere kinderen op school hoofdluizen hebben kan dit voor veel extra werk zorgen.

Hoe verspreidt hoofdluis zich?

Een besmet persoon heeft meestal een tiental hoofdluizen. Als deze dieren niet vlug ontdekt worden heeft al vlug rond de 200 luizen. Doordat deze beestjes geen vleugels hebben kunnen ze niet vliegen. Ze verspreiden zich door direct contact van hoofd tot hoofd. Helaas kunnen ze op textiel even overleven. Daardoor kunnen ze zich ongewenst (vooral op kapstokken waar jassen hangen) vlug verspreiden. Mensen die luizen krijgen zijn niet vies! Deze diertjes houden van alle soorten haar: gewassen en ongewassen. Ze verspreiden zich zonder aanzien des persoon: ieder mens, ongeacht leeftijd, ras of geslacht kan hoofdluis krijgen! Als er weer een luizenalarm is (meestal op de lagere school) dient u uw kinderen te controleren op hoofdluis. Dit doet u meestal door een zogenaamde luizenkam. Wordt zo'n diertje gevonden dan bent u als ouder zijnde wel even bezig met het
uitroeien van dit insect! U dient dan te zorgen dat de luizen zich niet verspreiden.

Gebruiksaanwijzing van de Medisana elektrische luizenkam LCS

Het gebruik van dit hulpmiddel is eenvoudig. Door gewoonweg te kammen met de elektrische luizenkam worden de luizen en de eitjes gedood. Dit door een kleine elektrische stroomstoot. U kamt het haar. Als er een klein piepsignaal klinkt is er een luis of eitje met een stroompuls vernietigd. U kunt het haar natuurlijk ook regelmatig preventief behandelen. Gewoon regelmatig doorkammen. Er komen geen chemische middelen/ sterk geurende stofjes aan te pas! Dit is een voordeel omdat sterk geurende shampoos vooral bij kleine kinderen een grote weerstand tegen haren wassen kunnen opwekken! Verder is het fijn dat u bij kleine kinderen geen chemische middelen hoeft te gebruiken. Om maar niet te spreken over kinderen met een huid die vlug allergisch reageert! De Medisana elektrische luizenkam is veilig en milieuvriendelijk. Leest u de gebruiksaanwijzing van dit apparaat goed voordat u het apparaat gebruikt. Let op bij ogen, oren, neus en mond.

Wanneer u luizen heeft geconstateerd.

Om verdere verspreiding, ook bij anderen te voorkomen dient u het aantreffen van luizen bij de school van uw kinderen te melden. Betreft het ook anderen in het gezin, dan dient u de juiste instellingen te waarschuwen. Het is ook van belang reeds verspreide luizen in uw omgeving te vinden en te vernietigen. Daar zijn een aantal beproefde methodes voor:
  • Textiel dat met het hoofd in aanraking is geweest moet bij 60 °C gewassen worden Denk hierbij bijvoorbeeld aan jassen, mutsen, sjaals, lakens, kussenslopen, handdoeken of pluchen/stoffen knuffels.
  • Als iets niet gewassen kan worden dient u het een etmaal (24 uur) in een afgesloten plastic tas (daarna weggooien) in een diepvrieskist van minimaal -15 °C te leggen.

Blijf alert. Het duurt 7-10 dagen voordat eitjes uitkomen. Heeft u hoofdluis geconstateerd, dan kunt u de hoofdluis bestrijden door het blijven behandelen van de haren met de elektrische luizenkam. Blijf alert op nieuwe besmettingen, want anders begint het wassen weer van voor af aan! Hoofdluizen kunnen een echte plaag zijn en hoofdluis bestrijden vraagt dat u alert blijft en tijdig ingrijpt. Verder is het zo dat uw apotheek u kan adviseren over het gebruik van eventuele aanvullende (chemische) middelen en bestrijdingsmethoden.
© 2011 - 2019 Tinamoreno, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis en neten bestrijdenHoofdluis zorgt voor jeuk en komt vooral bij kinderen voor. Dit komt omdat kinderen vaker direct contact hebben waarbij…
Hoofdluis en neten behandelen en daarna voorkomenHoofdluis en neten behandelen en daarna voorkomenAls je vaak op je hoofd moet krabben, kan dat betekenen dat je last hebt van hoofdluis. En wanneer je hoofdluis hebt gec…
Luizen en neten bestrijdenLuizen zijn zeer kleine insecten die leven op het hoofd van een mens. Ze eten bloed en laten met hun speeksel een irrita…
Goedkope manieren om hoofdluis te bestrijden en te voorkomenGoedkope manieren om hoofdluis te bestrijden en te voorkomenHoofdluis is een veel voorkomend probleem dat vaak bij kinderen op de basisschool voor komt. Kinderen waarbij bekend is…
Manieren om hoofdluizen (neten) te bestrijdenManieren om hoofdluizen (neten) te bestrijdenDe hoofdluis is een insect die vaak basisscholen teistert. Elk jaar hoor je wel berichten in de omgeving dat de hoofdlui…
Bronnen en referenties
  • www.allergiewinkel.nl

Reageer op het artikel "Elektrische luizenkam doodt hoofdluizen en eitjes direct!"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 27-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!