InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Hoofdluis en neten behandelen en daarna voorkomen

Hoofdluis en neten behandelen en daarna voorkomen

Hoofdluis en neten behandelen en daarna voorkomen Als je vaak op je hoofd moet krabben, kan dat betekenen dat je last hebt van hoofdluis. En wanneer je hoofdluis hebt geconstateerd zijn twee dingen belangrijk: de luizen bestrijden en voorkomen dat ze terugkomen. Bestrijden: meteen aan de slag met de luizenkam op zoek naar luizen en neten, de kleverige eitjes. Dan een anti-hoofdluismiddel gebruiken dat in iedere drogisterij te koop is. Prioderm is misschien wel het bekendste bestrijdingsmiddel. Vergeet niet te controleren op achtergebleven neten, anders heeft behandeling geen zin. Voorkomen dat de hoofdluis terug komt: was alles waarin of waarop luizen zich kunnen nestelen. Lakens, dekens, kussens, knuffels, kleren en jassen. Ook een paar dagen in de vriezer is effectief.

Krabben op je hoofd

Als je vaak op je hoofd moet krabben, kan dat betekenen dat je last hebt van hoofdluis. Nou, zeg maar hoofdluizen, want voordat de jeuk ontstaat is er op je hoofd al van alles gebeurd. De hoofdluisbesmetting is namelijk al één of twee weken daarvoor ontstaan. In die tijd zijn eitjes gelegd die neten worden genoemd, waarvan er al veel zijn uitgekomen. En dan pas krijg je jeuk.

Hoofdluis en neten ontdekken

Tegenwoordig zijn er zogenaamde "luizenmoeders" op scholen actief die de kinderen controleren en bij ontdekking van hoofdluis de ouders waarschuwen. Maar je kan het zelf thuis ook vaststellen. Neten vind je meestal in de nek, achter de oren en onder de pony. Als de eitjes zijn uitgekomen, blijven er lege witte hulsjes achter.

Eerst is de luizenkam met plastic tanden nodig om luizen en neten te kunnen ontdekken. Ga met die luizenkam door het haar boven een wit stuk papier. De luizen vallen op het papier. Tijd voor een andere luizenkam. Na het ontdekken is een luizenkam met metalen tanden aan de beurt, want die is onder andere nodig om de hoofdluis en neten te verwijderen.

Hoofdluis en neten bestrijden

Men moet meteen aan de slag met de luizenkam met de metalen tanden. Twee weken lang iedere dag het haar heel zorgvuldig kammen. Plukje voor plukje vanaf de haarwortel. Daarbij kan ook een een anti-hoofdluismiddel gebruikt worden dat in iedere drogisterij te koop is.

Bron: Gilles San Martin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Bron: Gilles San Martin, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
De combinatie kammen en bestrijdingsmiddel is uiterst effectief als men het consequent toepast. Een keer het middel gebruiken is onvoldoende. De luizen zijn misschien wel verdwenen, maar de eitjes in het hoofdhaar niet. Neten lijken op roos, maar ze laten niet los als je kamt. Dus moet men altijd na een week het haar met hetzelfde bestrijdingsmiddel nogmaals behandelen. Kijk voor achtergebleven neten vooral op warme plekjes, dus achter de oren, in de nek en onder de pony. Als er geen behandeling plaatsvindt, komen na een paar dagen uit de neten weer luizen en is alles zinloos geweest.

Het kammen

  1. Was het haar eerst goed met shampoo en spoel het daarna uit.
  2. Daarna een ruime hoeveelheid cremespoeling aanbrengen, maar niet uitspoelen.
  3. Met een gewone kam de klitten uitkammen.
  4. Nu het hoofd voorover boven de wastafel houden. Met de luizenkam het haar van achteren naar voren kammen.
  5. De luizenkam afvegen aan bijvoorbeeld een stuk keukenrol en kijk of er luizen te zien zijn.
  6. De cremespoeling uitspoelen.

De bestrijdingsmiddelen

Bij de drogist verkrijgbaar.
  • Prioderm, shampoo en lotion.
  • Noury, heeft de zelfde bestanddelen als prioderm, maar stinkt meer.
  • Laxalol. Creme en lotion.
  • Para, niet gebruiken bij astma en hooikoorts.

Voorkomen dat de hoofdluis terug komt

  • Zorg dat de voorgeschreven behandeling en het kammen goed wordt toegepast.
  • Was alles waarin of waarop luizen zich kunnen nestelen in de wasmachine: lakens, dekens, kussens, knuffels, kleren en jassen.
  • Dingen, die te groot zijn of waarvan je niet zeker weet of ze gewassen kunnen worden, kan je ook een aantal dagen in de vrieskist doen. Voor wie dat niet de ideale manier lijkt is er nog een andere mogelijkheid:
  • Stop die spullen een week lang in een luchtdicht afgesloten vuilniszak.
  • Nieuw in de handel is de zogenaamde 'luizenvanger'. Die moet op de stofzuiger worden gemonteerd. Er komt geen chemisch middel aan te pas.
  • Veel ouders geven de kinderen een luizenhoesje mee naar school dat over de jas wordt gedaan om de kans op 'overspringen' vanaf een andere jas te beperken. Deskundigen vinden dit echter onzin, omdat luizen niet kunnen springen.

Hoe dan ook: hoofdluizen zijn voor ouders en kinderen vaak een lastige kopzorg.
© 2008 - 2019 Henbro, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoofdluis en netenDie constante kriebel! Vervelend! Wat zijn neten? Wat kan ik er tegen doen? Wat zijn dat nou voor een puntjes in mijn ha…
Elektrische luizenkam doodt hoofdluizen en eitjes direct!Elektrische luizenkam doodt hoofdluizen en eitjes direct!Hoofdluizen en hun eitjes kunnen direct en milieuvriendelijk gedood worden met een elektrische luizenkam van Medisana. V…
Luizen en neten bestrijdenLuizen zijn zeer kleine insecten die leven op het hoofd van een mens. Ze eten bloed en laten met hun speeksel een irrita…
Wat is hoofdluis?Iedereen krijgt er wel eens direct of indirect mee te maken: hoofdluis! Hoofdluizen komen veel voor, met name op locatie…
Hoofdluis bij kinderen, bestrijden en voorkomenHoofdluis bij kinderen, bestrijden en voorkomenOp plaatsen waar veel kinderen bij elkaar komen zoals scholen, krijgt hoofdluis altijd gemakkelijk de gelegenheid zich t…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoofdluis en neten behandelen en daarna voorkomen"

Reactie

Nadia Odris, 29-07-2011 20:11 #1
Ik heb alles gedaan tegen hoofdluis maar die blijft terugkomen wat moet ik doen?

Infoteur: Henbro
Laatste update: 02-09-2016
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!