InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Tutteldoekje: De favoriet van elke baby

Tutteldoekje: De favoriet van elke baby

Vroeger bestonden ze natuurlijk ook al, alleen hadden ze toen geen speciale naam. Tegenwoordig weet iedere ouder wat bedoeld wordt met “tutteldoekje”. Het zijn baby’s favoriete lapjes/knuffeltjes. Het is het “doekje” dat echt overal mee naar toe moet, wat simpel weg altijd aanwezig moet zijn. Als je wakker bent, of als je gaat slapen, thuis of ergens anders, het maakt niet uit het moet er gewoon zijn. Het is het doekje wat altijd troost bij elk verdrietje, het doekje waar je niet buiten kan. Als er één speeltje verreweg het meest favoriet is bij baby's en kleine kinderen dan is het wel het tutteldoekje. Baby's kunnen nog niet praten, dus het ze vragen is niet mogelijk. Maar lichaamstaal zegt meer dan genoeg en huilen kunnen baby's wel. En die twee dingen zijn het onomstotelijke bewijs dat tutteldoekjes inderdaad de nummer 1 zijn voor bijna elke baby. Proef op de som? Pak een baby zijn of haar tutteldoekje af en het resultaat is een huilende baby met gebalde vuistjes. Geef het tutteldoekje terug en het huilen stopt en het lichaampje ontspant zich.

Tegelijkertijd is om die reden het tutteldoekje ook de grootste “nachtmerrie” van iedere ouder. Want wat te doen als het eens kwijt raakt, of ergens vergeten wordt. De praktijk heeft uitgewezen dat het niet vervangbaar is; een baby die eenmaal gehecht is aan zijn of haar tutteldoekje neemt geen genoegen met iets anders. Sommige ouders gaan daarom zover dat ze niet één maar meerdere tutteldoekjes hebben, allemaal hetzelfde uiteraard. Je zou voor de grap eens moeten kijken op “baby/ouder”-forums en zien hoeveel wanhopige oproepen daar staan van ouders die op zoek zijn naar één bepaald soort tutteldoekje dat de lieveling is geworden van hun kindje en nu niet meer verkrijgbaar is.

Wat maakt een tutteldoekje dan zo speciaal? Waarom is het onvervangbaar?

De vorm

Door hun makkelijke vorm zijn ze voor baby’s heel aantrekkelijk om vast te pakken. De “beste” vorm is die van een vierkant lapje van zacht, kindvriendelijke stof. Meestal zijn ze zo tussen de 20 tot 25 cm groot. Kenmerkend zijn de 4 of 5 punten. Aan de punten zit een knoop wat de kleintjes heerlijk vinden om op te bijten, aan te sabbelen en mee te frutselen. Vooral het heen en weer wrijven langs het eigen neusje is een veel geziene handeling. Veel tutteldoekjes hebben in het midden van het lapje iets “leuks”, een clownshoofdje, een dierenkopje, enz.

De geur

Door al het gesabbel en gefriemel heeft het tutteldoekje zijn eigen unieke geur gekregen. Na verloop van tijd mogen ze wellicht in de ogen van volwassenen er niet meer fris uitzien; baby’s denken daar geheel anders over. Voor hen tellen maar twee dingen: hoe ruikt het en hoe voelt het. Het moet “eigen” ruiken, het moet “vertrouwd” ruiken, alleen dan is het OK. En het moet goed (aan)voelen, een voor hun bekende vorm hebben. Ga daarom niet in al uw properheid het tutteldoekje in de wasmachine stoppen. Daar zit geen één baby op te wachten.

Wat dus niet van belang is, is de kleur van het tutteldoekje en het merk. Duur of goedkoop is geen criteria voor een baby. Gelukkig maar. Of het nu een tutteldoekje is van de eerste de beste drogisterijketen of dat het eentje is van één van de vele dure babymerken, het zal de baby echt niets uit maken. Wat telt is het "gehecht zijn aan". Vanaf het moment dat het doekje deze status heeft bereikt, is het onvervangbaar geworden.
© 2008 - 2019 Drem, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mijn eigen website www.giftpoint.nl

Reageer op het artikel "Tutteldoekje: De favoriet van elke baby"

Infoteur: Drem
Gepubliceerd: 31-08-2008
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!