InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Waarom huilen baby's?

Waarom huilen baby's?

Waarom huilen baby's? Het gehuil van een baby is voor veel ouders vaak het ergste geluid dat ze kennen. Het is niet altijd mogelijk een reden te vinden waarom een baby zo vaak en veel huilt. Vaak gaat het om een wisselwerking of een opeenstapeling van factoren. Maar, het huilen gaat over en misschien wel sneller dan u denkt.

Waarom huilt een baby?

Deze vraag is eigenlijk eenvoudig te beantwoorden: omdat alle baby's huilen. Dat is heel gewoon. Het is voor een baby immers de enige manier om te laten merken dat er iets is. Het is een overlevingsmechanisme dat ervoor zorgt dat de omgeving van de baby niet wordt vergeten.

Huilgedrag

Sommige baby's huilen altijd op een vast tijdstip. Dit wordt het huiluurtje genoemd. Het wordt weleens beweerd dat dit huiluurtje zou afhangen van het jaargetijde waarin het kind geboren is.

Winterkinderen zouden vaker huilen tussen vier uur 's middags en acht uur 's avonds, terwijl zomerkinderen dit eerder tussen zeven en tien 's avonds zouden doen.

Maar wanneer uw kind ook geboren is, als hij ouder wordt zal het huilen vanzelf minderen. Het verschil in huilgedrag tussen baby's heeft ook te maken met verschillen in huntemperament (de tijd die ze nodig hebben om in balans te komen). De ene baby heeft gewoon meer tijd nodig om te wennen van het leven buiten de baarmoeder.

Aandacht en troost

Ook al is er niet echt iets aan de hand, een baby huilt nooit zomaar. Vaak wil hij er gwoon lekker bij zijn, en is het troosten en aandacht geven genoeg om hem weer tot bedaren te brengen. Het aandacht geven aan een kind is trouwens niet hetzelfde als het verwennen van een kind.

Belangrijk: Door direct op het gehuil van uw kind te reageren, zal u laten merken dat u haar/zijn boodschap heeft gehoord. Dit geeft een kind een gevoel van veiligheid en geborgenheid. Vooral kinderen die veel huilen hebben dit gevoel hard nodig. Dus u mag uw kind zo vaak troosten als u wilt.

Oorzaken

Het zal vaak snel duidelijk zijn waarom een baby huilt. Vaak voorkomende oorzaken zijn:
  • Het honger hebben
  • Een vieze luier
  • Het te koud of te warm hebben
Meestal zal het laatste het geval zijn. Ouders pakken vaak hun kind te goed in, dit veroorzaakt warmtestuwing en uw baby zal gaan huilen.

Het ongerust maken

Als uw kind blijft huilen is het begrijpelijk dat u zich hierover ongerust maakt. Neem deze ongerustheid wel sirieus en ga naar een huisarts of ga naar een consultatiebureau (een instituut binnen de Jeugdgezondheidszorg). Het kan immers geen kwaad om uw baby eens te laten onderzoeken. Een klein aantal baby's huilt eenmaal omdat er lichaamelijk iets niet in orde is.

Leren luisteren

Probeer te luisteren naar het soort huilen van uw baby. Zo kunt u misschien herkennen wat uw baby nodig heeft.
  • Het huilen van pijn klinkt meestal schril
  • Het huilen van honger is vaak wat meer dwingend
  • Van verveling meestal zeurderig
  • En van woede vaak hard

Belangrijk:

Kijk altijd of er iets aan de hand is als u uw baby hoort huilen! Als uw baby vaak huilt om verveling of andere dingen kan het zijn dat uw kind ook één keer om iets anders huilt. Daarom moet u altijd even kijken waarom uw baby huilt.
© 2008 - 2017 Rensisdik, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De psychologische oorzaak van huilbaby'sIn vele gevallen wordt het huilgedrag van huilbaby's niet veroorzaakt door een medisch probleem, maar door de omgeving v…
Huilbaby's: organische oorzakenHuilbaby's: organische oorzakenAlle baby's huilen, maar ongeveer 20% van de baby's huilt extreem veel en aanhoudend. Dit worden vaak huilbaby's genoemd…
Een huilende baby, wat doe je?Een huilende baby, wat doe je?De enige manier voor een baby, om duidelijk te maken dat iets hem niet zint, is door te gaan huilen. Sommige baby’s huil…
Waarom huilen babies?Huilen is voor een baby dé manier om aandacht te vragen. Een baby zal dit dus geregeld doen. Het is belangrijk om de aan…
Huilbaby: oplossingen, tips en informatieHuilbaby: oplossingen, tips en informatieEen huilbaby pleegt een grote aanslag op de ouder(s). Een huilbaby is een baby die minstens 3 uur per dag huilt, langer…

Reageer op het artikel "Waarom huilen baby's?"

Reacties

Jeroen, 23-09-2010 19:39 #2
Sommige baby's huilen doordat het geluid van een TV op standby (Hoge piep die volwassenen vaak niet horen) ze uit hun slaap houdt.

Joanna, 16-10-2008 21:43 #1
Super dit! Heb de site doorgestuurd naar een stel kersverse ouders. Eindelijk eens de tip om je kindje bij je te dragen en te troosten i.p.v maar te laten huilen. Daar is uiteindelijk niemand bij gebaat! Reactie infoteur, 17-10-2008
Haha, dankje voor je leuke positieve reactie Joanna.
Jah het is soms heel vervelend. Maar met een beetje zoeken kom je altijd wel bij een oplossing.

Mvg,
Rens

Infoteur: Rensisdik
Laatste update: 03-06-2009
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!