InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Naschoolse activiteiten voor het hyperactieve kind

Naschoolse activiteiten voor het hyperactieve kind

ADHD staat voor het Engelse attention-deficit-hyperactivity-disorder. De meeste kinderen die hier aan lijden hebben zowel last van aandachtsproblemen en hyperactiviteitproblemen. Ouders van zulke kinderen zijn zich er goed van bewust dat onachtzaamheid en hyperactiviteit de hele dag doorgaan. Om zulke kinderen na schooltijd bezig te houden kan erg moeilijk zijn. Het eerste wat moet worden gedaan om de juiste activiteit voor het kind te zoeken is om te begrijpen hoe de ADHD het kind beïnvloed. Is het kind geïnteresseerd in sport? Wordt het kind afgeschrikt door de competitie, of vindt hij het moeilijk om met anderen samen te spelen? Verteld het kind wat er is, of is de communicatie een probleem?

Sportieve activiteiten

Voor een kind wat aan ADHD lijdt is lichamelijke oefening altijd heilzaam. Oefeningen kosten extra energie en helpen om de hersenen te stimuleren. Team activiteiten brengen sociale vaardigheden en discipline bij. Maar als het kind niet mee wil doen aan team sporten, dan kan er worden uitgekeken naar andere activiteiten zoals: dansen, fietsen, zwemmen of gymnastiek. Vechtsporten leren niet alleen technieken aan voor zelfverdediging, maar zorgen ook voor zelf controle en geduld.

Creatieve activiteiten

Indien het kind een afkeer heeft van sport mar wel gevoel heeft voor creativiteit dan zijn er een aantal andere mogelijkheden. Toneel spelen is een prachtige mannier van creativiteitsbesteding. Het geeft het kind bovendien de mogelijkheid om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Muziek, kunst of dans kunnen er voor zorgen dat het kind zichzelf bezig houdt terwijl hij iets leert.

Voor het geval dat hij niet geïnteresseerd is in bovenstaande activiteiten, valt het te overwegen om bij de padvinderij te gaan.

Monitoring

Welke activiteit er ook gekozen wordt, zorg er voor dat de vooruitgang van het kind regelmatig wordt bijgehouden. Indien er het gevoel is dat er geen vooruitgang plaats vindt, overweeg dan om een ander soort activiteit uit te zoeken. Alles wat er voor zorgt dat het zelfvertrouwen van het kind toeneemt is hierbij goed. Het kan nodig zijn om advies te vragen aan de coach of leraar, om na te gaan of er positieve ontwikkelingen zijn.

Er zijn bepaalde activiteiten welke schadelijk zijn voor een kind wat lijdt aan ADHD. Computer en video spelletjes behoren tot deze categorie. Omdat er hierbij geen interactie nodig is, zullen kinderen zich meer geïsoleerd gaan voelen. Bovendien is het voor deze kinderen vaak moeilijk om onderscheidt te maken tussen goede en slechte signalen. Activiteiten waarbij het kind moet zitten om op zijn beurt te wachten, tasten het geduld van het kind aan en zullen geen succes zijn.

Ondanks het feit dat we deze kinderen zoveel mogelijk als elk ander kind willen behandelen, moeten we begrijpen dat de behoeften en beperkingen bepalend zijn voor de naschoolse activiteiten welke geschikt zijn voor het kind. Het moet iets zijn dat voldoening geeft, een uitlaatklep biedt en bovendien uitdagend moet zijn voor het kind.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Naschoolse activiteiten voor het hyperactieve kind"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 23-06-2008
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!