InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Het eerste jaar van je baby. Wat kan je verwachten?

Het eerste jaar van je baby. Wat kan je verwachten?

Het eerste jaar van je baby. Wat kan je verwachten? Als nieuwe moeder, heb je waarschijnlijk heel veel vragen zoals: hoe zal mijn kind reageren op zijn nieuwe omgeving? Wanneer zal hij meer dan 2 uur slapen? Wat kan ik allemaal verwachten het komende jaar? En nog veel meer vragen…… Elke baby is anders. De groei van je baby, zijn uiterlijk, zijn persoonlijkheid, alles aan hem of haar is uniek. Terwijl je je leven gaat delen met je kind, moet je te tijd nemen om te genieten van de komst van hem of haar in jou leven.

Hier volgen enkele zaken welke je kunt verwachten in het eerste jaar van je baby’s ontwikkeling:

Pas geboren

Je bent net bevallen van je baby, hetzij thuis in het ziekenhuis of in een kraamkliniek Je baby krijgt zijn eigen plekje in je huis, en waarschijnlijk ben je heel enthousiast. Het kan zijn dat je kind nog een punt hoofdje heeft vanwege een hulpmiddel bij de geboorte, het kan ook zijn dat de oogjes wat geel zijn of dat de huid nog een ongewone kleur heeft. Dit soort zaken zijn vrij normaal, en verdwijnen meestal na een paar dagen. Het is belangrijk om je baby te knuffelen en zoveel mogelijk liefde te geven, omdat vanaf nu de moeder/kind binding begint. Borstvoeding is erg belangrijk voor de gezondheid van je kind, zowel voor nu als ook voor de toekomst. Pasgeboren baby’s slapen veel, zo’n 10 tot 12 uur per dag, maar ze worden in het begin meestal ongeveer elke 4 uur wakker omdat ze gevoed willen worden.

Maand 1 tot 3

Baby’s beginnen meer te bewegen, ze ontdekken hun handen, en maken kleine geluidjes. Ze lachen, en volgen het geluid van je stem als je door de kamer loopt. Baby’ houden ervan om hun gezicht in een spiegel te zien, en een kleurig mobiel in hun wiegje geeft veel plezier en stimulatie. Baby’s tillen hun hoofdje op en bewegen het van links naar rechts, ze kunnen zich focussen op dingen of mensen in hun directe omgeving.

Maand 3 tot 6

Dit is één van de spannendste periodes in de groei van je baby; veel veranderingen vinden plaats in deze periode. Tegen het eind van de derde maand, zal de baby zijn kleine handjes open en dicht kunnen doen, zijn hoofdje gecontroleerd op kunnen houden, meer en meer naar objecten grijpen, en geluidjes na kunnen bootsen. In de vierde maand zal hij, met een beetje hulp, waarschijnlijk recht op kunnen zitten, en waarschijnlijk zo’n 6 uur aan een stuk door kunnen slapen. Het wordt steeds duidelijker dat hij of zij bekende gezichten gaat herkennen, en zal tonen hoe blij het is als je in de slaapkamer verschijnt! In de vijfde en zesde maand, zal je baby beginnen met omrollen, twee herkenbare geluidjes maken, en beginnen te drinken uit een kopje. Tegen deze tijd kun je ook beginnen met babyvoeding. Het wordt nu tijd om het huis baby proef te maken, omdat je baby rond deze tijd begint met kruipen.

Maand 6 tot 9

Gedurende deze groeiperiode beginnen veel baby’s hun eerste woordjes te zeggen. Zelfs als ze nog niet beginnen met woordjes, zullen de meeste enthousiast beginnen met in zich zelf te brabbelen, daarnaast ontwikkelen ze een breed scala aan gezichtsuitdrukkingen op deze leeftijd. Hij of zij zal specifieke huilgeluidjes ontwikkelen voor speciale behoeftes, en zal verschillend gaan reageren of verschillende familieleden. In de zevende en achtste maand beginnen ze met het tot zich nemen van baby hapjes met de handjes, en zullen ze plezier hebben om eten op de grond te gooien om te zien wat er gebeurt! Een specifiek dekentje of een knuffel zal het favoriete speeltje worden van de baby, en het zal gestrest worden als je het van hem afneemt. Ook zal de baby nu zonder hulp kunnen zitten.

Maand 9 tot 10

Tijdens deze maand, zal de baby naar speelgoed gaan grijpen, proberen om de lepel te pakken tijdens het eten geven, en in het algemeen wat actiever worden. Hij of zij zal zwaaien bij het afscheid nemen, tot grote vreugde van de grootouders, dingen beginnen op te pakken door gebruik te maken van duim en vingers, en zal ook aandacht hebben voor gevallen dingen, zoals favoriet speelgoed. Ook gaat het kind nu over van kruipen in zitten, en wordt het steeds mobieler!

Maand 11 tot 12

De baby wordt steeds nieuwsgieriger, en reageert goed op nieuwe geluiden, kleuren en vormen. Verhaaltjes vertellen wordt erg op prijs gesteld, en hij of zij zal het leuk vinden om met je te knuffelen terwijl het wordt voorgelezen. Baby’s begrijpen nu gezichtsuitdrukkingen, en kunnen eenvoudige woordjes zeggen. Voordat je baby 1 jaar wordt , krijgt het plezier in het stapelen van dingen, en het vullen en legen van emmertjes of bekers. Het gedurende korte tijd spelen met andere kinderen is een goed idee, en kan de baby veel leren over het delen van dingen en andere sociale vaardigheden.

Geniet van het eerste jaar van je kind, het gaat sneller voorbij dan je denkt.
Gerelateerde artikelen
Spelen met je baby op elke leeftijdSpelen met je baby op elke leeftijdHet is als mama en papa niet eenvoudig om op de juiste manier en met het juiste speelgoed te spelen met je baby. Er is z…
Baby's, wanneer welk speelgoed?Baby's, wanneer welk speelgoed?Als je baby aan het spelen is, ziet dit er altijd lief en schattig uit. Maar op welke leeftijd kan je de baby welk soort…
Welk speelgoed voor kleine kinderen?Welk speelgoed voor kleine kinderen?Je gaat op visite bij een jarig kind, of je wilt om een andere reden een cadeautje geven. Welk speelgoed kies je dan uit…
Bed- en slaaptijd voor baby's en dreumesen van 0-2 jaarBed- en slaaptijd voor baby's en dreumesen van 0-2 jaarIeder jong kind (baby, of dreumes) heeft een eigen slaapritme. Sommige baby's kunnen gerust zestien uur slapen op een da…
Kledingmaten en schoenmaten voor baby'sKledingmaten en schoenmaten voor baby'sHet eerste jaar na de geboorte verandert de kledingmaat van een baby regelmatig. De meeste baby's zullen vlak na de gebo…

Reageer op het artikel "Het eerste jaar van je baby. Wat kan je verwachten?"

Infoteur: Costaric
Laatste update: 11-07-2008
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!