InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Waarom wil mijn baby niet spelen?

Waarom wil mijn baby niet spelen?

Waarom wil mijn baby niet spelen? Spelen is goed voor de ontwikkeling, maar soms wil de baby niet spelen. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een baby niet zelf wil of kan spelen. Zo is het voor een jonge baby moeilijk om zichzelf te vermaken, hij kan zijn aandacht nog niet zo lang bij het spel houden en is beperkt in zijn mogelijkheden. Maar ook oudere baby’s vinden het soms moeilijk om alleen te spelen, samen is het immers veel gezelliger. Toch is het mogelijk om je baby zelf te leren spelen bijv. door hem daarin te stimuleren en door hem niet te storen tijdens het spelen.

Spelen is goed voor de ontwikkeling

Een baby ontwikkelt zijn motoriek door te spelen. Hierdoor worden zijn spieren sterker en kan hij ze steeds beter onder controle houden. Ook ontwikkelt een baby zijn cognitieve vermogen. Dat betekent dat hij leert denken en begrijpen. Spelen is ook belangrijk voor de sociale ontwikkeling, een baby leert de basisprincipes van het samen spelen. Een baby en een dreumes spelen nog niet echt met elkaar maar naast elkaar. Vanaf de peuterleeftijd raakt een kind geïnteresseerd in andere kinderen en gaat dan ook meer samen spelen.

Een baby van 1-3 maanden

Een jonge baby heeft veel aandacht en lichamelijk contact nodig. Het gezichtsvermogen is beperkt, de spieren zijn onvoldoende ontwikkelt en hij is gauw afgeleid of vermoeid. Een jonge baby kan nog niet echt spelen. Wat je wel kunt doen is zingen en tegen de baby praten. Proberen om contact te leggen. Omdat het gezichtsvermogen nog beperkt is houd je de baby op ongeveer 25 centimeter van je gezicht. Zo kan hij je beter zien. Later zal hij proberen om je gezicht aan te raken. De handjes, die na de geboorte nog gesloten zijn, gaan open als de baby iets groter wordt en hij zal proberen om iets te pakken. Dan vindt hij een zachte rammelaar of een knuffeltje leuk.

Een baby van 4-6 maanden

Vanaf ongeveer drie maanden ontdekt de baby zijn handjes en daarna de voetjes. Hier kan hij zich wel even mee vermaken. Bewegend speelgoed in de primaire kleuren, rood, groen, geel en blauw trekt nu zijn aandacht. In deze periode gaat de baby zijn speelgoed bijvoorbeeld een rammelaar ook vastpakken. Elke dag leert de baby nieuwe dingen en daar kan hij zich mee vermaken. De ouder of verzorger speelt samen met de baby maar laat hem ook steeds even alleen spelen. Zo leert een baby dat er niet de hele dag iemand voor hem beschikbaar is en krijgt hij de kans om zelf dingen te ontdekken.

Waar speelt de baby mee?

De baby speelt graag met zachte knuffels, blokken, boekjes en rammelaars. Ook speelgoed in de primaire kleuren vindt hij leuk. Dit kan een mobiel of activity-center zijn. Deze kun je boven de box hangen of in de box zetten. De baby luistert naar de geluidjes en muziekjes en zal proberen het speelgoed te pakken.

Leren zitten

Vanaf vier maanden zal de baby pogingen doen om te zitten. Eerst alleen met ondersteuning maar tussen de vijfde en zesde maand lukt het al om een paar seconden alleen te zitten. Dan wordt de wereld ook groter en kan hij beter om zich heen kijken. Het zicht wordt beter. De baby kan voorwerpen zien en volgt de mensen om hem heen.

Een baby van 6-12 maanden

De baby ontdekt de wereld om zich heen. Hij beheerst zijn spieren steeds beter en kan zichzelf voortbewegen. Het is goed dat de baby ook af en toe in de box speelt zodat hij leert om zich ergens op te concentreren. Vanaf negen maanden ontwikkelt een baby de fijne motoriek, hij gaat dingen nadoen en kan verstoppertje spelen.

Leren kruipen, staan, en lopen

In deze periode leert de baby kruipen, staan en sommige baby's kunnen zelfs al lopen. De baby kan zich nu zelf verplaatsen en gaat zijn omgeving verkennen. Het zicht is al veel beter, zachte kleuren en diepte kan hij nu waarnemen.

Waar speelt de baby mee?

De baby speelt graag met een bal. De bal naar elkaar toe rollen is een leuk spelletje. Bouwen kan de baby met blokken van plastic, hout of van stof. De baby speelt ook graag met: Duplo, puzzels, speeltjes met geluid, een loopwagen, muziektafel en boekjes.

Waarom wil mijn baby niet spelen?

Een baby wil graag de aandacht van zijn ouders of verzorgers, samen spelen is veel leuker. Toch is het beter dat een baby leert om zichzelf te vermaken, het is goed voor zijn ontwikkeling. Soms lukt dat echter niet, de baby wil niet spelen, mogelijk oorzaken zijn:
  • De baby voelt zich niet lekker, hij wordt ziek of is ziek. Rust is in dit geval belangrijk, zodra hij weer opknapt neemt de zin om te spelen toe.
  • De baby is moe of afgeleid door mensen of dingen om hem heen. Een baby kan nog niet lang spelen en heeft rust nodig. Leg de baby in bed, in een rustige omgeving kan hij nog wat brabbelen en spelen met zijn handjes en voetjes.
  • De baby heeft te veel speelgoed. Als de baby te veel speelgoed om zich heen heeft, kan hij zich niet concentreren en is teveel afgeleid. Geef steeds twee tot drie speeltjes tegelijk en wissel deze regelmatig af.
  • Het speelgoed is niet interessant, gekleurd speelgoed trekt de aandacht van de baby. Neutraal (bijv. houten) speelgoed zonder kleur is minder aantrekkelijk om mee te spelen. Ook speelgoed dat niet meer bij de leeftijd van de baby past is onaantrekkelijk. Houd er rekening mee dat het speelgoed aansluit bij de ontwikkeling van je baby.
  • De baby wil niet alleen zijn. Laat hem bij je in de buurt spelen en leer hem dat je altijd weer terug komt.
  • De baby is gewend aan aandacht, het is nu voor hem moeilijk om alleen te spelen omdat hij dat niet heeft geleerd. Wissel het samen spelen af met het alleen spelen.
  • De baby heeft een stimulans nodig om te gaan spelen, help hem op weg door wat speeltjes aan te bieden.

Niet storen tijdens het spelen

Een baby kan helemaal opgaan in zijn spel, maar als hij wordt afgeleid lukt het niet meer om weer te gaan spelen. Laat het kind met rust tijdens het spel. Praat niet tegen hem, blijf een beetje uit de buurt en vraag niets.
© 2014 - 2019 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Baby's, wanneer welke speelgoedBaby's, wanneer welke speelgoedAls je baby aan het spelen is, ziet dit er altijd lief en schattig uit. Maar op welke leeftijd kan je de baby welk soort…
Spelen met je baby op elke leeftijdSpelen met je baby op elke leeftijdHet is als mama en papa niet eenvoudig om op de juiste manier en met het juiste speelgoed te spelen met je baby. Er is z…
Speelgoed om de zintuigen van het kind te ontwikkelenIn de winkels is er meer dan genoeg speelgoed te koop. Belangrijk is dat een kind speelgoed heeft waarbij de vijf zintui…
Spelen van baby af aanVeel mensen weten niet dat je al vanaf heel jonge leeftijd kan beginnen met spelen met je kindje. Het is vaak goed voor…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: LisaRigoniPhotography, Pixabay
  • http://www.babyopkomst.nl/article/spelen-met-je-baby/
  • Wij.nl/baby-info-spelen/artikel/spelen-7-9-maanden
  • www.mamaenzo.nl/peuter/spelen/10-tips-zo-leer-je-je-kind-zichzelf-vermaken
  • http://www.babyvandaag.nl/baby/ontwikkeling-and-advies/help-mijn-baby-wil-niet-spelen
  • https://wij.nl/baby-spelen/artikel/spelen-0-3-maanden
  • http://www.opvoedadvies.nl/samenspelen.htm
  • http://www.zappybaby.be/nl/baby/128608/leer-je-kind-zelf-spelen

Reageer op het artikel "Waarom wil mijn baby niet spelen?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 24-10-2018
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!