ADHD in de klas
Kinderen worden tegenwoordig steeds sneller gediagnosticeerd als het aankomt op gedragsproblemen. Een veel gehoord probleem is ADHD, de afkorting voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Een leerling met ADHD zal enkele problemen tegenkomen in het leren, waardoor het ook voor de leerkracht nuttig is om kennis over ADHD in huis te hebben.
Kenmerken
Wanneer een kind ADHD heeft zal het doorgaans moeite ervaren op een drietal gebieden, namelijk ‘aandacht’, ‘impulsiviteit’ en ‘beweeglijkheid’. Deze gebieden vertalen zich in de praktijk als volgt:
- Een kind met ADHD heeft moeite om zijn aandacht te vestigen op datgene dat aan de orde is, of datgene dat moet gebeuren;
- Een kind met ADHD handelt snel zonder daarbij na te denken en kan heel impulsief zijn;
- Een kind met ADHD heeft moeite om stil te blijven zitten, omdat het een onrustig gevoel heeft.
In principe is een kind met ADHD prima in de klas te hanteren, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan.
Voorwaarden
Een kind met ADHD kan zich prima redden in de klas, zolang de leerkracht begrip heeft voor zijn probleem en de nodige interventies pleegt. Zo is het voor een kind met ADHD prettig om zijn aandacht op één punt te richten. Structuur dient dus geboden te worden. Als de leerkracht stapsgewijs uitlegt wat er moet gebeuren, is de kans groot dat de leerling hiermee overweg kan. Leerlingen met ADHD hebben baat bij duidelijke afspraken. Ook kan een kind met ADHD een zogenaamd wiebelkussen krijgen, waardoor het gehoor kan geven aan het rusteloze gevoel, zonder dat zijn stoel in beweging blijft (en andere leerlingen en de leerkracht gestoord worden).
Duidelijkheid
Voor andere kinderen in de klas is een leerling met ADHD doorgaans geen probleem. Wel is het goed om hierover duidelijk te zijn. Kinderen met ADHD vinden het vaak helemaal niet erg om over hun ‘probleem’ te vertellen, in bijvoorbeeld een presentatie of spreekbeurt. Op die manier kan uiting gegeven worden aan het probleem en komen de leeftijdsgenootjes meer te weten over wat ADHD is en waarom de leerling zich soms wat anders gedraagt.
Medicijnen
Wanneer ouders kiezen voor medicijngebruik, kan ADHD goed onderdrukt worden. Kinderen die medicijnen slikken worden rustiger in hun hoofd en kunnen hun aandacht meer bij de les houden. Er zijn verschillende medicijnen te verkrijgen en ook wordt er wel eens gebruik gemaakt van natuurlijke methoden. Hoe dan ook is ADHD niet te verhelpen of te behandelen.
Diagnose
Leerkrachten die vermoedens hebben van ADHD doen er goed aan om een checklist af te lopen, waarbij de belangrijkste kenmerken van ADHD kunnen worden aangevinkt. Wanneer de leerkracht een leerling wil laten onderzoeken, verloopt dit doorgaans via de intern begeleider van de school, na goedkeuring van de ouders. Wanneer ouders zelf het idee hebben dat hun kind last heeft van ADHD kunnen zijn de huisarts om advies vragen.
ADD
Er zijn ook kinderen die een verwante stoornis hebben, namelijk ADD (zonder de H). Dit is het Attention Deficit Disorder. Kinderen met ADD hebben ongeveer dezelfde problemen als kinderen met ADHD, maar zijn doorgaans niet impulsief en beweeglijk. Zij kenmerken zich voornamelijk door afwezigheid en stilte. Het verschijnsel ADD is dan ook vaak moeilijker te signaleren.