InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kinderschoenen kopen, waar je rekening mee moet houden

Kinderschoenen kopen, waar je rekening mee moet houden

De eerste kinderschoenen zijn voor ouders een bijzondere gebeurtenis, met schoenen is een kind ineens baby-af. Vaak worden de eerste schoenen al gekocht voordat een kind kan lopen. Daarna moeten er nog vele paren worden aangeschaft. Waar moet je nou precies rekening mee houden als je een kinderschoen koopt.

De eerste schoenen

Vele ouders kopen al voordat het kind kan lopen schoenen, soms zelfs al voor de geboorte. De babyvoet bestaat echter voor het grootste gedeelte uit kraakbeen. In de jaren na de geboorte harden deze botten en ontwikkelen de voeten zich verder. In de eerste jaren zijn de voeten dan ook nog zeer buigzaam. Verkeerde schoenen kunnen de voeten dan ook gemakkelijk misvormen.

Pas als je kind zonder steun goed zelfstandig kan lopen kunnen de eerste echte schoenen worden gekocht. Ook al zijn deze schoenen dan aanwezig, gebruik ze zoveel mogelijk alleen maar buiten als bescherming tegen kou en vuil. Het blijft verstandig je kind binnen zoveel mogelijk op blote voeten of op sokken (met antislip) te laten rondlopen.

De eerste schoenen moeten zo soepel mogelijk en niet al te zwaar zijn zodat de voet niet wordt belemmerd. Bovendien moet er voldoende ruimte zijn aan alle kanten. Natuurlijke materialen als leer en een niet al te gladde zool verdienen de voorkeur.

De peuterschoen

Voor peuters geldt juist dat de schoen steun moet bieden. Hier komen dan ook de schoenen met stevige hielen in zicht. Kies hier vooral voor een schoen met een hoge sluiting bij de wreef waarmee wordt voorkomen dat de voeten kunnen gaan schuiven in de schoen. Deze schoenen hebben een stevigere zool dan de eerste schoenen maar deze zool moet wel gemakkelijk kunnen buigen bij de bal van de voet. Een te stevige zool kan een valpartij veroorzaken, let hier dus op, evenals op hakken. Hakken kunnen ervoor zorgen dat de voorvoet vergroeit en de achillespees wordt verkort.

De schoen moet voldoende ruimte bieden aan de voet, let er dan ook op dat er bij aankoop van de schoen ongeveer een vingerbreedte ruimte aan de voorkant aanwezig is (circa 1 tot 1,5 centimeter). Niet alleen de lengte maar ook de breedte van de schoen is erg van belang, te smalle schoenen knellen en bij te brede schoenen kan de voet gaan schuiven en kantelen.

Bovendien is het ideaal te kiezen voor schoenen met klittenband. Hierbij kan de schoen goed worden aangepast aan de voet en kan de schoen ook als de voeten aan het eind van de dag iets dikker zijn nog prettig worden gedragen. Groot voordeel van deze vorm is dat de peuters, die doorgaans alles zelf willen doen, ook in staat worden gesteld om hun eigen schoenen aan te trekken. Een gesp kan een goed alternatief zijn als er voldoende gaatjes in het riempje aanwezig zijn.

Rubberlaarzen en gympen

Elk kind vind het geweldig om eens lekker door de plassen te kunnen stampen. Rubberlaarzen bieden echter geen houvast aan de schoen. Het is dan ook niet verstandig uw kind te vaak regenlaarzen te laten dragen.

Gympen kunnen daarentegen wel een fijne schoen zijn indien zij een stevige hiel hebben, een flexibele zool en zij gemaakt zijn van ademend materiaal. In tegenstelling tot vroeger toen een degelijke schoen slechts in 2 uitvoeringen en 6 kleuren verkrijgbaar was is het assortiment tegenwoordig enorm. In dit assortiment zijn ook heel wat verantwoorde stoere gympen opgenomen die alles bieden aan de kindervoet wat de leren tegenhanger ook biedt.

Te kleine schoenen

Kinderen melden vaak niet dat hun schoenen te klein zijn. Je kunt het wel soms zien aan rode tenen of vaak struikelen. Vaak levert het nieuwe seizoen dan ook een aardige verrassing op want dan worden de voeten opnieuw gemeten. Het is verstandig niet zo lang te wachten en regelmatig zelf even tussendoor te voelen of er nog voldoende ruimte in de schoen aanwezig is, zodat je op tijd merkt dat de schoen te klein is geworden. Denk hierbij ook aan eventuele gymschoenen op de peuterspeelzaal of de crèche.
© 2008 - 2018 Dsvh13, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Schoenen passen en kopen met kinderenNet een baby, maar geen idee wat er allemaal bij komt kijken als het schoenen betreft? Dit artikel geeft antwoorden op a…
Kinderschoenen passenKinderschoenen passenHoe weet je of een kinderschoen goed past? En wanneer word het kindervoetje te groot voor de schoen, zodat het tijd is o…
Hoe belangrijk zijn goed passende kinderschoenen?Hoe belangrijk zijn goed passende kinderschoenen?Een kind is toe aan het dragen van echte schoenen als het stevig en op platte voeten kan staan. Het dragen van goede sch…
Kinderschoenen outlet: online voordelig schoenen kopenKinderschoenen outlet: online voordelig schoenen kopenKinderschoenen, en dan met name merkschoenen, kunnen behoorlijk prijzig zijn. Zeker omdat kinderen de schoenen vaak maar…
Antwoorden op veelgestelde peuter/kleuter vragenAntwoorden op veelgestelde peuter/kleuter vragenKinderen opvoeden is gezien als zo'n beetje het moeilijkste "beroep" dat je kan hebben. Ok, het is ook dankbaar werk en…

Reageer op het artikel "Kinderschoenen kopen, waar je rekening mee moet houden"

Reactie

Ypma, 07-10-2015 20:44 #1
"De peuterschoen
Voor peuters geldt juist dat de schoen steun moet bieden. Hier komen dan ook de schoenen met stevige hielen in zicht."

Ik zou niet weten waarom. Als -zoals terecht gesteld- de beste manier van voortbewegen blootsvoets is, waarom zouden peuters ineens 'klompen' aan hun voeten moeten. Ook ik ben opgegroeid met dit idee en het eerste waar naar gekeken werd was voetbed en stevigheid. Laat de voeten het werk maar doen; het creëert stevige voeten ipv doorgezakte. Waar bovendien aan voorbij gegaan wordt is de breedte bij de tenen; bij te veel schoenen is dit (veel) te smal. Dit is de bron van vele problemen.

Infoteur: Dsvh13
Laatste update: 07-10-2009
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!