InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Hoe belangrijk zijn goed passende kinderschoenen?

Hoe belangrijk zijn goed passende kinderschoenen?

Hoe belangrijk zijn goed passende kinderschoenen? Een kind is toe aan het dragen van echte schoenen als het stevig en op platte voeten kan staan. Het dragen van goede schoenen is belangrijk omdat kindervoeten zich nog ontwikkelen. Goede schoenen voorkomen problemen aan de voeten, rug en knieën op latere leeftijd. Een goede kinderschoen is voorzien van een verstevigde hiel en een soepele zool met profiel. De voet heeft voldoende bewegingsruimte en het materiaal moet ventileren. Schoenen moeten in de juiste maat worden gekocht. Niet te klein of te strak, maar ook niet te groot.

De ontwikkeling van kindervoeten

Een kindervoet moet zich nog helemaal ontwikkelen. Een baby beweegt zijn voetjes en beentjes door ermee te trappelen en activeert daarmee de spieren. Op deze manier leert hij grip op zijn bewegingen te krijgen. Zodra de spieren sterk genoeg zijn, lukt het de baby om te gaan staan. Een baby die leert om te gaan staan doet dit nog vaak op zijn tenen. De stand van de voeten verandert als het kind steviger gaat staan en de eerste stapjes zet. Het kind gaat op platte voeten staan omdat het voetoppervlak dan het grootst is. Daardoor ontstaat er stabiliteit.

Kindervoeten veranderen van vorm

Kindervoeten veranderen nog van vorm omdat de voetbotjes zich moeten ontwikkelen. Goede en stevige schoenen geven het kind extra steun bij het staan en lopen en houden deze ontwikkeling niet tegen. Tot een jaar of negen heeft het kind platvoeten, daarna zijn de voeten stabiel genoeg om het lichaamsgewicht te dragen.

Wanneer moet je kindje schoenen dragen?

Een baby die gaat staan en voorzichtig zijn eerste stapjes zet heeft nog geen schoentjes nodig. De voetjes en spieren kunnen zich beter ontwikkelen als je baby op blote voetjes of met sokjes loopt. Als je baby sokjes draagt, kies dan voor sokjes met antislip op de onderkant. Als je kindje buiten loopt zijn schoentjes wel belangrijk. Ze beschermen de voetjes en houden ze warm.

Aan welke eisen moeten de eerste schoentjes voldoen?

De eerste schoentjes moeten flexibel en licht zijn en gemaakt van natuurlijk materiaal. Voeten scheiden vocht af, natuurlijk materiaal zoals leer ademt. Het neemt vocht op en is luchtdoorlatend. Daarnaast moeten schoenen de juiste maat hebben. Dat geldt voor zowel de lengte als de breedte van de schoen. Kindervoetjes groeien de eerste jaren hard. Om te voorkomen dat de schoenen knellen controleer je elke drie maanden of de schoenen nog passen.

De aanschaf van kinderschoenen

Schoenen kunnen online of in de winkel worden gekocht. In een goede schoenenzaak worden de voeten opgemeten voor de juiste schoenmaat. De verkopers hebben verstand van schoenen en kunnen een goed advies geven.

Online schoenen kopen

Bij het online kopen van schoenen moet je zelf de juiste maat kiezen. De voeten van het kind moeten worden opgemeten, zodat de maat aan de hand van een maattabel kan worden afgelezen. Omdat er geen deskundig advies gegeven wordt is het aan te raden om de schoenen te passen en daarbij te letten op de pasvorm, het gebruikte materiaal, de buigzaamheid van de zool en de aanwezigheid van steun in de hiel.

Waar moeten goede kinderschoenen aan voldoen?

Kindervoeten groeien en ontwikkelen zich. Schoenen moeten de voeten ruimte geven en ze steunen. Daarom moeten kinderschoenen aan de volgende eisen voldoen:
  • Er moet een bewegingsruimte van één cm aanwezig zijn voor de tenen. Te strakke, te kleine of te grote schoenen verstoren de ontwikkeling van de kindervoet. Op latere leeftijd kan dat leiden tot klachten aan de voeten, rug en knieën. Kleine of strakke schoenen maar ook te strak zittende sokken knellen de voeten af. Te grote schoenen veroorzaken eeltvorming en blaren omdat de voeten kunnen schuiven. Kinderen struikelen ook sneller met te grote schoenen.
  • Een schoen moet steun geven aan de voet. Schoenen moeten zijn voorzien van een verstevigde hiel die ook goed aan de voet sluit. De schoen moet omhoog komen als het kind op de tenen gaat staan. De stevige achterkant zet de voeten in de goede positie.
  • Het materiaal moet ventileren om zweetvoeten te voorkomen. Leren schoenen ventileren beter dan schoenen van imitatieleer. Bovendien vormen leren schoenen zich naar de voet, zijn ze steviger, hebben over het algemeen een langere levensduur en zitten comfortabel.
  • De zool moet buigzaam zijn en voorzien van profiel. Het is belangrijk dat kindervoeten gemakkelijk op en neer kunnen zodat de voetspieren sterker worden. Een harde zool houdt deze ontwikkeling tegen. Let ook op het profiel in de zool dit voorkomt uitglijden. Een goede zool vangt schokken van springen en rennen op en dempt ze.

Tweedehands schoenen, een goed idee of niet?

Kunnen de schoenen van het oudste kind worden gedragen door een jonger broertje of zusje? En kun je voor je kind tweedehandsschoenen kopen zonder dat het gevolgen heeft voor de ontwikkeling van de voet? Ja dat kan! De schoenen moeten wel goed passen, laat ze anders staan. De zool moet soepel zijn en de hiel stevig. Schoenen die erg zijn afgedragen kun je ook beter niet meer aantrekken.

De schoenen van kleine kinderen

De schoenen voor kleine kinderen zijn bijna net zo duur als die van volwassenen. Vaak zijn ze er na enkele maanden al weer uitgegroeid. Over het algemeen slijten deze schoenen niet zo hard en daarom kunnen ze nog best een ronde mee.
© 2012 - 2019 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De juiste schoenen voor elk kindKindervoeten groeien één tot twee schoenmaten per jaar. Het probleem is dat deze kinderen nog altijd dezelfde schoenen d…
Amerikaanse baby- en kinderschoenmaten omrekenenAmerikaanse baby- en kinderschoenmaten omrekenenIn de Verenigde Staten en Canada worden Amerikaanse baby- en kinderschoenmaten gebruikt. Deze zijn heel anders dan onze…
Wanneer en welke kinderschoenen kopen? Tips en adviesWanneer en welke kinderschoenen kopen? Tips en adviesWanneer je kind loopt of bijna loopt is het een goed moment om de eerste kinderschoenen te kopen. Maar welke kan je het…
Goede schoenen, zo belangrijk voor je voetenGoede schoenen, zo belangrijk voor je voetenJe voeten moeten je de hele dag dragen. En een beetje hulp kunnen ze daarbij goed gebruiken. Daarom zijn goede schoenen…
Damesvoeten met een maatje meerDamesvoeten met een maatje meerVanaf maat 41 worden damesvoeten vaak als groot ervaren. Als je als vrouw schoenmaat 42 hebt dan heb je in een gewone sc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sebagee, Pixabay (bewerkt)
  • http://gaanpodotherapie.nl/kindervoeten/
  • https://www.sioux-shop.nl/cms/schoenkennis/waarop-u-moet-letten-bij-het-kopen-van-schoenen/
  • https://www.24baby.nl/baby/ontwikkeling/leren-lopen-baby/
  • http://www.leaseje.nl/de-deskundige/de-ontwikkeling-van-de-voeten-3120814/

Reageer op het artikel "Hoe belangrijk zijn goed passende kinderschoenen?"

Infoteur: Liza
Laatste update: 07-02-2019
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!