InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieet

Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieet

Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieet Indien je op zoek bent naar een alternatieve behandeling tegen ADHD, kun je overwegen om het voedingspatroon enigszins aan te passen. Veranderingen in het dieet blijken een positief effect te hebben op de symptomen van ADHD bij zowel kinderen als volwassenen. In de basis komt het er op neer dat een ADHD dieet gebaseerd is op gezond en uitgebalanceerd voedsel. Slechte voeding kan de symptomen van ADHD verergeren.

Suiker opname

Het verminderen van de suikeropname kan er zeker voor zorgen om de hyperactiviteit van kinderen met ADHD te verminderen. Een hoge suiker consumptie lijdt tot schommelingen in het bloedsuikerniveau in het lichaam, wat kan resulteren in prikkelbaarheid en stemmingswisselingen bij praktisch iedereen. Voor kinderen met ADHD, kan het stijgen en dalen van het bloedsuikerniveau zorgen voor uitbarstingen van hyperactiviteit, stemmingswisselingen, agressie en prikkelbaarheid. Een teveel aan suiker kan de symptomen van kinderen met ADHD verergeren en bijdragen aan meer gedragsproblemen.

Geraffineerde koolhydraten

Alhoewel een laag koolhydraten en hoog eiwitten dieet de symptomen van ADHD kan verminderen, moeten men er voor waken om de koolhydraten niet helemaal uit te bannen. Vandaag de dag, is er de neiging om buitensporig geraffineerde koolhydraten zoals in witte meel en witte suiker, en kant en klaarmaaltijden waaraan additieven zijn toegevoegd, zoals kleur- en smaakstoffen, te consumeren. Geraffineerde koolhydraten hebben de eigenschap om schommelingen te veroorzaken in het bloedsuikergehalte, wat gedragsproblemen bij ADHD patiënten kan verergeren. In plaats hiervan is het aan te raden om volle granen, groenten en fruit te consumeren omdat deze volop ongeraffineerde koolhydraten bevatten welke helpen om bloedsuikergehalte te stabiliseren.

Voedselkeuze

Bepaalde voedingsmiddelen kunnen ADHD verschijnselen uitlokken. Toevoegingen aan het voedsel zoals preserverings middelen, kleurstoffen en kunstmatige smaakstoffen zijn gekend als veroorzakers van gedragsstoornissen bij ADHD patiënten. Voorkom kant en klare maaltijden omdat deze praktisch altijd over bovengenoemde toevoegingen beschikken. Het is beter om natuurlijk en gezond voedsel te eten. Let op met voedsel waar allergisch op gereageerd kan worden, zoals melkproducten, tarwe, eieren, gist en sinaasappelsap. Er zijn opvallende verbeteringen te constateren in het gedrag van het kind, indien allergie veroorzakende voedingsmiddelen uit het dagelijks consumptiepatroon verwijdert worden.

Supplementen

Sommige supplementen kunnen de ADHD symptomen afzwakken. Het is aangetoond, dat ADHD kinderen, die visolie wordt toe gediend, beter in staat zijn tot spellen, schrijven en lezen. Visolie bevat essentiële vetzuren (omega-3) welke hyperactiviteit kunnen reduceren. Levertraan, is ook een goede bron voor deze essentiële vetzuren. Andere supplementen welke kunnen helpen zijn: vitamine B6, magnesium en zink.

Ondanks het gebrek aan wetenschappelijk bewijs ter ondersteuning, hebben veel ouders ondertussen vernomen dat een dieet een positieve invloed kan hebben op de ADHD symptomen van hun kinderen.
Gerelateerde artikelen
ADHD  Natuurlijke behandelingADHD Natuurlijke behandelingIn tegenstelling tot vroegere jaren vallen afwijkingen bij kinderen nu steeds meer op. De medische wereld is ver in haar…
Kinderen met ADHD beter af met dieet i.p.v medicatie!Wanneer uw kind ADHD heeft dan is de kans dat hij of zij medicatie zoals Ritalin gebruikt groot. Het nadeel van Ritalin…
ADHD-dieet of RED-dieet: ADHD voeding onderzoekADHD-dieet of RED-dieet: ADHD voeding onderzoekADHD-dieet of RED-dieet, wat is dat voor dieet voor kinderen met ADHD? Het RED-dieet heeft bij een groot deel van de kin…
Is er een wetenschappelijk bewezen dieet tegen ADHD?Is er een wetenschappelijk bewezen dieet tegen ADHD?ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Attention Deficit Hyperactivity Disorder wordt ook wel aandach…
ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?Het RED-dieet is een eliminatiedieet wat een gunstig invloed schijnt te hebben op kinderen die de diagnose ADHD kregen o…

Reageer op het artikel "Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieet"

Reacties

Annemieke Koornstra, 18-06-2012 13:38 #6
Nadat mijn zoon van 6 ritalin kreeg voorgeschreven kreeg hij vijf verschillende tics.
Het was zo zielig om hem zo te zien en ben direct gestopt. Zelf had ik al het idee dat zijn gedrag te maken had met de voeding die hij binnen krijgt. En wat blijkt hij kan niet tegen Geraffineerde koolhydraten, 1 snoepje kan hem al helemaal van slag brengen en boos maken. Van aardappels gaat hij hard praten en van fruitsuikers en melk suikers wordt hij druk qua lichaamsbeweging. Het is een hele uitzoekerij en heel moeilijk voor een kind van 6 jaar om op zo'n streng dieet te moeten volgen maar qua gedrag en houding is het een heel ander kind. Voor hem geen koekje mee naar school maar komkommer en tomaat.

Didy, 06-02-2011 13:57 #5
Hallo Mamasan, Je hebt gelijk. Kinderen met ADHD hebben vaak een tekort aan serotonine, het hersenstofje. Er is dan sprake van een verhoogd histaminegehalte of een intolerantie voor de biogene aminen. Vandaar mijn verwijzing naar www.levendvoedsel.nl

Didy, 06-02-2011 13:51 #4
Eindelijk erkenning voor de kinderen, met een verandering in het gedrag, zoals bij ADHH en autisme. Bij mij was dit al zoveel jaar eerder bekend. Misschien leuk om even de website www.levendvoedsel.nl te bezoeken? Het is niet alleen voeding, maar voedselintolerantie, door een verstoord afweersysteem, dat vaak erfelijk is.

Costaric (infoteur), 17-06-2009 13:19 #3
Mamasan,

Bedankt voor je reactie.

Mamasan (infoteur), 16-06-2009 22:47 #2
Ik ben het met je eens dat kinderen druk kunnen worden van suiker, maar kinderen met ADHD niet meer dan andere kinderen, want de reden dat kinderen met ADHD druk zijn heeft niks met suiker te maken, maar met het feit dat ze een bepaald stofje missen in de hersenen en daardoor de belangrijke en onbelangrijke prikkels niet kunnen onderscheiden.
Wat betreft andere voedingscombinaties zijn er positieve veranderingen ervaren, maar helaas zullen de meeste ADHD patienten toch echt afhankelijk blijven van medicijnen…

Internetbitch (infoteur), 27-10-2008 19:42 #1
De reden dat dit dieet niet/weinig wetenschappelijk ondersteund wordt is omdat de persoon in kwestie die dit dieet bedacht heeft een dierenarts is.Je hoeft geen einstein te zijn om te weten dat een toch al druk persoon nog harder kan gaan stuiteren door gebruik van suiker of chocola, of nog erger door kleurstoffen.

Ik denk dat je als ouder zijnde alles wilt doen voor je kind, zeker als je kind heel druk is en ermee zichzelf en zijn omgeving in de weg zit, maar ik raad ten zeerste aan om hiermee dan een erkende dietiste op te zoeken en geen mevrouw pelsner (als ik haar naam correct onthouden heb).

Infoteur: Costaric
Laatste update: 11-07-2008
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!