InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > PDD NOS, wat is dat? Pervasive Developmental Disorders

PDD NOS, wat is dat? Pervasive Developmental Disorders

PDD NOS, wat is dat? Pervasive Developmental Disorders PDD NOS , Pervasive Developmental Disorders, Not Otherwise Specified, is een ontwikkelingsstoornis die is ontstaan tijdens de zwangerschap. De stoornis is een gevolg van een klein genetisch of biochemisch probleem in de hersenen , dat is ontstaan tijdens de ontwikkeling van de hersenen in de baarmoeder. Deze stoornis dringt diep door in de ontwikkeling van een kind.

Ontwikkelingsstoornissen

Ontwikkelingsstoornissen zijn onder te verdelen in drie soorten:

Meervoudige ontwikkelingsstoornissen

  • Hieronder valt o.a. autisme.

Enkelvoudige ontwikkelingsstoornissen

  • Hieronder vallen ADHD of ADD. Ook een onhandige motoriek is een stoornis.
  • Woordblindheid (dyslexie) of rekenblindheid zijn enkelvoudige stoornissen.
  • Asperger's, Rett's stoornis en CDD (Childhood Disintegrative Disorder) zijn ook vormen.

Tussen deze twee vormen vallen ontwikkelingsstoornissen zonder duidelijke grenzen

  • Kinderen met PDD NOS hebben meerdere enkelvoudige ontwikkelingsstoornissen en zullen verschillend gedrag vertonen.

Wat zijn de kenmerken van PDD NOS?

Mensen met PDD NOS hebben een achterstand op emotioneel gebied. De hersenen kunnen de informatie die van de zintuigen komt niet juist verwerken. Mensen met PDD NOS zijn erg op zichzelf gericht, de sociale interactie is zwak ontwikkeld. Communicatie op alle gebied is moeilijk. Aan bepaalde gebeurtenissen wordt door hen een andere waarde toegekend. Iets kan voor hen van levensbelang zijn en ze zijn er dan ook steeds mee bezig. Het is voor ouders altijd raadzaam hun kinderen op gebeurtenissen voor te bereiden, maar een PDD NOSkind heeft het vermogen niet om een gebeurtenis tijd en ruimte te geven. Fantasie en werkelijkheid kunnen onvoldoende worden gescheiden. Deze kinderen kunnen angstig zijn voor iets dat voor anderen een normale zaak is.

PDD NOSkinderen reageren excessief op prikkels van buitenaf. De taalontwikkeling verloopt vaak moeizaam. Alles wordt erg serieus genomen en grappen worden niet begrepen. Foute verbanden worden gelegd en eigen oplossingsstrategieën bedacht. Andere kinderen worden door ouders of leerkrachten gemotiveerd een taakje te doen. PDD NOS kinderen niet, ze missen het gevoel daarvoor. Er zijn vaak leerproblemen, die overigens niets met intelligentie te maken hebben.

Drie typen van PDD Nos

  • Actief maar onhandig.
  • Teruggetrokken (gaat contact niet aan en gaat niet in op contactzoekenden).
  • Passief (Gaat contact niet aan maar gaat wel in op contactzoekenden).

Naar de oorzaken wordt nog onderzoek gedaan

De ontwikkelingsstoornissen ontstaan tijdens de zwangerschap, NIET TIJDENS DE OPVOEDING. Een oudere vader, en zeker een oudere moeder verdubbelt het risico op een autistisch kind. Stress tijdens de zwangerschap, vroeggeboorte en complicaties tijdens de zwangerschap zijn andere risicofactoren. Vervuiling kan ook een oorzaak zijn. Smaakversterkers en vaccinaties (o.a. Bof, Mazelen, Rode hond) zijn nog onderwerp van onderzoek. Vele onderzoeken zullen nog volgen, want veel is nog niet zeker.

Hoe moet PDD Nos aangepakt worden?

Laat een zo duidelijk mogelijke diagnose stellen. De omgeving moet uitgelegd worden wat er aan de hand is. Een overzichtelijke en duidelijke omgeving is een eis. Zowel thuis als op school moet een voorspelbare omgeving zijn. Structuur is nodig, strakke regels. Een vaste plek voor dingen, een vaste tijd, goede afspraken. De communicatie moet duidelijk zijn, met oogcontact. Korte opdrachten moeten worden gegeven, één tegelijk.
Gewenst gedrag moet beloond worden.

De mens met PDD NOS

De mens met PDD NOS reageert onvoldoende op zijn/haar omgeving en kan zijn handelen niet voldoende inschatten. Hij/zij zal altijd iets doen dat op het moment voor hem/haar het gunstigst uitpakt. Dat kan ook iets zijn dat niet "hoort". Hij/zij zal kortzichtig blijven en niet inzien dat het gedrag niet altijd gewenst is.

Lees verder

© 2008 - 2019 Wilvdvleuten, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Autisme en erfelijkheidAutisme en erfelijkheidVroeger dacht men dat erfelijkheid en autisme niets met elkaar te maken heeft. Veel onderzoeken later blijkt dat de bove…
Ontwikkelingsstoornissen bij kinderen: diagnose/behandelingEen ontwikkelingsstoornis is een psychische of neurologische aandoening bij kinderen en volwassen die een afwijking vorm…
Een kind met PDD-NOSAls je weet of vermoedt dat je kind PDD-NOS heeft roept dat heel veel vragen op waar eigenlijk niemand een antwoord op h…
Bronnen en referenties
  • O.a. PDD NOS.nl
  • Duizend wegen naar autisme, Sander Voormolen NRC 7 juni 2014

Reageer op het artikel "PDD NOS, wat is dat? Pervasive Developmental Disorders"

Reacties

Jacq, 19-04-2013 14:18 #4
Misschien begrijpen jullie het verkeerd? Er staat duidelijk: één van de redenen "KAN" alcohol zijn! Het hoeft dus niet zo te zijn maar het "kan". Het kan ook een andere reden hebben! Dus als ik jullie was, geen reden om je druk over te maken.

Kirsten, 31-10-2008 15:14 #3
Alcohol wordt en werd door ons beiden nauwelijks gebruikt, en al helemaal geen druppel tijdens de zwangerschap. Wat ik uit andere literatuur opmaak, is dat erfelijkheid de voornaamste rol schijnt te spelen. Misschien dat alcohol een mogelijke oorzaak is, waarschijnlijk een kwestie van wat ongelukkig formuleren? Toch doet het me blijkbaar wel iets, want ik voelde een lichte boosheid opkomen. Het lijkt een kort-door-de-bocht conclusie van de auteur te zijn.

Wilvdvleuten (infoteur), 19-10-2008 12:21 #2
Naar aanleiding van onderzoek is gebleken dat alcohol een oorzaak KAN zijn. Het is natuurlijk niet zo, dat elk kind met PDD NOS een alcoholische vader of moeder heeft. Er staat duidelijk in mijn artikel dat onderzoek nog wordt gedaan. Eén van de onderzoeken heeft blijkbaar een uitkomst gehad, de rest nog niet. De WAARSCHIJNLIJKE reden is dus geen alcohol. Eén van de waarschijnlijke redenen kan alcohol zijn.
Mvg. W.v.d. Vleuten

G. Smeding, 08-07-2008 09:26 #1
Ik ben een ouder van een kind met meerdere stoornissen o.a pdd nos, en ik heb gelezen wat er als waarschijnlijke oorzaak word aangegeven.De vader van dit kind zowel ik passen dus niet in dat beeld we hebben allebei geen verleden waarin overmatig alcohol is gebruikt.Dus lijktt het mij zeer kwalijk dat dit als waarschijnlijke reden aan word gegeven.

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 04-08-2014
Subrubriek: Kinderen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!