InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Kinderen > Kleine kinderen met slaapproblemen

Kleine kinderen met slaapproblemen

Kleine kinderen met slaapproblemen Ongeveer driekwart van alle baby’s en kleine kinderen hebben ooit wel eens een periode waarin ze last hebben van één of ander slaapprobleem. Dus als het naar bed gaan voor jou en het kind een probleem is, dan bevind je je in een groot gezelschap! Waarschijnlijk is er dus niet bijzonders aan de hand, wat onverlet laat dat indien je je ongerust maakt dat je dan contact op moet nemen met uw huisarts. Hier volgen een drietal tips welke je kunt gebruiken om het slaapgedrag van je baby of kleine kind te verbeteren.

Bedtijd

Breng de baby naar bed wanneer hij of zij slaperig is, maar nog niet echt slaapt. Op die manier leert het kind om zelf in slaap te vallen. Als de baby in staat om dat te doen rond bedtijd, dan loop je de kans dat hij of zij één of twee keer per nacht waker wordt. Maar omdat de baby gewend raakt om in slaap te vallen in het eigen bedje, hoef je niet met hem rond te lopen om hem weer in slaap te krijgen. Het opnieuw in slaap vallen zal natuurlijker verlopen. En je zult jezelf de volgende dag een stuk fitter voelen.

Vast patroon

Stel een vast patroon van naar bed gaan vast. Op die manier leert het kind om elke dag en avond omstreeks dezelfde tijd “moe” te worden. Het is tevens verstandig om deze voorspelbaarheid op andere momenten in het leven van de baby te introduceren. Zekerheid en veiligheid zullen er voor zorgen dat de baby meer relaxed is, en zullen hem helpen om op te groeien tot een gezonde volwassene. Zorg er voor dat de baby op tijd op bed gaat. Uitgeputte baby’s hebben er moeite mee om in slaapte vallen.

Rituelen

Zorg voor strikte slaap rituelen. Begin reeds op jonge leeftijd met een vast bedtijd routine. Maak gebruik van een specifiek systeem, waarbij drie of vier activiteiten altijd op dezelfde manier worden gedaan. Bijvoorbeeld, eerst wassen, dan de pyjama aantrekken en vervolgens een verhaaltje vertellen of een liedje zingen. Op die manier creëer je een voorspelbare reeks handelingen welke er voor zorgen dat de overgang van de activiteiten dag geleidelijk overgaan naar een rustiger tempo voor de avond.

Tot slot een waarschuwing: Geef jonge kinderen nooit een slaapmiddel, tenzij je dit eerst uitdrukkelijk met de huisarts hebt overlegt.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Kleine kinderen met slaapproblemen"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 10-06-2008
Subrubriek: Kinderen
Medische informatie…
Schrijf mee!