InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Huidvergroeiing bij het rectum: invloed van anale marisken

Huidvergroeiing bij het rectum: invloed van anale marisken

Huidvergroeiing bij het rectum: invloed van anale marisken De mariske is een vergroeiing aan of nabij de anus, waarbij extra huid uitsteekt als een hangende flap. Het kan een enkel uitsteeksel zijn, maar kan ook in formaties van meerdere flappen naast elkaar voorkomen. Daarbij kan het formaat variëren en kan potentieel door onvoldoende schoonmaak gaan irriteren. Wat houden anale marisken in, hoe worden anale marisken veroorzaakt en waarom is goede hygiëne belangrijk?

Anale marisken

Wel of geen relatie met aambeien?

Vaak wordt er verondersteld dat de vergroeiing een resultaat is van rectale aambeien. Daarbij ontstaat een vergrote ader, doordat de persoon tijdens de ontlasting teveel moet persen. Het kan ervoor zorgen dat in de verwijde ader een bloedprop komt te zitten, welke gaat ontsteken en veel pijn geeft. Die vergroeiing kan ook buiten de anus plaatsvinden. Indien de prop geleidelijk aan verdwijnt waarmee ook de pijn wegtrekt blijft, soms een extra huidaandeel achter. In de meeste gevallen is er geen relatie met aambeien en is er geen duidelijke reden waarom de huidgroei ter plaatse ontstaat. Wat kunnen verder de mogelijke veroorzakers zijn?

Invloed van continue werking

De anus is de uitlaat van het lichaam. Het zorgt ervoor dat meestal op dagelijkse basis voedselrestanten en afvalstoffen het lichaam verlaten. Doordat we iedere dag de behoefte doen werkt de sluitspier dagelijks, waarbij geregeld kleine tot grote hoeveelheden ontlasting worden uitgestoten. Het zorgt ervoor dat de spieren en het omringende weefsel geregeld worden geactiveerd, waardoor juist die regio van het lichaam extra gevoelig is voor aanvullende vergroeiingen. Ook de hardheid van de ontlasting kan grote invloed uitoefenen op de anus. Enerzijds bestaat kans op aambeien en anderzijds kan door hard persen ook het omringende weefsel worden aangetast. Let wel, ook geregeld anale seks zou invloed kunnen uitoefenen op de gesteldheid en mate van voorkomen van marisken.

Niet goed schoongemaakt

Indien er ontlastingsresten achterblijven werken de uitgescheiden stoffen in op de huid. Het betreft hierbij vaak hardnekkige stoffen, waarop de huid overreageert. Het kan irriteren, jeuken en kan dus ook opzetten. Na de ontlasting dient er altijd goed te worden schoongemaakt, zodat er niet langdurig aangekoekte resten blijven hangen. Was het dagelijks met voldoende water en zeep, zodat de huid niet wordt aangetast. Is er echter reeds sprake van een vergroeiing dan moet het altijd goed schoon worden gehouden. De huidflapjes bieden meer mogelijkheden voor vuiligbouw, waardoor extra weefsel kan worden aangetast. Zorg ervoor dat je op het toilet een spuitslangetje installeert, zodat je alles na ontlasting met een stevige straal goed kunt schoonmaken. Schoonmaakdoekjes kunnen helpen, maar kunnen door reinigingsmiddelen ook een negatieve invloed uitoefenen.

Spontane groei

Op ieder plekje van het lichaam kunnen zogeheten fibromen groeien, welke worden gekenmerkt als vlezig langgerekte huid. Het betreft een onschuldige aandoening. In dit geval komt het bij de uitgang voor waarbij de vergroeiingen er onnatuurlijk uitzien. Deze spontane groei kan bij veel mensen voorkomen. Het is dus geen uitzondering dat je het hebt.

Wat te doen bij anale marisken?

Indien je er geen last van hebt, dan heeft het geen medische bezwaren dat het er zit. Het is echter noodzaak dat het goed schoon wordt gehouden, omdat vuiligheid irritatie en mogelijk ontstekingen kunnen veroorzaken. In dat geval moet het worden ontsmet, waarnaast bijvoorbeeld zinkzalf voor herstel en verkoeling moet worden gesmeerd. Indien je het esthetisch minder mooi vindt of wegens hygiënische redenen kun je overwegen om het te laten verwijderen. Laat je daartoe verder medisch informeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/mariske.htm

Reageer op het artikel "Huidvergroeiing bij het rectum: invloed van anale marisken"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 15-03-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidvergroeiingen
Medische informatie…
Schrijf mee!