InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Moeizaam zitten door spataders anus: aambeien

Moeizaam zitten door spataders anus: aambeien

Moeizaam zitten door spataders anus: aambeien Lekker op de bilspieren zitten is voor velen een aangename ontspannende houding. Dit kan veranderen indien de persoon last krijgt van aambeien. Het zorgt ervoor dat je ongemakkelijk zit, langdurig een gematigd tot zeer pijnlijk achterwerk en lastige ontlasting hebt. Indien het lang aanhoudt kan het tot een heftige ontsteking leiden. Waardoor worden aambeien veroorzaakt en wat kan aan deze spatader worden gedaan?

Aambeien, spataders anus

De symptomen

Door het hebben van inwendige of uitwendige spataders bij het rectum kun je aanzienlijk veel pijn hebben. Het zitten is lastig, omdat de rectale uitgang is aangetast. Het kan dermate veel invloed hebben dat je altijd ongemakkelijk zit en mogelijk een speciaal kussentje nodig hebt. Slechts op die manier kan de plek worden ontzien, zodat je beter kunt zitten. De vergrote ader kan inwendig voorkomen, maar zich ook rondom de opening van het rectum voordoen. Het kan zich uiten middels bloedafscheiding in de ontlasting (de rode streep) of bloedsporen op het toiletpapier.

Waardoor worden aambeien veroorzaakt?

Iedere dag moeten we de ontlasting doen, waarbij we afhankelijk van de hardheid meer of minder inspanning moeten verrichten. Soms kan het voorkomen dat het tijdens het toiletbezoek zeer moeizaam op gang wil komen, waardoor we meer gaan persen. Dit vertaalt zich in een opzwelling van de darmaderen, waarmee de uitstotende beweging van de endeldarm extra wordt benadrukt. Een combinatie van geregeld harde keutels met veel kracht zetten, kan aanleiding zijn voor blijvend uitgezette aderen. Het kan ook voorkomen doordat de aderen minder sterkte hebben (vaak gerelateerd aan het ouder worden) of de bloedsdoorloop minder goed is.

Pijnlijke ontsteking

Indien de ader langdurig veel bloed vasthoudt, kan het een stolsel vormen. Hierdoor wordt een ontsteking veroorzaakt, waardoor je veel pijn kunt hebben. De aandoening kan weken voortduren, waardoor je veel zitpijn en ontlastingsproblemen kunt hebben. Laat je dan door de huisarts adviseren, wat je het beste aan medicatie kunt innemen. Verlicht de pijn door aspirine te gebruiken. Indien het zeer lang aanhoudt en niet lijkt over te gaan kan worden overwogen om de bloedprop ter plaatse te verwijderen, zodat de invloed van de ontsteking wegtrekt. Let wel de meeste aambeien verdwijnen na een aantal weken. Mocht dit niet zo zijn laat je dan verder informeren door de huisarts.

Jeuk

Omdat er sprake is van een pijnlijke aandoening kan het voorkomen, dat er minder goed wordt schoongemaakt. Het zorgt ervoor dat er ontlastingsrestanten achterblijven, welke in de huid rondom de anus gaan inwerken. Dit zorgt ervoor dat er ernstige jeuk kan voordoen. De anus is geïrriteerd en kan daarbij groter worden. Om aanraking te voorkomen moet je het met water schoonspuiten (spuitslang naast toilet aanbrengen). Is het gedroogd dan kun je verkoelende zalf aanbrengen. Denk bijvoorbeeld aan zinkzalf, waarmee ontstekingswarmte wordt afgevoerd en wondjes dichttrekken.

Voorkomen spataders anus

Naarmate de leeftijd toeneemt, neemt de kans op verzwakte aderen toe. Spataderen op de benen en diepe veneuze trombose kunnen het gevolg zijn. Ook de hemorroïd valt hieronder. Aambeien kunnen bij iedereen voorkomen, zeker bij diegene met weinig vochtinname en veel zout in het voedsel. Daarnaast neemt de kans wegens erfelijke factoren toe, door zwangerschap en verminderde weerstand.

Wat kun je eraan doen?

Wil je voorkomen dat je de aandoening krijgt, is het belangrijk om de juiste voeding in te nemen. De ontlasting moet de juiste dikte hebben, waarbij de keutel als het ware er zo uit kan glijden. Om dat te bereiken is vezelrijke voeding noodzakelijk in combinatie met voldoende vloeistoffen (minimaal twee liter of meer per dag). Het vormt de basis van goede ontlasting welke zonder persen het lichaam kan verlaten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.medicijnen-op-maat.nl/Bloedsomloop/spataders-aambeien.htm
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Aambei

Reageer op het artikel "Moeizaam zitten door spataders anus: aambeien"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidvergroeiingen
Medische informatie…
Schrijf mee!