InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aambeien zijn vervelend

Aambeien zijn vervelend

Er zijn veel mensen die last hebben van aambeien. Hieronder wordt beschreven wat aambeien zijn, waar ze zitten en hoe u ze kan verwijderen. Soms lukt dit zelf, of soms moet u het door een arts laten doen.

Waar zitten de aambeien

Aambeien zitten bij de kringspier van de anus. Het zijn eigenlijk uitgezakte zwellichaapjes. Deze zwellichaapjes bestaan uit een sponsachtig netwerk van bloedvaatjes die worden bedekt door het slijmvlies van de anus. Aambeien kunnen zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van de kringspier zitten.

Wanneer krijg je klachten van aambeien

Als er teveel druk op deze zwellichaampjes komen te staan kunnen ze n aar buiten puilen, dit geeft het ongemakkelijke en soms pijnlijke gevoel. Ook kan het makkelijker gaan bloeden. Met name als er een bloedstolsel ontstaat in de aambei is dit goed voelbaar en pijnlijk.

Oorzaak van aambeien

Voornaamste oorzaak van het ontstaan van aambeien komt door een gebrek aan voedingsvezels in ons eten. Hierdoor wordt de ontlasting hard en droog. Als de ontlasting hard en droog is komt er ook meer druk op de zwellichaapjes te staan en dit is pijnlijk tijdens de stoelgang. Maar ook door veel zitten en weinig beweging kunnen aambeien ontstaan.

Het voorkomen van klachten

Door voldoende voedingsvezel en genoeg vochtinname blijft de ontlasting soepel en zacht, hierdoor heeft u minder kans dat u klachten krijgt van aambeien. Ook is het belangrijk om een toiletbezoek niet te lang uit te stellen. Als het lang in de darm blijft, gaat de darm er nog een keer vocht uithalen, waardoor de ontlasting weer harder wordt. Voor mensen die te zwaar zijn is het advies om toch wat af te vallen en zorgen voor voldoende lichaamsbeweging.

Diagnose en onderzoek

Een dokter zal altijd inwendig en uitwendig onderzoek van de anus doen, dit doet hij om een andere oorzaak van de aambeien uit te sluiten of juist vast te stellen. Hij kijkt naar de anus zelf en de omgeving van de anus. Ook zal hij met zijn vinger een inwendig onderzoek uitvoeren. Hij gaat dan met 1 vinger een stukje de anus in, om zo de binnenkant van de kringspier en het laatste stukje van de endeldarm te voelen. Aan de hand van dit onderzoek kan de dokter een eventuele diagnose stellen.

De behandelingsmogelijkheden

Er is in de vrije verkoop zalf te krijgen die moeten helpen om aambeien terug te dringen. Vaak helpen deze zalven goed. Als het niet goed genoeg werkt kunt u de dokter vragen om een andere zalf voor te schrijven. Hier zit een medicijn in verwerkt waardoor het misschien wel geneest

Als dit alles niet werkt kan de aambei ook met behulp van een rubberbandje worden afgebonden. De aambei sterft dan binnen zeven tot tien dagen af. Een andere behandelingsmogelijkheid is het dichtschroeien van de adertjes op het (ongevoelige) slijmvlies met infrarood licht.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aambeien zijn vervelend"

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 20-06-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!