InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Goedkope manieren om rugpijn te behandelen

Goedkope manieren om rugpijn te behandelen

Goedkope manieren om rugpijn te behandelen Veel mensen hebben wel eens last van rugpijn. De pijn kan je hele dag om zeep doen want het verhindert je om alle dingen die je wou doen ook echt te doen en kan al je energie wegnemen. In sommige gevallen kan het zelfs verhinderen dat je een goede nachtrust krijgt en dit maakt je dan weer moe en lastig. Rugpijn kan verschillende oorzaken hebben stress, sport blessure, overbelasting van de rug, verzwakte of vermoeide spieren,... Het is erg lastig en behandeling kosten veel geld. Ideaal zou zijn dat we in het geval van rugpijn naar de massage therapist of kinesist zouden kunnen gaan voor een goede massage maar dit is vaak kostelijk dus niet iedereen kan dit zomaar veroorloven. Behandeling met medicijnen hebben vaak een negatief effect op de maag of andere ingewanden. Hier zijn enkele goedkope ideeen om zelf thuis je rugpijn te behandelen

Lekker warm bad met Epsom zout

Neem een lekker warm bad met 1 pond Epsom zout in (Epsom zout is in Nederland ook bekend onder de naam bitterzout) Het geheim zit em in de hoeveelheid. Veel mensen weten dat Epsom zout goede kwaliteiten heeft en sprinkelen wat in het warme badwater maar voor echte resultaten zodat het je rugpijn zou verlichten heb je een volledig pond (halve kilo) Epsomzout nodig per bad. Relax 15 minuten in het warme bad.

Warme kompressen

Een andere goede manier om rugpijn te verlichten is een warm kompres of warme kruik. Je kan zelf gemakkelijk een warm kompress maken door een klein handdoekje te bevochtigen en in een open plastic zakje een paar seconden in de microgolfoven op te warmen (voorzichtig wanneer je het verwijdert want het wordt al snel zeer warm) Plaats het warme pakket in een theedoek en leg het op de te behandelende plaats. Als je handig bent kan je ook een oude handoek dubbelvouwen en toestikken dan vullen met rijst en dit kan je ook enkele seconden warmen in de microgolfoven dan op de gevoelige plek leggen.

Goede massage met etherische olie

Een goede massage met etherische olie werkt natuurlijk best wanneer je hulp hebt van een andere persoon maar met wat goede wil kan je het toch zelf doen. Hier heb je keuze uit veel verschillende olien, lavendel, pepermunt, thijm,... Sommige olien worden warm wanneer ze ingemasseerd worden.

Speciale oefeningen voor rugpijn

Rugpijn wordt vaak veroorzaakt door overgewicht en verslapte buikspieren. ALs je buik door de zwaartekracht naar beneden getrokken wordt geeft dit extra belasting op je rug (meestal lage rugpijn) belangrijk is dan om de buikspiren te verstevigen en lichte oefeningen te doen om al je spieren langzaam terug te verstevigen. Je kan deze oefeningen gemakkelijk van je dokter krijgen en hij kan ze zelfs aanpassen aan jouw persoonlijk rug probleem. Resultaat kan al na enkele dagen gevoeld worden. Vaak worden ook Pilates klassen aanbevolen.

Pijnstiller

Wanneer je echt geen tijd hebt om een van de boven vernoemde behandelingen toe te passen kan je altijd een pijnstiller nemen. Raadpleeg je dokter voor de juist pijnstiller en welke dosis goed is voor jouw pijn.
© 2009 - 2019 Joie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Goedkope manieren om rugpijn te behandelen"

Infoteur: Joie
Gepubliceerd: 19-06-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!