InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Buikgriep: symptomen, preventie en behandeling

Buikgriep: symptomen, preventie en behandeling

Buikgriep: symptomen, preventie en behandeling Buikgriep (gastro-enteritis) is een verzamelnaam voor maag-darmontstekingen. Een bekende veroorzaker van buikgriep is het Noro-virus. De symptomen van buikgriep bestaan onder andere uit krampen in de buik en diarree. Bij een buikgriep ligt uitdroging op de loer. Drink daarom voldoende en wees alert op verschijnselen als weinig urineproductie en je erg suf of verward voelen.

Wat is buikgriep?

Maag-darmontstekingen (gastro-enteritis) worden in de volksmond ook wel samengevat onder de noemer "buikgriep". De klachten kunnen twaalf uur tot drie dagen aanhouden. Wanneer de meeste klachten verdwenen zijn, kan men nog twee tot drie weken andere mensen besmetten.

De oorzaak van buikgriep is vaak een infectie met een virus of bacterie die zich in de slijmvliezen genesteld heeft en ontstekingen van het slijmvlies van maag en darmen veroorzaakt. Bij jongere kinderen is de ziekteverwekker vaak een zogenaamd rotavirus of astrovirus, bij oudere kinderen en volwassenen is de oorzaak van het zogenaamde Noro-virus.

De besmetting met de ziekteverwekker vindt vaak plaats door een slechte hygiëne (te weinig handen wassen, besmet drinkwater et cetera) en treft vaak meerdere leden van groepen die nauw contact met elkaar hebben, zoals gezinsleden en schoolklassen. Voor de meeste mensen vorm buikgriep geen gevaar, maar de gevolgen voor oudere mensen en jonge kinderen kunnen ernstig zijn.

Symptomen van buikgriep

De symptomen van buikgriep treden vaak zeer plotseling op. Veelvoorkomende symptomen van buikgriep zijn:
  • Misselijkheid en overgeven
  • Krampen in de buik
  • Koorts, vaak gepaard gaande met hoofdpijn
  • Diarree

Neem direct contact op met je huisarts wanneer de buikpijn langer dan vier uur aanhoudt en gepaard gaat met één of meerdere van onderstaande klachten:
  • Hoge koorts
  • Gevoelige buik
  • Bloed in de ontlasting
  • Bloed in de urine
  • Geen of weinig urineproductie
  • Benauwdheid
  • Bleek zien
  • Je flauw, suf of verward voelen

Buikgriep, hoe kom je er aan?

Buikgriep wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door virussen of bacteriën die zich in het lichaam van een besmet persoon bevinden en die op een ander overgedragen kunnen worden, meestal via de slijmvliezen. Bacteriën en virussen kunnen zich bijvoorbeeld gemakkelijk verspreiden via vochtdruppeltjes die vrij komen bij hoesten en niezen. Besmetting kan direct en indirect plaatsvinden. Bij een directe besmetting wordt de ziekteverwekker persoonlijk van persoon op persoon overgedragen, bijvoorbeeld door een kus. Indirecte besmetting kan plaatsvinden wanneer men besmet voedsel eet.

Buikgriep, hoe kom je er vanaf?

Wat kun je zelf doen?

Buikgriep voorkomen doe je door hygiëne in acht te nemen:
  • Was altijd je handen na een toiletbezoek en voor je voedsel gaat bereiden. Goed handen wassen blijkt 96% van de virusdeeltjes weg te nemen en helpt dus zeker om buikgriep te voorkomen.
  • Bewaar en bereid groenten, fruit en vlees op de juiste manier.
  • Eet meer zogenaamde goede bacteriën (zoals lactobacillus casei en lactobacillus bulgaricus), welke zich in veel soorten yoghurt en probiotische supplementen bevinden.
  • Voorkom kruisbesmetting tijdens het koken: houdt rauw vlees, gevogelte en vis weg bij gebruiksklare producten.
  • Wees bijzonder voorzichtig met oesters, verhit deze door en door zodat alle bacteriën en virussen gedood worden.

Wanneer men eenmaal klachten heeft, is het zeer belangrijk om uitdroging te voorkomen. Zorg er daarom voor dat je voldoende drinkt, minstens acht tot tien glazen water, bouillon, vruchtensap of slappe thee. Drink geen koffie en rook niet.

Wat kan de dokter doen?

In de meeste gevallen gaat een buikgriep vanzelf weer over. Wanneer de klachten erg heftig zijn of lang aanhouden is het verstandig contact op te nemen met de huisarts. Deze kan je vragen wat ontlasting op te vangen en mee te nemen, zodat dit onderzocht kan worden op aanwezigheid van een infectie. Wanneer er sprake is van een bacteriële buikgriep kan de dokter antibiotica voorschrijven.
Gerelateerde artikelen
Diarree, overgeven, buikkrampen, koorts en hoofdpijnDiarree, overgeven, buikkrampen, koorts en hoofdpijnLast van diarree, overgeven, buikkrampen (buikpijn), koorts en eventueel hoofdpijn? Mogelijk dat je last hebt van buikgr…
Maagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre wordt ook wel gastro-enteritis genoemd. Het is een ontsteking van het maag-darmslijmvlies. Bekende vorme…
De buikgriep, symptomen en behandelingBuikgriep hebben kan erg lastig zijn, het is een acute infectie door besmetting van een virus. Eén van de belangrijkste…
Buikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandelingBuikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandelingEen buikgriep is iets heel naars om mee te maken. Vaak lig je uren over te geven en stroomt daarnaast de diarree er aan…
Buikgriep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseBuikgriep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEen maag-darminfectie of gastro-enteritis noemen we in de volksmond ook wel buikgriep. Het gaat om een ontsteking van he…
Bronnen en referenties
  • Orde van Medisch Specialisten (1999). Het medisch handboek. Uitgeverij Lifetime.
  • Reader's Digest (2010). Geef ziekten geen kans. Uitgeverij Reader's Digest

Reageer op het artikel "Buikgriep: symptomen, preventie en behandeling"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 16-06-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!