InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Diarree, overgeven, buikkrampen, koorts en hoofdpijn

Diarree, overgeven, buikkrampen, koorts en hoofdpijn

Diarree, overgeven, buikkrampen, koorts en hoofdpijn Last van diarree, overgeven, buikkrampen (buikpijn), koorts en eventueel hoofdpijn? Mogelijk dat je last hebt van buikgriep. Elk jaar worden veel Nederlanders getroffen door de 'buikgriep'. Bij buikgriep gaat het eigenlijk niet om een echte griep. Het betreft een maag-darmontsteking (gastro-enteritis), welke wordt veroorzaakt door een bacterie, virus of parasiet. Meestal is een virus de boosdoener. In dat geval wordt het 'virale gastro-enteritis' genoemd. Buikgriep kan leiden tot diarree, overgeven (braken), buikkrampen, koorts en hoofdpijn. Het is zeer besmettelijk. Wat kun je doen als je buikgriep hebt en -wat nog belangrijker is- hoe kun je voorkomen dat je buikgriep krijgt?

Buikgriep

Wat is buikgriep?

Wat in de volksmond 'buikgriep' wordt genoemd, is vaak een verzamelnaam voor een scala aan klachten die meestal veroorzaakt worden door maag-darmontstekingen (gastro-enteritis). Een dergelijke darmontsteking kan gepaard gaan met en/of veroorzaakt worden door een infectie (darminfectie). Buikgriep kan worden veroorzaakt door een bacterie, virus of parasiet. Een virus als oorzaak komt het meest voor. Bekende virussen zijn norovirussen, rotavirussen en adenovirussen. Deze ziekteverwekkers tasten de darmwand aan, waardoor er minder vocht uit het voedsel onttrokken wordt. Dit vocht zorgt ervoor dat de ontlasting zo dun is (diarree). De meest verschrikkelijke symptomen -diarree, braken en krampen in de buik- zijn eigenlijk afweermechanismen van het lichaam. Je lichaam probeert uit alle macht zo snel mogelijk het virus te verdrijven.

Norovirussen

Vaak gaat het bij buikgriep om norovirussen, welke kunnen worden overgedragen door besmet voedsel en drinken, door contact met besmet ontlasting of braaksel of via besmette voorwerpen. Maar het virus kan zich ook via de lucht verspreiden.

Buikgriep kan het hele jaar door

Buikgriep kan zich op elk moment van het jaar aandienen, maar het komt het meest voor in de herfst en in de winter. Hoewel uiterst vervelend, is buikgriep zelden ernstig. De klachten duren meestal 1 tot 3 dagen en soms langer. Het grootste risico -vooral bij baby's en ouderen- komt van uitdroging.

Symptomen: diarree, overgeven, buikkrampen, koorts en hoofdpijn

Naast diarree, kun je last krijgen van buikkrampen, misselijkheid en overgeven en soms ook koorts. Je kunt je verder behoorlijk moe en slap voelen. Hoofdpijn komt ook voor.

Griep?
Ondanks de naam, heeft buikgriep niets te maken met de 'echte' griep, ofwel 'influenza', welke veroorzaakt wordt door het influenza-virus (griepvirus).

Het behandelen van buikgriep

Er is geen remedie voor buikgriep. Buikgriep gaat normaal gesproken binnen enkele dagen vanzelf over, je moet gewoon uitzieken. In de tussentijd zijn er een aantal dingen die je kunt doen om het herstel enigszins te bevorderen en complicaties te voorkomen:

Voldoende drinken

Drink voldoende, want daarmee voorkom je uitdroging. Het is belangrijk om de vochtinname te verhogen als je moet braken of als je diarree hebt. Drink regelmatig, maar wel in kleine beetjes.

Drink verstandig

Als je diarree hebt, kan het drinken van water niet genoeg zijn. Je verliest belangrijke mineralen en elektrolyten en deze kun je niet aanvullen door alleen water te drinken. Een ORS-oplossing kan uitkomst bieden. Dit is een oplossing van zouten en (druiven)suiker of zetmeel in water. Het wordt gebruikt bij (aanhoudende) waterdunne diarree. Bij de apotheek zijn zakjes met ORS verkrijgbaar.

Vermijd vet en suiker

Vermijd voedingsmiddelen met veel vet en/of suiker, aangezien deze moeilijker te verteren zijn. Er is geen reden om een zogenaamd 'stoppend' dieet te volgen.

Medicatie
Medicijnen zijn niet nodig. Een paracetamol kan helpen tegen de pijn.

Hygiëne

Teneinde verspreiding van de buikgriep binnen het gezin én daarbuiten te voorkomen, is het in acht nemen van elementaire hygiënemaatregelen van groot belang, zoals het grondig wassen van handen vóór het bereiden van eten en drinken, en na toiletgang of verschoning van luier.

Wanneer de huisarts raadplegen bij buikgriep?

De meeste mensen hoeven niet naar de dokter als ze de buikgriep hebben. Maar het is in de volgende gevallen een goed idee om medische hulp in te schakelen:
  • als je kind buikgriep heeft en jonger is dan 3 maanden;
  • als je kind ouder is dan 3 maanden en er bloed zit zijn in diarree of braaksel; als de buikpijn of buikkrampen in aanvallen komt of zeer hevig is; als de koorts hoger is dan 39°C of gedurende meer dan 3 dagen hoger dan 38,5°C; als er sprake is van uitdroging (bij een kind te herkennen aan: droge mond, geen tranen bij huilen of minder dan eenmaal per 6 uur plassen); als je kind gedragsveranderingen vertoont, zoals sufheid of verminderd reactievermogen.
  • als je volwassen bent en de diarreeklachten niet enigszins verbeterd zijn na twee dagen;
  • als je last hebt van hoge koorts of bloed in ontlasting of braaksel;
  • als de klachten langer aanhouden dan twee weken;
  • als er sprake is van uitdroging, te herkennen aan: verminderde urinelozing, donkere urine, droge huid, vermoeidheid en duizeligheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diarree stoppenDiarree stoppenDiarree of buikloop is wanneer je meerdere keren last hebt van een vloeibare stoelgang. Diarree kan voortkomen uit virus…
Kinderziektes genezen zonder apotheker: Overgeven en diarreeKinderziektes genezen zonder apotheker: Overgeven en diarreeOvergeven en diarree is een veel voorkomende aandoening bij kinderen. Maar zeker niet minder gevaarlijk want deze kinder…
Buikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn met misselijkheid, overgeven, diarree en gebrek aan eetlust duidt vaak op een maag-darminfectie, veroorzaakt do…
Misselijkheid en overgevenOvergeven kan door vele oorzaken komen. Vaak is de oorzaak onschuldig maar in enkele gevallen is het belangrijk om een a…
Buikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandelingBuikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandelingEen buikgriep is iets heel naars om mee te maken. Vaak lig je uren over te geven en stroomt daarnaast de diarree er aan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michaeljung/Shutterstock.com
  • Hans Koch & Peter van Druenen: Diagnosewijzer - 200 aandoeningen - Symptomen, diagnose en behandeling. Uitgeverij Terra Lannoo, Arnhem, 2009.
  • Afbeelding bron 1: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Diarree, overgeven, buikkrampen, koorts en hoofdpijn"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Buikgriep
Medische informatie…
Schrijf mee!