InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Buikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijn

Buikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijn

Buikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijn Buikpijn met misselijkheid, overgeven, diarree en gebrek aan eetlust duidt vaak op een maag-darminfectie, veroorzaakt door een bacterie, virus of parasiet (in de volksmond 'buikgriep' genoemd). Voedselvergiftiging en een andere veelvoorkomende oorzaak. De klachten kunnen evenwel ook duiden op andere aandoeningen, zoals het prikkelbare darmsyndroom (PDS), een maagzweer, gastritis of de ziekte van Crohn. In dit artikel bespreken we de zojuist genoemde aandoeningen. Uiteraard zijn er veel meer mogelijke oorzaken van buikpijn met misselijkheid, overgeven, hoofdpijn, diarree en gebrek aan eetlust, maar deze vallen buiten het bestek van dit artikel waarin we de meest voorkomende oorzaken bespreken.

Diarree, braken en buikrampen door buikgriep

Buikgriep moet niet verward worden met griep (influenza). Buikgriep (gastro-enteritis) is de verzamelnaam voor klachten die in veel gevallen worden veroorzaakt door maag-darmontstekingen. Griep is een ziekte die door het influenzavirus wordt veroorzaakt en betreft een acute infectie van de luchtwegen. Buikgriep kan worden veroorzaakt door bacteriën, virussen en parasieten. Symptomen van gastro-enteritis of buikgriep zijn:
  • buikkrampen
  • maagpijn
  • misselijkheid
  • braken
  • diarree

Bijkomende klachten

Je kunt ook last krijgen van koorts, hoofdpijn en gezwollen lymfeklieren, afhankelijk van het micro-organisme dat de buikgriep veroorzaakt. In ernstige gevallen van gastro-enteritis, kun je zoveel lichaamsvocht verliezen dat dit leidt tot uitdroging, een levensbedreigende aandoening waarbij je direct medische hulp moet inschakelen.

Diarree en buikpijn door voedselvergiftiging

Jaarlijks worden heel veel mensen getroffen door voedselvergiftiging als gevolg van het eten van voedsel dat is besmet met bacteriën, virussen of parasieten, wat een ziekmakende verstoring van de spijsvertering tot gevolg heeft. Voedselvergiftiging ontstaat door het eten van bedorven of besmet voedsel en de symptomen variëren en zijn afhankelijk van de bron van de infectie. Veel voorkomende symptomen zijn:
  • buikpijn
  • diarree
  • braken
  • lichte koorts
  • zwakte
  • misselijkheid
  • hoofdpijn

Prikkelbare darmsyndroom (PDS)

Het prikkelbare darm syndroom -afgekort PDS- is een chronische gastro-intestinale aandoening van onbekende oorzaak. Het kan in principe op elke leeftijd voorkomen, maar vaak begint het in de adolescentie of in de vroege volwassenheid. Veel voorkomende symptomen zijn:

Andere klachten

Je kunt ook last krijgen allerlei andere klachten zoals hoofdpijn, moeheid, onregelmatige menstruatie, pijn bij of na de seksuele gemeenschap, spierpijn en/of gewrichtsklachten, misselijkheid, enz.

Geen eetlust en buikpijn door maagzweer

Een maagzweer (ulcus pepticum) is een zweer in de maagwand. De meeste worden veroorzaakt door een infectie met Helicobacter pylori bacterie. Een ander oorzaak is het langdurig gebruik van niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen (NSAID's). Symptomen van een maagzweer zijn onder meer:
  • buikpijn, net onder de ribbenkast
  • indigestie
  • misselijkheid
  • verlies van eetlust
  • braken
  • gewichtsverlies
  • bloed in het braaksel of ontlasting
  • symptomen van anemie (bloedarmoede, zoals licht gevoel in het hoofd)

Maagslijmvliesontsteking (gastritis)

Maagslijmvliesontsteking of gastritis is een ontsteking van het maagslijmvlies. Dit slijmvlies bedekt de binnenkant van de maag. Deze aandoening kan worden veroorzaakt door irritatie en beschadiging van het maagslijmvlies als gevolg van (een combinatie van):
  • overmatig alcoholgebruik
  • roken
  • chronisch braken
  • stress
  • het langdurig gebruik van bepaalde medicijnen zoals aspirine of non-steroïde ontstekingsremmers (NSAID’s)

Je kunt last krijgen van een opgeblazen gevoel en buikpijn, vooral in de bovenbuik of maagstreek. Misselijkheid en braken, moeheid en verlies van eetlust komen ook voor.

Buikpijn, diarree en verminderde eetlust door ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn is een chronische ontstekingsziekte van het spijsverteringskanaal, waarbij zich ontstekingen van mond tot je anus voordoen. De ontstekingen doen zich echter vooral voor in de dunne en dikke darm. Iets meer vrouwen dan mannen hebben last van Crohn. De aandoening kenmerkt zich vooral door de voortdurende aanwezigheid van maagdarmklachten, zoals buikpijn, diarree, braakneigingen, misselijkheid, gewichtsverlies en verminderde eetlust.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – ParatyfusEen kindje heeft diarree, waar soms bloed- of slijmmenging bij zit. Het klaagt ook over buikpijn, heeft koorts en eigenl…
Maagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre: ontsteking van het maag-en darmslijmvliesMaagdarmcatarre wordt ook wel gastro-enteritis genoemd. Het is een ontsteking van het maag-darmslijmvlies. Bekende vorme…
Diarree stoppenDiarree stoppenDiarree of buikloop is wanneer je meerdere keren last hebt van een vloeibare stoelgang. Diarree kan voortkomen uit virus…
Een maagzweer of gewoon buikpijn?Een maagzweer of gewoon buikpijn?Buikpijn is de meest gehoorde klacht, vooral kinderen klagen hier nog al eens van. De buik bestrijkt een groot gebied en…
Diarree, overgeven, buikkrampen, koorts, hoofdpijn: oorzaak?Diarree, overgeven, buikkrampen, koorts, hoofdpijn: oorzaak?Last van diarree, overgeven, buikkrampen (buikpijn), koorts en eventueel hoofdpijn? Mogelijk dat je last hebt van buikgr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Istock.com/vadimguzhva
  • Hans Koch & Peter van Druenen: Diagnosewijze - 200 aandoeningen - symptomen, diagnose en behandeling. Uitgeverij Terra Lannoo, 2009.
  • http://www.pijn-in-onderbuik-links-rechts.nl/1/pijn_in_onderbuik_oorzaken_352881.html

Reageer op het artikel "Buikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijn"

Reacties

Anoniem, 22-05-2017 07:53 #2
Ik heb al 2 weken last van buikpijn, geen eetlust, elke avond braken, hoofdpijn en moeheid. Wat is er met mijn lichaam aan de hand? Reactie infoteur, 26-05-2017
Met dergelijke klachten die al twee weken aanhouden, is het alleszins verstandig de huisarts te raadplegen. Blijf er niet mee doorlopen.

P. R. Jansen Haan, 12-07-2015 22:34 #1
Ik heb laatste jaar veel last van buikpijn, braken, diarree en misselijkheid, alles onderzocht [maag en darm],weet er geen raad mee. Reactie infoteur, 20-07-2015
Mogelijk dat onderzoek door een gespecialiseerd centrum uitkomst kan bieden. Zo is er bijvoorbeeld het Academisch Darmcentrum. Het centrum is gespecialiseerd in opsporing en behandeling van darmaandoeningen. U zou dit kunnen bespreken met uw (huis)arts.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 07-02-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in onderbuik
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!