InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voedselvergiftiging: symptomen, oorzaken en behandeling

Voedselvergiftiging: symptomen, oorzaken en behandeling

Voedselvergiftiging: symptomen, oorzaken en behandeling Voedselvergiftiging symptomen zijn onder meer misselijkheid, braken, buikkrampen en diarree. Deze klachten komen binnen 48 uur na het nuttigen van besmet voedsel of drinken op. Afhankelijk van de ernst van de vergiftiging, kan iemand ook last krijgen van koorts, rillingen, bloederige ontlasting, uitdroging, en het zenuwstelsel kan schade oplopen. De kans op een voedselvergiftiging na een barbecue is het groots. Het blijkt dat maar liefst de helft van de Nederlanders het risico loopt op voedselvergiftiging na een barbecue (BBQ). Wat te doen bij voedselvergiftiging? Vaak kunnen de symptomen bestreden worden zonder dat een arts geraadpleegd hoeft te worden. Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat de zieke niet uitdroogt door de diarree en voldoende tijd neemt om te herstellen. Om uitdroging te voorkomen kunnen eventueel zakjes ORS (oral rehydratation salts), opgelost in voldoende water, gebruikt worden.
Voedselvergiftiging na een barbecue komt vaak voor / Bron: Martin SulmanVoedselvergiftiging na een barbecue komt vaak voor / Bron: Martin Sulman

Wat is voedselvergiftiging?

Voedselvergiftiging is een veel voorkomende, meestal mild verlopende doch soms ook dodelijke ziekte. Vooral bij ouderen kan een voedselvergiftiging dodelijk verlopen, doordat diarree iemand sterk kan doen uitdrogen en veel ouderen drinken toch al niet voldoende. Het blijkt dat maar liefst de helft van de Nederlanders het risico loop op voedselvergiftiging na een barbecue. Een enquête die is gehouden in opdracht van het Voedingscentrum en de Voedsel- en Waren Autoriteit (VWA) laat zien dat de Nederlander niet kiest voor het veiliger voorgegaard vlees en daarnaast nog eens slecht let op de hygiëne. Ook lopen veel mensen voedselvergiftiging op in het buitenland als ze op vakantie gaan, bijvoorbeeld doordat ze eten kopen bij kleine eetkraampjes of bij verkopers die met etenswaren rondlopen op het strand of in de straten van de stad. Ook is vlees van de BBQ dat niet volledig doorbakken is, een beruchte boosdoener.

Symptomen
Typische symptomen van voedselvergiftiging zijn misselijkheid, braken, buikkrampen en (soms groene of oranje) diarree die plotseling opkomt, dat wil zeggen binnen 48 uur na het nuttigen van besmet voedsel of drinken. Afhankelijk van de ernst van de vergiftiging, kan iemand ook last krijgen van koorts en rillingen, bloederige ontlasting, uitdroging, en het zenuwstelsel kan schade oplopen. Deze symptomen kunnen een enkel persoon, maar ook een groep mensen, die hetzelfde hebben gegeten, treffen. Dit wordt 'een uitbraak' genoemd.

Oorzaken van voedselvergiftiging

Eten van bedorven of besmet voedsel

Voedselvergiftiging ontstaat door het eten van bedorven of besmet voedsel. Voedsel kan worden besmet in elk stadium van de productie, verwerking of bereiding ervan. Voedselvergiftiging kan worden veroorzaakt door:
  • Het niet koken van voedsel op de juiste temperatuur en/of de juiste kookduur niet in acht te nemen;
  • Het niet koelen van voedsel op de juiste temperatuur;
  • Het voedsel wordt behandeld door iemand die onvoldoende persoonlijke hygiëne in acht heeft genomen bij de voedselbereiding, zoals het wassen van handen en door wondjes af te dekken met waterafstotende pleisters of door wegwerphandschoenen te dragen;
  • Mensen die voedsel eten na de uiterste gebruiksdatum.
  • Door kruisbesmetting: als (ziekteverwekkende) bacteriën van product A op product B terechtkomen door het besmette product tegen het andere product aan te leggen of via handen, het keukenmateriaal, het aanrecht, enz.

Voedselvergiftiging door sushi / Bron: Chidorian from Japan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Voedselvergiftiging door sushi / Bron: Chidorian from Japan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Ziekmakende micro-organismen

De volgende bronnen van verontreiniging worden onderscheiden.
  • Bacteriën: schadelijke bacteriën zijn de meest voorkomende veroorzakers van door voedsel overgedragen ziekten. Enkele veelvoorkomende soorten zijn de volgende:
    • Campylobacter, vooral op rauwe kip.
    • Salmonella, hoofdzakelijk op rauwe kip, rauw kalfsvlees of rauw varkensvlees.
    • Listeria, soms aanwezig op rauw vlees, rauwe vis zoals sushi en oesters, en in kaas van rauwe, ongepasteuriseerde melk.
    • Escherichia coli (afgekort E. coli - en dan vooral de gevaarlijke EHEC-bacterie), op rauw vlees en rauwe groente.
  • Virussen: twee voorkomende oorzaken van virale voedselvergiftiging zijn het rotovirus en het Norovirus.
  • Parasieten: voedselvergiftiging door parasieten is in het Westen vrij zeldzaam. Het komt veel meer voor in de derde wereld.
  • Toxines: door bijvoorbeeld toxines in vervuilde vis, het consumeren van giftige paddestoelen, onjuist bereide exotische voedingsmiddelen of bestrijdingsmiddelen op groenten en fruit.

Kip grootste veroorzaker voedselvergiftiging

De Amerikaanse gezondheidsexperts van de Universiteit van Georgia maakten in 2010 bekend dat kip, kalkoen en ander gevogelte met 17 procent de grootste veroorzakers van van ziekteuitbraken veroorzaakt door voedsel. Op een goede tweede plaats staat vlees met 16 procent en de derde plaats is met 14 procent voor bladgroente. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) worden per miljoen porties kip, 111 mensen ziek. De bekendste bacterie in kip is Salmonella. Iets minder bekend, maar minstens zo gevaarlijk, is de Campylobacter-bacterie.

Döner kebab zit vaak vol bacteriën / Bron: Congerdesign, PixabayDöner kebab zit vaak vol bacteriën / Bron: Congerdesign, Pixabay

'Helft broodjes döner kebab vol bacteriën'

Mensen met een verminderde weerstand, mensen ouder dan 65 jaar en zwangeren kunnen beter geen broodje kebab eten. Dat advies geeft de Consumentenbond na onderzoek (2012). Van de 49 geteste broodjes bleek een meerderheid onder de bacteriën te zitten. Op vijf broodjes werd zelfs de zogenoemde 'poepbacterie' gevonden. De broodjes werden gekocht bij tien willekeurige verkooppunten in Groningen, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Breda. Een hoge hoeveelheid bacteriën duidt erop dat het eten te warm of te lang bewaard is gebleven, of dat er niet hygiënisch wordt gewerkt. De aangetroffen bacteriën kunnen de voedselveiligheid voor mensen met een verminderde weerstand schaden, aldus de Consumentenbond.

Chineesrestaurantsyndroom

Wat in de volksmond bekend staat als het 'chineesrestaurantsyndroom', is geen vorm van chemische voedselvergiftiging. Het gaat om een overgevoeligheidsreactie op een veelgebruikte smaakverbeteraar in de Chinese keuken: ve-tsin, Deze smaakversterker veroorzaakt bij mensen die overgevoelig zijn voor deze stof druk in het gezicht, pijn op de borst en een branderig gevoel op verschillende plaatsen in het lichaam. Je kunt ook last krijgen van een onrustig en angstig gevoel. De hoeveelheid ve-tsin die deze symptomen kan veroorzaken, verschilt sterk per persoon. (Bron: www.merckmanual.nl)

Ziekmakers

Veel bacteriën, virussen of parasieten kunnen voedselvergiftiging veroorzaken. De volgende tabel toont een aantal van de mogelijke boosdoeners, hoe lang het duurt voordat je last krijgt van symptomen en de manier waarop het organisme zich verspreidt.

VeroorzakerIncubatietijdVoedselbronnen en overdracht
Campylobacter2 tot 5 dagenVlees en pluimvee. Verontreiniging vindt plaats tijdens de verwerking als ontlasting van het dier in contact komt met het vlees. Andere bronnen zijn niet gepasteuriseerde melk en besmet water.
Clostridium botulinum12 tot 72 uurIngeblikte voedingsmiddelen met lage zuurgraad, onjuist ingeblikte commerciële voedingsmiddelen, gerookte of gezouten vis, aardappelen gebakken in aluminiumfolie en andere levensmiddelen die te lang bij warme temperaturen worden bewaard.
Clostridium perfringens8 tot 16 uurDe bacterie komt met name voor in vlees en vleesproducten. Ook kruiden en specerijen kunnen deze lastpak bevatten. Een besmetting kan worden voorkomen door restjes snel af te koelen tot 4°C, niet langer dan 2 dagen in de koelkast te bewaren en restjes voor gebruik goed te verhitten.
Escherichia coli (E. coli) O157:H71 tot 8 dagenVia voedsel zoals rauw vlees, rauwe melk, rauwe groente, kiemgroente en onverhitte vruchtensappen.
Giardia lamblia1 tot 2 wekenHet eten of drinken van besmet voedsel en het zwemmen in en drinken van besmet water.
Hepatitis A28 dagenOngekookte (rauwe) en besmette groenten of fruit, garnalen, en schaal- of schelpdieren, zoals mosselen.
Listeria9 tot 48 uurVooral langdurig gekoeld bewaarde producten die zonder verhitting worden gegeten. Vaak gaat het om gerookte vis, zachte schimmelkazen en gekookte, gesneden vleeswaren, gekoelde paté, hotdogs, gekoelde sandwiches en koelverse kant-en-klare gerechten zoals rauwkostsalades.
Norovirussen12 tot 48 uurIn rauwe schaal- en schelpdieren en rauwe groente en fruit.
Rotavirus1 tot 3 dagenVia besmet voedsel, besmet water.
Salmonella 1 tot 3 dagenRauw of besmet vlees, pluimvee, melk of eidooiers. Overleeft onvoldoende koken. Kan worden verspreid door messen, snijvlakken of een besmet persoon die voedsel bereid.
Shigella24 tot 48 uur Zeevruchten en rauwe, kant-en-klare producten. Kan verspreid worden door een geïnfecteerde persoon die voedsel bereid.
Staphylococcus aureus1 tot 6 uurVoedsel dat tijdens de bereiding vele stappen ondergaat en levensmiddelen die bij licht verhoogde temperatuur bewaard worden, zoals: salades met ei, kip of aardappel, vlees en vleesproducten, banket zoals soesjes en pudding.
Vibrio vulnificus1 tot 7 dagenRauwe oesters en rauwe of onvoldoende gekookte mosselen, en hele sint-jakobsschelpen. Kan verspreid worden door verontreinigd zeewater.

Incubatietijd

De tijd die verstrijkt tussen de besmetting het eten van besmet voedsel en de ontwikkeling van de eerste symptomen, heet incubatietijd. De incubatietijd kan variëren van 1 uur tot 90 dagen. De meeste gevallen van voedselvergiftiging hebben een incubatieperiode van tussen de één en drie dagen.

Risicofactoren

Of je ziek wordt na het eten van verontreinigd voedsel hangt af van het organisme, de hoeveelheid, je leeftijd en je algehele gezondheid. Groepen die veel risico lopen, zijn:
  • Ouderen. Naarmate je ouder wordt, kan je immuunsysteem niet zo snel en effectief reageren op infectieuze organismen als toen je jong was.
  • Zwangere vrouw. Tijdens de zwangerschap kunnen veranderingen in metabolisme en bloedcirculatie het risico op voedselvergiftiging verhogen. Een voedselvergiftiging kan tijdens de zwangerschap ernstiger verlopen. Zelden wordt je ongeboren kind er ook ziek van.
  • Zuigelingen en jonge kinderen. Hun immuunsysteem is nog niet volledig ontwikkeld.
  • Mensen met chronische ziekten. Het hebben van een chronische aandoening, zoals diabetes, leverziekten of aids, of het ondergaan van chemotherapie of radiotherapie voor kanker vermindert je immuunrespons.

Symptomen van voedselvergiftiging

De mate van ernst en de aard van de klachten, de snelheid waarmee ze zich ontwikkelen en de duur van de ziekte hangen af van het soort voedselvergiftiging.

De meest voorkomende symptomen van voedselvergiftiging zijn:
  • misselijkheid;
  • braken (overgeven); en
  • diarree.

Buikpijn door voedselvergiftiging / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.comBuikpijn door voedselvergiftiging / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.com
Andere mogelijke symptomen van voedselvergiftiging zijn:

Uitdroging
Door de diarree dreigt het gevaar dat de persoon uitdroogt. Bij aanhoudende diarree of braken, is het verstandig de huisarts te raadplegen.

Darminfectie
Virussen en bacteriën kunnen dikkedarminfecties veroorzaken. Deze infecties zorgen vaak voor bloederige diarree, misselijkheid en braken (overgeven), krampen in de buik en koorts dat vaak gepaard gaat met hoofdpijn.

Complicaties

Uitdroging
De meest voorkomende ernstige complicatie van voedselvergiftiging is uitdroging. Als je een gezonde volwassene bent en genoeg drinkt, moet dehydratie geen probleem zijn. Soms is het verstandig om ORS te gebruiken, een mengsel van zouten en druivensuiker dat je moet oplossen in water en gebruikt wordt om uitdroging te voorkomen bij waterdunne diarree. Baby's ouderen en mensen met een onderdrukt immuunsysteem of chronische ziekten, kunnen evenwel ernstig ziek worden als meer vocht verliezen dan ze kunnen aanvullen. In dat geval kunnen zij in het ziekenhuis worden opgenomen en intraveneuze vloeistoffen toegediend krijgen. In extreme gevallen kan uitdroging fataal zijn.

Andere complicaties
Sommige soorten voedselvergiftiging hebben mogelijk ernstige complicaties voor bepaalde mensen. Listeria monocytogenes is de verwekker is van listeriose. Complicaties van een listeria voedselvergiftiging kunnen ernstig zijn voor een ongeboren baby. Bepaalde E. coli stammen kunnen een ernstige complicatie veroorzaken genaamd hemolytisch-uremisch syndroom (HUS). Dit syndroom beschadigt de binnenbekleding van de kleine bloedvaten in de nieren, wat soms tot nierfalen leidt. Ouderen, kinderen jonger dan 5 jaar en mensen met verzwakte immuunsystemen hebben een hoger risico op het ontwikkelen van deze complicatie. Als je in een van deze risicocategorieën valt, raadpleeg dan de arts bij het eerste teken van overmatige of bloedige diarree.

Wanneer de huisarts inschakelen?

Raadpleeg je huisarts als zich één van de volgende situaties voordoen:
  • misselijkheid, braken of diarree dat langer duurt dan twee dagen;
  • de zieke persoon is jonger dan drie jaar.
  • de symptomen beginnen na een recente buitenlandse reis.
  • andere mensen die hetzelfde aten zijn ook ziek.
  • scherpe krampen of pijn die niet weggaan na 10-15 minuten.
  • de buik van de zieke zwelt op.
  • de huid en/of ogen worden geel.
  • de zieke heeft braaksel met bloed of bloederige ontlasting.
  • de zieke ontwikkelt problemen met de ademhaling, spreken of slikken.

Verder geldt: raadpleeg bij twijfel altijd je huisarts.

Onderzoek en diagnose

Anamnese en lichamelijk onderzoek
Voedselvergiftiging wordt vaak gediagnosticeerd op basis van een vraaggesprek met je huisarts. Hij zal vragen stellen over welke klachten je ervaart, wanneer de klachten beginnen en welke voedingsmiddelen je onlangs gegeten hebt. De arts zal ook een lichamelijk onderzoek uitvoeren, op zoek naar tekenen van uitdroging, zoals:

Aanvullend onderzoek
Afhankelijk van je symptomen en medische voorgeschiedenis, kan de arts aanvullend onderzoek uitvoeren, zoals een bloedonderzoek of een ontlastingskweek om de oorzaak te identificeren en de diagnose te bevestigen. In sommige gevallen kan de oorzaak van voedselvergiftiging niet opgespoord worden.

Behandeling van voedselvergiftiging

Voldoende drinken en ORS

In de meeste gevallen kunnen de symptomen bestreden worden, zonder dat een arts geraadpleegd hoeft te worden. Het belangrijkste is om ervoor te zorgen dat de zieke niet uitdroogt en de tijd neemt om te herstellen. Voorkom uitdroging door ten minste twee liter water per dag te drinken. Drink ook iedere keer bij dunne ontlasting, een flink glas water. Om uitdroging tegen te gaan bij kwetbare of oudere mensen, kunnen zakjes ORS (oral rehydratation salts), opgelost in voldoende water, gebruikt worden. Dit middel is verkrijgbaar bij apotheken.

Antibioticum

Antibiotica kan door de huisarts worden voorgeschreven als uit onderzoek blijkt dat de bron van de voedselvergiftiging een bacteriële oorzaak heeft en de klachten ernstig zijn of langer dan drie tot vier dagen duren.

Medicatie tegen diarree en misselijkheid / Bron: Stevepb, PixabayMedicatie tegen diarree en misselijkheid / Bron: Stevepb, Pixabay

Medicijnen tegen diarree en misselijkheid

Bij diarree kun je eventueel het 'stopmiddel' loperamide gebruiken, wat ervoor zorgt dat de ontlasting minder vaak komt. Het middel moet je niet gebruiken als je koorts of bloederige diarree hebt. Je mag het middel ook niet gebruiken als je zwanger bent of borstvoeding geeft. Aan kinderen jonger dan 8 jaar mag het niet worden verstrekt. Tegen misselijkheid wordt wel domperidon of metoclopramide gebruikt. Vanwege bijwerkingen zoals hartkloppingen, niet stil kunnen zitten en spiertrekkingen, geven artsen het alleen geven als er geen andere oplossing voorhanden is.

Zelfzorg en herstel

Voedselvergiftiging verbetert vaak binnen 48 uur zonder behandeling. Neem de volgende maatregelen in acht om het herstel te bevorderen en uitdroging te voorkomen:
  • Bij frequent braken en heftige diarree verlies je veel vocht en zouten. Vul dit aan met een speciaall drankje (ORS) om uitdroging tegen te gaan.
  • Je mag in principe eten waar je trek in hebt en wat goed valt. Eet niet te vet en te veel.
  • Bij darmkrampen kun je het beste kleine porties eten.
  • Vermijd bepaalde voedingsmiddelen en stoffen totdat je je beter voelt. Dit zijn zuivelproducten, cafeïne, alcohol, nicotine, en vet of flink gekruid voedsel.
  • Neem rust. Voedselvergiftiging en uitdroging kunnen je verzwakken en vermoeien.

Preventie

De volgende maatregelen en tips kunnen helpen om voedselvergiftiging te voorkomen:
  • Was je handen, keukengerei en alles waar je voedsel mee in aanraking komt (zoals een snijplank) vaak. Was je handen goed met warm water en zeep voor en na het eten of het bereiden van voedsel. Gebruik heet water om keukengerei, snijplanken en andere materialen te reinigen.
  • Houd rauwe levensmiddelen apart van kant-en-klare levensmiddelen. Houd rauw vlees, pluimvee, vis en schaal- en schelpdieren weg van andere voedingsmiddelen wanneer je winkelt, voedsel bereidt of voedsel opslaat. Dit voorkomt kruisbesmetting.
    Was vaak je handen met zeep / Bron: Pezibear, PixabayWas vaak je handen met zeep / Bron: Pezibear, Pixabay
  • Kook voedsel op een veilige temperatuur. De beste manier om te vertellen of levensmiddelen op een veilige temperatuur zijn gekookt, is het gebruik van een voedselthermometer. Je kunt schadelijke organismen in de meeste voedingsmiddelen doden door ze op de juiste temperatuur te koken.
  • Koel of vries bederfelijke voedingsmiddelen snel, dat wil zeggen binnen twee uur na aankoop of bereiding. Als de kamertemperatuur hoog is, dan bederft voedsel binnen een uur.
  • Ontdooi voedsel veilig. Ontdooi het voedsel niét bij kamertemperatuur. De veiligste manier om voedsel te ontdooien is om het in de koelkast te ontdooien. Als je een magnetron bevroren voedsel ontdooit met de instelling 'ontdooien' of anderszins, dan moet je het onmiddellijk bereiden.
  • Gooi het product weg bij twijfel. Als je er niet zeker van bent of voedsel goed is bereid, opgediend of opgeslagen, dan moet je het zekere voor het onzekere nemen en het weggooien. Voedsel die te lang bij kamertemperatuur bewaard wordt, kan bacteriën of toxines bevatten die niet kunnen worden vernietigd door koken. Proef niet voedsel waar je niet zeker van bent, kieper het gewoon in de prullenbak. Zelfs als het goed lijkt en ruikt, kan het niet veilig zijn om te eten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Voedselvergiftiging: beter voorkomen dan genezenMensen die voedselvergiftiging hebben gehad, weten hoe lastig het kan zijn. Misselijk zijn en last van je maag hebben is…
Voedselvergiftiging: oorzaak en behandelingVoedselvergiftiging: oorzaak en behandelingAls je een voedselvergiftiging hebt opgelopen ben je ziek als gevolg van het eten van voedsel dat besmet is met (levende…
Voedselvergiftiging: voorzorgsmaatregelen en behandelingVoedselvergiftiging is een van de meest voorkomende bedreigingen van de gezondheid ter wereld. Het meest voorkomende gev…
Voedselvergiftiging genezen, behandelen, voorkomenVoedselvergiftiging genezen, behandelen, voorkomenVoedselvergiftiging komt voor als ons eten toxines, chemicaliën, bacteriën, virussen of parasieten bevat. De kenmerken v…
Steken in de buik: stekende pijn of pijnscheuten bovenbuikSteken in de buik: stekende pijn of pijnscheuten bovenbuikVraagt ​​u zich af wat de oorzaak kan zijn van stekende pijn in de bovenbuik? In dit artikel wordt stilgesta…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Moerschy, Pixabay
  • Mayo Clinic. Food poisoning: Diagnosis. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/food-poisoning/symptoms-causes/dxc-20337613#! (ingezien op 26-9-2017)
  • Mayo Clinic. Food poisoning: Self-management. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/food-poisoning/manage/ptc-20337636 (ingezien op 26-9-2017)
  • Mayo Clinic. Food poisoning: Symptoms and causes. http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/food-poisoning/symptoms-causes/dxc-20337613 (ingezien op 6-8-2017)
  • RIVM. Vragen en antwoorden Hepatitis A. http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Algemeen_Actueel/Veelgestelde_vragen/Infectieziekten/ISI_standaarden/ISI_Hepatitis_A (ingezien op 6-8-2017)
  • Thuisarts.nl. Ik heb een voedselinfectie. https://www.thuisarts.nl/voedselinfectie/ik-heb-voedselinfectie (ingezien op 14-2-2018)
  • Voedingscentrum. Clostridium perfringens. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/clostridium-perfringens.aspx (ingezien op 6-8-2017)
  • Voedingscentrum. Listeria. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/listeria.aspx (ingezien op 6-8-2017)
  • Voedingscentrum. Staphylococcus aureus. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/staphylococcus-aureus.aspx (ingezien op 6-8-2017)
  • www.gezondheidsplein.nl
  • www.emedicinehealth.com
  • www.trouw.nl
  • www.nhs.uk
  • www.globetrotter.nl
  • www.merckmanual.nl
  • www.voedselvergiftiging-buikgriep-symptomen.nl
  • www.rivm.nl
  • Afbeelding bron 1: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 2: Chidorian from Japan, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • Afbeelding bron 3: Congerdesign, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Andrey Popov/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 5: Istock.com/monkeybusinessimages
  • Afbeelding bron 6: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 7: Pezibear, Pixabay

Reageer op het artikel "Voedselvergiftiging: symptomen, oorzaken en behandeling"

Reacties

Marina, 11-01-2019 19:06 #8
Kan je ook voedselvergiftiging hebben zonder dat je er diarree bij hebt? Het braken alleen was wel genoeg, daar niet van, ik viel er bijna flauw van.

Nina, 22-11-2016 23:16 #7
Ik heb eens een voedselvergiftiging opgelopen tijdens het bbqen maar ik eet geen vlees en de andere(die wel vlees aten) hadden nergens last van. Nu had ik voornamelijk groentes uitgekotst (ik had ook brood gegeten en kaas) maar kan ik ook allergisch zijn geweest voor een van de groentes? Ik ben daar nu echt bang voor maar de symptomen die ik had wijzen toch alleen op een voedselvergiftiging. Namelijk: rillingen(ik had het koud maar was heftig aan het zweten), korte adem(in het begin) veel kotsen, diarree en buikkrampen. Reactie infoteur, 03-12-2016
Groenten en fruit, vers of verwerkt, vormen een steeds groter aandeel bij microbieel veroorzaakte voedselvergiftigingen. Lees hier verder: https://goo.gl/7f0z8b. Misschien had u meer groenten op dan de andere aanwezigen, die immers ook vlees aten.

Rina, 21-12-2014 12:46 #6
Mijn kleinzoon van 2,5 heeft vannacht erg veel gespuugd van 3 tot 7 elk half uur nu is het 12 uur heeft 3 rijsttafels op en ligt lekker te slapen.wij denken dat hij iets verkeerds heeft gegeten of gedronken. Moeten we nu de huisarts raadplegen.
vriendelijke groet een ongeruste oma Reactie infoteur, 21-12-2014
Als (kleine) kinderen door veel en langdurig braken weinig vocht binnenkrijgen, ligt uitdroging op de loer en is het zeker aan te raden naar de huisarts te gaan. Tekenen van uitdroging:
- niet of weinig plassen (wat donkere urine geeft of helemaal niet meer plassen)
- voortdurend dorst
- sufheid en lusteloosheid
- een droge mond
- snelle ademhaling
- snelle hartslag
- diepliggende ogen
- koude armen en benen
- als je met de vingers een huidplooitje optilt, blijft deze even 'staan'.

Geef je kind bij kans op uitdroging een speciaal drankje: ORS-junior, te verkrijgen bij apotheek en drogist. Hierin zitten speciale suikers (glucose) en zouten die het lichaam nodig heeft om vocht op te nemen en vast te houden.

Bert, 12-01-2013 19:29 #5
Ik lees veel over voedselvergiftiging bij het eten in restaurants. Ik denk en ik ben geen wetenschapper dat bij het eten in restaurants altijd cash geld betrokken is. De taxi de inkoper de klant etc. Ik weet dat het papiergeld in Gambia zo vies is dat je niet eens de waarde van het papiergeld meer kan lezen. Ik denk dat de grootste verspreider van ziektes is, omdat geld niet wordt vervangen.

Lobke, 21-11-2012 13:19 #4
Hey, ik heb een vraag. Voor welke groepen is voedselvergiftiging extra gevaarlijk?
thanx. Reactie infoteur, 21-11-2012
Vooral hele jonge kinderen, ouderen en mensen met een hele lage weerstand behoren tot de risicogroepen voedselvergiftiging.

Diederik, 13-05-2012 02:43 #3
Ik lees op www.voedsel-vergiftiging.nl dat botulisme ook kan voor komen als voedselvergiftiging, maar daar lees ik hier niets over. Komt dit vaak voor? Lijkt me nogal eng. Reactie infoteur, 14-05-2012
Botulisme is een zeldzame, doch ernstige vorm van voedselvergiftiging, die wordt veroorzaakt door het micro-organisme clostridium botulinum. Als de bacteriën een grote kolonie vormen, produceren zij een krachtige gifstof welke het lichaam binnen kan komen door het eten van besmet voedsel. Wanneer de gifstof door de maag in de darmen is beland, wordt het gif in de bloedsomloop opgenomen en in het lichaam bindt het zich aan de zenuwuiteinden en blokkeert het de normale signaaloverdracht voor het samentrekken van de spieren. Hierdoor raken de spieren verlamd. Symptomen zijn onder meer verlamming van de gezichts-, slik- en ademhalingsspieren. De incubatietijd is 1 tot 3 dagen.

Het ontstaan van botulisme is een natuurlijk proces dat vooral plaatsvindt bij zomerse hoge temperaturen. De bacterie komt van nature voor in de waterbodem en in het lichaam van watervogels. Kadavers van vogels en vissen vormen een bron voor botulisme. In een warme en zuurstofloze omgeving maakt de bacterie gif aan. Er bestaan verschillende vormen van botulisme. Slechts een enkele soort is voor mensen gevaarlijk.

Pww Rasmussen, 23-08-2011 21:10 #2
Kan voedselvergiftiging binnen 20 minuten optreden? Reactie infoteur, 24-08-2011
Toxinen hebben een directe invloed op de biologische reacties die in het lichaam plaats vinden. Bij een voldoende hoge concentratie treedt een acuut effect op binnen enkele uren na consumptie in de vorm van misselijkheid en braken. Deze verschijnselen duren circa 1 tot 2 dagen. Bij langdurige inname van lage concentraties (bijvoorbeeld opname van radioactieve stoffen, mycotoxinen, bestrijdingsmiddelen etc.) kunnen chronische klachten ontstaan (Dijk R, Grootenhuis A (1999) Microbiologie van voedingsmiddelen. Keesing Noordervliet BV Houten ).

Jochems, 09-05-2011 06:10 #1
Goede morgen. mijn man heeft al sinds dinsdag last van zijn maag en darmen. veel krampen en oprispingen. wij zijn in gambia ge weest daar heeft hij het gekregen.hij heeft daar op de markt een klein glaasje speciale thee gedronken.hij is diabeet is het nu verstandig naar de huisarts toe tegaan
vr. gr.mevr jochems Reactie infoteur, 09-05-2011
U kunt altijd even telefonisch overleggen met de doktersassistent(e).

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Diarree
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!