InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pergolide (medicijn bij de ziekte van Parkinson)

Pergolide (medicijn bij de ziekte van Parkinson)

Pergolide (medicijn bij de ziekte van Parkinson) Pergolide is een medicijn dat voorgeschreven wordt aan mensen met die ziekte van Parkinson. Pergolide is een stof die de werking van de neurotransmitter dopamine in de hersenen nabootst waardoor de klachten verlicht worden. Pergolide is echter een geneesmiddel dat ernstige bijwerkingen kan hebben waardoor het niet voor iedereen geschikt is en de laatste jaren steeds minder voorgeschreven wordt.

De ziekte van Parkinson

De ziekte van Parkinson is een ziekte waarbij de hersenen niet meer de juiste berichten naar elkaar kunnen sturen. Hierdoor ontstaan er onder andere bewegingsproblemen, moeite met slikken, beven, loop- en spraakstoornissen en een maskerachtig gelaat. Deze verschijnselen worden met name veroorzaakt door een tekort aan een bepaalde stof in de hersenen, de neurotransmitter dopamine. Neurotransmitters zorgen er voor dat de verschillende hersendelen met elkaar kunnen communiceren. Pergolide is een stof die eenzelfde werking als dopamine heeft.

Pergolide

Pergolide wordt dus voorgeschreven aan mensen die de ziekte van Parkinson hebben. Pergolide werkt bij circa eenderde van de mensen met de ziekte van Parkinson.

Pergolide: wanneer wel en wanneer niet?

Pergolide is een zogenaamde tweede keuze medicijn. In eerste instantie worden er andere medicijnen voorgeschreven, met name pramipexol of ropinirol maar wanneer men daar niet (voldoende) op reageert kan men pergolide voorgeschreven krijgen.

De laatste jaren wordt dit medicijn echter nog zelden voorgeschreven aan nieuwe patiënten. Pergolide heeft namelijk diverse bijwerkingen, waarvan de bijwerkingen die het op de hartkleppen heeft de meest ernstige is. Wanneer de arts toch pergolide voorschrijft is het van belang dat er regelmatig een hartfilmpje gemaakt wordt ter controle.

Pergolide mag niet gebruikt worden door mensen die uiteenlopende hartstoornissen hebben, zoals een hartklepaandoening, doorbloedingsstoornissen en een vernauwing van de kransslagaders. Ernstige nier- en/of leverproblemen vormen ook een contra-indicatie.

Pergolide kan een interactie vertonen met bepaalde dopamine-antagonisten (medicijnen die de hoeveelheid dopamine in de hersenen verlagen) zoals antipsychotica.

Bijwerkingen pergolide

Zeer vaak voorkomend (bij > 10% van de gebruikers):
  • Aandoeningen van de hartklep
  • Vochtophopingen in het pericard (het hartzakje)
  • Misselijkheid
  • Obstipatie (verstopping)
  • Neusverstopping
  • Hallucinaties
  • Verwardheid
  • Duizeligheid
  • Bewegingsstoornissen
  • Spierspanningsstoornissen
  • Slaperigheid

Vaak voorkomend (bij 1-10% van de gebruikers):
  • Diarree
  • Buikpijn
  • Maagklachten
  • Droge mond
  • Braken
  • Verlaagde bloeddruk
  • Verhoogde bloeddruk
  • Verwijden van de bloedvaten
  • Slapeloosheid
  • Bloedarmoede
  • Gebrekkige eetlust
  • Hikken
  • Hartkloppingen
  • Huiduitslag
  • Gewichtstoename
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pergolide (medicijn bij de ziekte van Parkinson)"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 28-02-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!