InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Voedselvergiftiging: voorzorgsmaatregelen en behandeling

Voedselvergiftiging: voorzorgsmaatregelen en behandeling

Voedselvergiftiging is een van de meest voorkomende bedreigingen van de gezondheid ter wereld. Het meest voorkomende gevolg van een voedselvergiftiging is gastroenteritis, ofwel buikgriep. Daarnaast kan een voedselvergiftiging ook het zenuwstelsel aantasten.

Oorzaken van voedselvergiftiging

Voedselvergiftiging wordt meestal veroorzaakt door het eten van voedsel dat besmet is met bacterien of virussen. De meest voorkomende bacterien in voedsel zijn: Clostridium Perfringens, Escherichia Coli (E. Coli), Listeria Monocytogenes, Salmonella, Staphylococcus Aureus, Trichinella en de meeste soorten Clostridium Botulinum (botulisme).

Deze organismen komen vooral veel voor in rauw of niet goed verwarmd voedsel, besmette zuivel, rauwe groenten, besmette dieren, ongepasteuriseerde melk en eieren.

Symptomen van een voedselvergiftiging

De symptomen van voedselvergiftiging zijn onder andere:
  • misselijkheid
  • buikpijn en overgeven
  • diarree
  • vergrootte lever en milt
  • verslapping van de spieren
  • ontstoken ogen
  • opgezette lymfeklieren

Voorzorgsmaatregelen

  • Was altijd je handen goed met zeep, en, als het mogelijk is, met warm water. Was je handen altijd na een bezoek aan het toilet en voor het eten.
  • Gebruik een snijplank alleen voor vlees. Maak snijplanken altijd goed schoon na gebruik.
  • Houd huisdieren weg van plekken waar eten wordt bereid.
  • Houd de keuken, koelkast, vriezer en het keukengerei altijd goed schoon.
  • Desinfecteer sponzen en afwasborstels minimaal twee keer per week. Een verdunde bleekoplossing is ideaal voor desinfectie.
  • Ontdooi eten altijd volledig in de koelkast, nooit daarbuiten. Vries nooit eten opnieuw in.
  • Laat vlees altijd door en door warm worden.
  • Bewaar vers voedsel altijd bij een temperatuur van vijf graden of kouder.
  • Maak groente en fruit altijd goed schoon voor consumptie of bereiding.
  • Gooi bedorven eten altijd meteen weg.

Behandeling

Dehydratie is een direct gevaar na diarree en overgeven. Kinderen, mensen die ziek zijn, mensen met een zwak immuun systeem en ouderen lopen een nog groter gevaar op dehydratie. De beste methode om dehydratie tegen te gaan is door veel water te drinken. Als je blijft overgeven neem dan sipjes water, en geen grote slokken.

Vervangen van zouten en suikers die verloren zijn gegaan in diarree: Probeer eens het volgende. Pers twee sinaasappelen, voeg een halve theelepel zout en twee theelepels honing toe. Meng dit met 500 mL water. Drink elk half uur een glas van dit mengsel, totdat de klachten afnemen.

Drink kruidenthee, zoals thijm, gember, pepermunt of venkel. Deze kruiden helpen om buikpijn tegen te gaan.

Kauw op stukjes verse gemberwortel. Gember is een goed middel tegen misselijkheid en overgeven. Belangrijk: vermijd gember als je bloedverdunners gebruikt of last hebt van galstenen.

Wanneer ga je naar de dokter?

Als het gaat om babies, zwakkere personen en ouderen moet direct een dokter worden gewaarschuwd. Zelfs voor gezonde mensen is het verstandig om een dokter te waarschuwen in het geval van ernstig overgeven en moeilijkheden bij het ademen en slikken. Als de diarree meerdere dagen aanhoud of als er bloed in de ontlasting zit moet ook een dokter worden gewaarschuwd.
© 2010 - 2019 Jaspervg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Voedselvergiftiging: oorzaak en behandelingVoedselvergiftiging: oorzaak en behandelingAls je een voedselvergiftiging hebt opgelopen ben je ziek als gevolg van het eten van voedsel dat besmet is met (levende…
Wat te doen tegen misselijkheid en overgevenWat te doen tegen misselijkheid en overgevenMisselijkheid en/of overgeven is geen prettig gevoel wanneer je dit voorhebt. Je lichaam probeert met braken de schadeli…
Voedselvergiftiging genezen, behandelen, voorkomenVoedselvergiftiging genezen, behandelen, voorkomenVoedselvergiftiging komt voor als ons eten toxines, chemicaliën, bacteriën, virussen of parasieten bevat. De kenmerken v…
Buikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn met misselijkheid, overgeven, diarree en gebrek aan eetlust duidt vaak op een maag-darminfectie, veroorzaakt do…
Kinderziektes genezen zonder apotheker: Overgeven en diarreeKinderziektes genezen zonder apotheker: Overgeven en diarreeOvergeven en diarree is een veel voorkomende aandoening bij kinderen. Maar zeker niet minder gevaarlijk want deze kinder…

Reageer op het artikel "Voedselvergiftiging: voorzorgsmaatregelen en behandeling"

Infoteur: Jaspervg
Gepubliceerd: 31-10-2010
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!