InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Besmettelijke wratten: vooral kinderen zijn er vatbaar voor

Besmettelijke wratten: vooral kinderen zijn er vatbaar voor

Besmettelijke wratten: veel kinderen die de basisschool bezoeken hebben wratten. Een op de drie om precies te zijn. Dat komt omdat de wratten heel erg besmettelijk zijn. Een familielid, klasgenoot of broertje of zusje brengt ze zo over. Maar er zijn eenvoudige middelen om besmettelijke wratten te voorkomen.

Wratten zijn niet schadelijk, maar irriteren wel

Wratten kunnen zich vormen op handen en voeten, maar ook op andere lichaamsdelen. Veel kwaad kunnen de vreemdsoortige bobbeltjes met vlees niet, maar ze irriteren vaak wel.

Wat is de oorzaak van een wrat?

  • Wratten worden veroorzaakt door verschillende humaan papillomavirussen.
  • Zij zijn familie van het hpv-virus. Daarvan bestaan er zon 120 soorten die bijna allemaal onschuldig zijn.
  • Iedereen draagt het hpv-virus bij zich en de meeste mensen hebben er geen last van omdat ze voldoende weerstand hebben om het virus te weerstaan.
  • Anders ligt dat bij kinderen. Zij hebben nog te weinig resistentie opgebouwd om de ziekmakers het hoofd te bieden. Het gevolg is een wrat of meerdere wratten.

Hoe ontstaat een wrat?

Het feit dat het hpv-virus in ons lichaam rondwaart, betekent nog niet dat zich direct wratten vormen. Normaal gesproken vindt pas besmetting plaats als er van buiten een virus het lichaam binnen dringt. Dit moet dan wel door een opening in de huid (die overigens zo klein is dat hij niet zichtbaar is). Voeten zijn extra gevoelig voor het virus als ze in een vochtige omgeving zijn zoals een zwembad, sauna of sportschool. Het virus bevindt zich daar namelijk in de openbare ruimten en kan heel gemakkelijk het lichaam binnendringen.

De meeste mensen worden thuis besmet met het wrattenvirus

Toch is uit onderzoek van het Leids Universitair Centrum (LUMC) gebleken dat de meeste mensen de wratten vooral thuis oplopen. Raar is dat niet. Wie zo nu en dan sport of zwemt staat maar even in een ruimte die door meer mensen wordt gebruikt. Thuis staan mensen altijd in dezelfde ruimte onder de douche. Heeft één van hen dus wratten dan hebben de anderen ook grote kans om ze op te lopen.

Wratten voorkomen: gewoon een pleister plakken

Wie niet wil dat het hele gezin met wratten rond hoeft te lopen, hoeft daarvoor geen rigoureuze maatregelen te treffen. De oplossing is eigenlijk heel simpel. Wie een wrat heeft, moet die afplakken met een pleister om te voorkomen dat het virus zich verder verspreidt. Wratten scheiden namelijk via hun top besmette huidschilfers af die er voor zorgen dat anderen ook weer wratten krijgen.

Wratten weghalen

Vaak verdwijnen wratten vanuit zichzelf binnen 2 jaar. Soms zitten ze echter op zon nare plaats dat iemand er last van heeft. Ze kunnen dan weggehaald worden. Dit gebeurt meestal met stikstof. De wrat wordt als het ware weggebrand met de vloeistof. Die behandelmethode is in de meeste gevallen ook direct effectief en de wratten komen dan niet terug.

Hardnekkige wratten: naar de dermatoloog

Erg hardnekkige wratten die na een behandeling gewoon terugkomen of wratten op een heel nare plek, moeten bij een dermatoloog worden behandeld. Die huidarts zorgt er eerst voor dat de eeltlaag verdwijnt. Vervolgens komt er een zuur op dat weefsel doodt en de afweer stimuleert. Op die manier ruimt het lichaam de wrat zelf op. Een lichter zuur kan er vervolgens voor zorgen dat het eelt dun blijft en maakt dat de wratten helemaal verdwijnen.
Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen WrattenWratten zijn bekende dingetjes in Nederland. Het ene kind heeft er veel last van, het andere kind helemaal niet. Het is…
Wat moet je doen tegen wratten?Wat moet je doen tegen wratten?Wratten zijn een soort pukkeltjes die vaak op de voeten voorkomen. Het is een soort eeltachtig bultje wat op de huid zit…
Wratten: soorten, oorzaken en behandelingWratten: soorten, oorzaken en behandelingWratten worden door een virus veroorzaakt. Zodra het virus in aanraking komt met je huid, kun je wratten krijgen. Je loo…
Huismiddeltjes tegen wrattenHuismiddeltjes tegen wrattenWratten zijn huidveranderingen die meestal goedaardig zijn en weinig kwaad kunnen. Ze kunnen de huid echter flink ontsie…
Beauty: WrattenWratten zijn ontsierend, ongewenst en soms zitten ze op plaatsen waar ze irriteren. Meestal laten we de wrat weghalen, o…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder courant

Reageer op het artikel "Besmettelijke wratten: vooral kinderen zijn er vatbaar voor"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!