InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wratten: soorten, oorzaken en behandeling

Wratten: soorten, oorzaken en behandeling

Wratten: soorten, oorzaken en behandeling Wratten worden door een virus veroorzaakt. Zodra het virus in aanraking komt met je huid, kun je wratten krijgen. Je loopt grotere kans op het krijgen van wratten als je op blote voeten in zwembaden of gymzalen loopt. Wratten zijn niet gevaarlijk, maar kunnen wel behoorlijk hinderlijk of pijnlijk zijn. Er zijn verschillende soorten wratten, die ook op verschillende manieren behandeld moeten worden. Wie van een voet wrat af wil kan naar de huisarts gaan.

Waardoor krijg je wratten?

Wratten worden veroorzaakt door een virus. Dit virus komt overal voor maar houdt vooral van vochtige ruimten. Zodra het virus met je huid in aanraking komt, kan het een wrat veroorzaken. Niet iedereen die in aanraking komt met het virus krijgt daadwerkelijk wratten. Waardoor dat komt is niet bekend. Je loopt dus extra risico om wratten te krijgen als je op blote voeten in zwembaden of gymzalen loopt. Heb je eenmaal een wrat dan kunnen er meer volgen, het virus is erg besmettelijk. Peuteren of bijten aan een wrat is dan ook niet aan te raden. Wratten op zich zijn onschuldig, maar kunnen wel klachten geven. Wratten verdwijnen meestal vanzelf binnen twee jaar. Soms blijven ze langer aanwezig. De reden waarom is onbekend. Er zijn verschillende soorten wratten die ook op verschillende plaatsen op het lichaam voorkomen.

Verschillende soorten wratten

  • ‘Gewone’ wratten; knobbeltjes, die ruw aanvoelen en bij voorkeur op de handen ontstaan. Ze kunnen echter ook op andere plaatsen op het lichaam voorkomen.
  • Voetwratten; gewone wratten die op de voetzool in het eelt zitten. Tijdens het lopen drukken de voetwratten in de voetzool dat tot pijn kan leiden.
  • Waterwratten; deze wratten zijn glad en klein en er zit een putje in. Deze soort wratten komen vooral voor bij kinderen en zitten overal op het lichaam.
  • Genitale wratten; deze zitten op de geslachtsdelen. Het zijn vervelende wratjes, die vaak vanzelf weer verdwijnen, maar die wel kunnen worden overgedragen op een ander tijdens het vrijen.

Wat moet je doen als je wratten hebt of wilt voorkomen dat je ze krijgt?

  • Verminder de kans op het krijgen van wratten door niet op blote voeten te lopen in gymzalen en zwembaden.
  • Als je al wratten hebt, blijf er dan af en ga er zeker niet aan bijten of peuteren. Doe je dit wel dan kunnen er al snel veel meer wratten komen.
  • Gebruik dagelijks een wrattentinctuur, bij gewone wratten. Dit kan helpen om ze sneller te laten verdwijnen. Gebruik deze tinctuur niet bij waterwratten, het helpt hier niet tegen en geeft ook nog vaak irritatie.
  • Bij irritatie van de huid bij waterwratten kun je de huid eromheen insmeren met een vette crème.
  • Gebruik in geval van genitale wratten bij seksueel contact een condoom. Het houdt de besmettingskans van de wratten niet gegarandeerd 100 % tegen, maar kan wel helpen om overdracht te voorkomen.

Wanneer naar de dokter?

Als je flink hinder hebt van een wrat, bijvoorbeeld door pijnklachten bij het lopen, dan kun je naar de huisarts gaan. Veel huisartsen hebben een wrattenspreekuur, waar gewone wratten met vloeibare stiksof behandeld kunnen worden. De wrat bevriest door de stikstof en sterft meestal af. Het bevriezen van een wrat kan wat pijnlijk zijn. Als de wrat niet verdwijnt kan het nodig zijn om hem nogmaals aan te laten stippen met stikstof.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Infectieziekten bij kinderen – WrattenWratten zijn bekende dingetjes in Nederland. Het ene kind heeft er veel last van, het andere kind helemaal niet. Het is…
Huismiddeltjes tegen wrattenHuismiddeltjes tegen wrattenWratten zijn huidveranderingen die meestal goedaardig zijn en weinig kwaad kunnen. Ze kunnen de huid echter flink ontsie…
Wat moet je doen tegen wratten?Wat moet je doen tegen wratten?Wratten zijn een soort pukkeltjes die vaak op de voeten voorkomen. Het is een soort eeltachtig bultje wat op de huid zit…
Wat is een wrat en wat is er aan te doenWat is een wrat en wat is er aan te doenEen wrat is een bobbel op de huid die door een virus wordt veroorzaakt. Het virus dringt de cellen van de huid binnen en…
Papillomatose bij dierenPapillomatose is een huidaandoening die gekenmerkt wordt door de ontwikkeling van meerdere papillomen. Een papilloom, ee…
Bronnen en referenties
  • Folder Wratten

Reageer op het artikel "Wratten: soorten, oorzaken en behandeling"

Reactie

Susan, 27-06-2011 21:41 #1
Mijn dochtertje van 6 heeft grote wratten op haar handen (wel 15 stuks per hand) ze heeft er op haar armen benen en zelfs op haar gezicht. Deze zijn gelukkig nog maar heel klein. Mijn dochter heeft er een hekel aan. en de wratten doen ook pijn als ze gezwommen heeft.
We hebben ze laten over lezen, verkocht. Behandeld met formule w, met wratner, met salicylzuurcollodium 20 % en salicylzuur zalf 20%. En een homeopathies middel van dokter fix. Verder heeft de huisarts de wratten 2x aan gestipt en de dermatoloog heeft de wratten nu ook nog eens aan gestipt. Wat erg pijnlijk was. En nog steeds geen resultaat. Wat kunnen we nog meer doen?

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 03-09-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetklachten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!