InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > De buikgriep, symptomen en behandeling

De buikgriep, symptomen en behandeling

Buikgriep hebben kan erg lastig zijn, het is een acute infectie door besmetting van een virus. Eén van de belangrijkste symptomen is diarree en buikkrampen. Om de ziekte te behandelen of genezen heb je meestal geen geneesmiddel nodig, pas je eet- en drinkgewoonte gewoon even aan en de ziekte geneest vanzelf.

Inhoud

Wat is de buikgriep?

In tegenstelling tot wat de benaming zelf zegt is buikgriep eigenlijk geen echte griep. Buikgriep veroorzaakt wel de algemene grieperige symptomen maar last hebben van een echte griep zul je nooit hebben. Net als bij de gewone griep wordt ook buikgriep veroorzaakt door besmetting van een virus. Bij baby's en kinderen zal dit het rotavirus zijn en bij volwassenen het norovirus. Het virus dat de acute infectie veroorzaakt die we buikgriep noemen gaat soms ook gepaard met een bacterie of parasiet zoals salmonella en campylobacter. Hoewel de buikgriep vooral tijdens de wintermaanden voorkomt is de ziekte niet seizoensgebonden en loopt iedereen steeds het risico buikgriep op te lopen.

Wat zijn de symptomen van buikgriep

Het allerbelangrijkste verschijnsel dat opduikt na het uitbreken van buikgriep is diarree, je zult dan vaker naar de W.C. moeten gaan en de stoelgang zal veel wateriger zijn dan normaal. De stoelgang van baby's kan er soms zelfs uitspuiten. Gepaard met deze diarree komt er soms ook buikkrampen, misselijkheid, hoofdpijn en braken voor. Mensen die besmet zijn met het virus zullen vaak ook last ondervinden van koorts, vaak tot meer dan 39°C. De hoofdreden waarom de buikgriep ook een griep genoemd wordt is het mogelijke grieperige gevoel in het lichaam, de spierpijnen. De ernst van al deze symptomen kan sterk variëren en hangt af van onder meer de verwekker. Bij een bacteriële buikgriep is er vaak zelfs bloed in de stoelgang.

Hoe wordt buikgriep behandeld en genezen?

Buikgriep geneest vanzelf

In principe zijn er geen geneesmiddelen nodig om buikgriep te genezen. Na een paar dagen al zal de diarree minder hevig worden, daarna zal het hoogstens nog wat dunne ontlasting zijn. Gezonde mensen met een goede weerstand zullen na een dag of twee genezen zijn, kinderen of bejaarden kunnen er een week of langer last van hebben. Voor gezonde volwassenen met een goede weerstand is buikgriep ongevaarlijk. Kleine kinderen en bejaarden daarentegen lopen veel meer gevaar, één van de grootste risico's is uitdroging door de hevige diarree en koorts.

Veel drinken

Hoewel vooral mensen met een lage weerstand, kinderen en bejaarden het meeste risico lopen op uitdroging is het aan iedereen aangeraden die buikgriep heeft om voldoende te drinken. Aanbevolen wordt twee tot drie liter water per dag, er dient vooral gedronken te worden na iedere ontlasting of wanneer de persoon heeft moeten braken. Kinderen of baby's moeten als het ware verplicht worden om te drinken, baby's mogen gewoon net als altijd borst- of flesvoeding krijgen. Wanneer het met baby's niet lukt met melk probeer je best verdunde melk of lauw water. Wanneer de baby toch blijft overgeven zeker niet opgeven. Het blijft vocht nodig hebben, al was het maar per koffielepel. Behalve voor baby's is het aangeraden om volgende dranken te drinken:
  • Water
  • Thee
  • Bouillon
  • Rijstwater
  • Geen prik of vruchtensap!

Wie niet genoeg drinkt of niet het juiste drinkt zal wellicht uitdroegen. Wanneer je uitgedroogd bent schakel je best over op de Orale Rehydratatie Solutie of ORS. Dit bevat zout en suiker in een ideale verhouding die het lichaam nodig heeft. De ORS-zakjes kan je vrij krijgen bij de apotheek. De eerste tekenen van uitdroging zijn:
  • Niet of weinig plassen
  • Donkere urine bij het plassen
  • Hevig dorst hebben
  • Suf of lusteloos zijn
  • Een erg droge mond
  • Diepliggende en droge ogen

Eten bij buikgriep

Hoewel de eetlust vaak aangetast zal zijn is het aangeraden om toch zo normaal mogelijk te eten, desnoods per kleine beetjes. Zeker wanneer je moet overgeven is het niet aangenaam om grote hoeveelheden per keer te consumeren. Wanneer de vertering van 'normaal' voedsel niet lukt dient er tijdelijk te worden overgeschakeld op licht verteerbare producten zoals yoghurt. Vezelrijke producten dienen dan weer vermeden te worden, eet dus liefst witte rijst en wit brood. Ook vers fruit en rauwe groenten kunnen een ongunstige invloed hebben op je darmen en zijn dus best te vermijden.

Medicatie tegen buikgriep

Zoals al eerder vermeld is het nemen van medicatie niet noodzakelijk bij buikgriep. Loperamide, zoals Imodium, kan helpen wanneer je niet meteen naar het toilet kunt en het helpt ook bij de genezing. Het mag echter niet langer gebruikt worden dan twee dagen. Enkele tips die je maar beter kan opvolgen zijn:
  • Geen Loperamide gebruiken bij een bacteriële diarree
  • Geen Loperamide gebruiken als er bloed in de stoelgang zit
  • Geen Loperamide gebruiken voor kinderen onder de zes jaar
  • Geen Loperamide gebruiken bij zwangerschap en borstvoeding
  • Gebruik geen middeltjes tegen braken
  • Antibiotica zijn pas nuttig wanneer een bacteriële diarree blijft duren

Buikgriep behandelen door huisarts

Buikgriep is niet de ergste ziekte van ze allemaal, wanneer je een gezonde weerstand hebt en de bovenstaande tips goed opvolgt is tussenkomst van een arts meestal dan ook niet nodig. Een arts wordt best wel gecontacteerd in volgende gevallen:
  • Bij meer dan zes keer per dag waterdunne ontlasting, meer dan drie dagen lang
  • De diarree en koorts duren langer dan drie dagen
  • Bij uitdroging

Voor bejaarden en kinderen wordt de huisarts best meteen gecontacteerd. Een aangepaste behandeling of medicatie is vaak vereist voor mensen met een lagere weerstand of bepaalde aandoeningen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diarree, overgeven, buikkrampen, koorts, hoofdpijn: oorzaak?Diarree, overgeven, buikkrampen, koorts, hoofdpijn: oorzaak?Last van diarree, overgeven, buikkrampen (buikpijn), koorts en eventueel hoofdpijn? Mogelijk dat je last hebt van buikgr…
Buikgriep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseBuikgriep: oorzaken, symptomen, behandeling, prognoseEen maag-darminfectie of gastro-enteritis noemen we in de volksmond ook wel buikgriep. Het gaat om een ontsteking van he…
Diarree - Symtomen en behandelingDiarree - Symtomen en behandelingEr bestaat zowel acute als chronische diarree. Met diarree is het vooral belangrijk dat je niet teveel vocht verliest, z…
Buikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandelingBuikgriep, maagdarminfectie: symptomen en behandelingEen buikgriep is iets heel naars om mee te maken. Vaak lig je uren over te geven en stroomt daarnaast de diarree er aan…
Buikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn en diarree, geen eetlust, overgeven, moe, hoofdpijnBuikpijn met misselijkheid, overgeven, diarree en gebrek aan eetlust duidt vaak op een maag-darminfectie, veroorzaakt do…

Reageer op het artikel "De buikgriep, symptomen en behandeling"

Reacties

Jeroen, 30-06-2013 19:16 #2
Buikgriep hatelijk! deze nacht slecht geslapen, last van maag zuur, diaree en braken.
's morgens opgestaan en alles kwam er weer uit. ik dacht ik neem een motilium voor mijn maag, ja, ik neem em in met een beetje water en nog geen 5 minuten later lag et water er weer uit, zo een hele dag, nu mijn toastje met confituur is voorlopig binnen gebleven dus laat ons hopen.

Senna, 13-02-2012 20:32 #1
Afgelopen nacht werd ik om half 5 wakker. ik heb in de 3 uur die volgden, 6x moeten overgeven. Hoewel ik normaal gegeten had de vorige avond, kwam er alleen maar 'waterachtig spul' uit. De aanvallen kwamen ongeveer om het kwartier. Na die drie uur was de misselijkheid weg en kon ik weer slapen. Ik dacht eerst aan buikgriep, maar dat houdt langer aan. Iets vekeerds gegeten lijkt me ook vreemd omdat ik geen eten moest overgeven. enkel 'water'. Niet eens gal? Een virus dat 3 uur duurt lijkt me ook sterk, dus ik vraag me af wat het geweest is en of het terug kan komen? Enig idee wat dit eventueel zou kunnen zijn?

Infoteur: Harrys
Laatste update: 20-02-2013
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!