InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Heb ik kanker? Vroege symptomen en signalen van kanker

Heb ik kanker? Vroege symptomen en signalen van kanker

Heb ik kanker? Vroege symptomen en signalen van kanker Kanker is één van de meest belangrijke redenen van sterfte in de westelijke wereld. Een diagnose die vooral ook goed is en snel gebeurd kan letterlijk levens redden. Hoe sneller de ziekte immers gevonden wordt, hoe hoger de kans op overleving.

Wat is kanker?

Om te weten waarover we praten is het misschien ook handig om te weten wat kanker nu eigenlijk is. Kanker is een aandoening die zich door een onbeheerste groei van weefsels door aanhoudende celdeling kenmerkt. Begrijpelijker vertaald betekend dit dat gezonde cellen in ons lichaam zich beginnen splitsen waardoor er een weefsel ontstaat dat vaak uitmondt in een tumor of gezwel. Er bestaan verschillende soorten kankers maar de uitwendige kenmerken zijn vaak hetzelfde.

De eerste fase

Tijdens de eerste fase van de aandoening zijn er meestal geen zichtbare symptomen waar te nemen. Ook voelbare knobbeltjes blijven meestal goed verschuild. Hoewel een inwendige tumor niet zichtbaar is zal hij uiteindelijk sowieso ontdekt worden. Een tumor blijft namelijk groeien waardoor hij druk zet op bepaalde ledematen en zenuwen, met veel pijn als gevolg. Wanneer de tumor de bloedvezels binnendringt kan hij daar ook inwendige bloedingen veroorzaken. Het meeste pijn zal een patiënt echter ervaren wanneer een tumor de functie van organen of systemen in het lichaam gaat verstoren.

De CAUTION-lijst

Het ontdekken van kanker is dus niet altijd even makkelijk, vooral niet in de eerste fase wanneer er zich meestal (nog) geen uitwendig gezwel voordoet. Natuurlijk kan enkel een arts de diagnose stellen of iemand wel of niet kanker heeft, het komt er enkel op aan om deze snel genoeg te stellen. Om die reden kan het dan ook geen kwaad om de signalen die het lichaam uitzendt wanneer het kanker heeft te kennen. In de medische wereld kent men zeven signalen die in de richting van kanker of een andere gevaarlijke ziekte kunnen wijzen. De lijst met de zeven signalen werd opgesteld door de American Cancer Society, de Amerikaanse Kankerliga. Deze liga rangschikte de signalen op die manier zodat het woord CAUTION ontstond, OPGEPAST in het Nederlands. De lijst gaat als volgt:
  • C hange in bowel or bladder habits.
  • A sore that does not heal.
  • U nusual bleeding or discharge.
  • T hickening or lump in the breast, testicles, or elsewhere.
  • I ndigestion or difficulty swallowing.
  • O bvious change in the size, color, shape, or thickness of a wart, mole, or mouth sore.
  • N agging cough or hoarseness.

Signaal 1: C.

Verandering in darm- en blaasgewoonten kunnen onschuldig op diarree of blaasontsteking lijken maar het kan ook anders. Dit kan onder andere aantonen dat u darm- of blaaskanker hebt.

Signaal 2: A.

Een wonde die reeds lange tijd geleden opgelopen is maar niet wil genezen is sowieso geen goede zaak en moet altijd behandeld worden. Er kunnen zich immers infecties beginnen voordoen. Maar veel erger, het kan ook wijzen op kanker.

Signaal 3: U.

Ongewone bloedingen moeten meteen een belletje doen rinkelen. Wie bloed urineert of bij wie bloed in de stoelgang zit wacht best niet langer om contact op te nemen met een arts.

Signaal 4: T.

Een knobbeltje is het bekendste verschijnsel van kanker. Bij iedere ongewone verschijning van een verdikking of gezwel in de borst of testikels is het aangewezen om contact op te nemen met een arts. Het kan natuurlijk nooit kwaad om andere gezwellen op andere plaatsen te laten controleren.

Signaal 5: I.

De I van indigestie. Wanneer het eten al enkele dagen niet meer goed verteerd is er vast iets mis. Wanneer iemand het dan ook nog eens moeilijk krijgt om zijn voedsel door te slikken is het helemaal fout. Zo spoedig mogelijk contact opnemen met een arts is alweer de boodschap.

Signaal 6: U.

Vele mensen hebben wratten, moedervlekken of mondwondes. Het is belangrijk om deze in het oog te houden, want iedere verandering in kleur, afmeting, vorm of dikte hiervan kan een signaal van kanker zijn.

Signaal 7: N.

Aanhoudende heesheid kan het gevoel geven dat iemand verkouden is of de griep heeft. Wanneer dit zich blijft voordoen is het echter meer waarschijnlijk dat deze persoon belast zit met keelkanker.

Andere signalen

De CAUTION-lijst bevat de belangrijkste signalen voor kanker. Vergis u echter niet, want er bestaan ook sommige andere signalen die vaak veel minder erg lijken dan men op het eerste zicht zou denken

Hoofdpijn

Wanneer iemand al lange tijd last heeft van hoofdpijn is er natuurlijk wat mis. Langdurige hoofdpijn kan wijzen op een hersentumor. Zo spoedig mogelijk contact opnemen met een arts is de boodschap.

Gewicht

Kankerpatiënten verliezen meestal ongelofelijk veel gewicht. Spectaculair gewichtsverlies op korte tijd is meestal dan ook een indicatie van een persoon die kanker heeft. Er kunnen echter ook andere ziekten aan verbonden zijn, maar normaal is dit sowieso niet.

Beenderen

Wie een chronische pijn in het beenderstel ondervindt gaat ook best even langs bij de dokter. Mergbeenkanker is erg pijnlijk en moeilijk te genezen. Een snelle diagnose is erg belangrijk.

Moe

Ook voortdurende moeheid kan een signaal van kanker zijn. Vaak gaat dit gepaard met misselijkheid, braakneigingen en futloosheid. Deze symptomen kunnen echter ook wijzen op verschillende andere ziektes.

Infecties

Wanneer er regelmatig nieuwe infecties opduiken, of steeds dezelfde opnieuw kan er ook sprake zijn van kanker. Geen nood, dit kan ook erg onschuldig zijn. Contact opnemen met de arts is echter wel aangewezen.

Koorts

Wie steeds weer last heeft van koorts kan ook kanker hebben. Meestal zal deze koorts constant zijn en niet weggaan ofwel komt ze soms maar is de koorts zeer ernstig.

Neem geen risico

Wees u bewust van de gevaren en van de signalen, zo kan u kanker het snelst herkennen. Indien nodig, neem dan ook zeker contact op met uw arts. Een uiteindelijke diagnose zal toch door hem gesteld moeten worden. Daarom is het belangrijk dat u al uw kwalen meedeelt aan hem. Natuurlijk moeten we ook alles relativeren, iedereen kan wel eens elk van deze symptomen meemaken. Gevaar treed er pas op wanneer één of meerdere ervan meerdere dagen duren. Wanneer u er vroeg bij bent en het gaat inderdaad om kanker is uw kans op overleven een stuk groter. Jammer genoeg kan men de leuze 'beter voorkomen dan genezen' niet gebruik voor kanker. Een studie heeft echter wel uitgewezen dat één aspirine per dag de sterfte bij kanker drastisch omlaag haalt, klik hier voor meer informatie daarover.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Keelkanker oorzaken, symptomen en behandelingKanker ontstaat wanneer cellen zich ongeremd delen en hun functie verliezen. Wanneer een kwaadaardige tumor zover groeit…
Symptomen kanker: Wat zijn belangrijke tekenen en klachten?Symptomen kanker: Wat zijn belangrijke tekenen en klachten?Kanker is een levensbedreigende ziekte en het is dan ook echt van belang om zelf waakzaam te zijn op tekenen, die er op…
Keelkanker: symptomenKeelkanker: symptomenKeelkanker is kanker van de keel. Er zijn meerdere vormen van keelkanker. Jaarlijks komt bij ongeveer 1.500 mensen keelk…
Je hebt een knobbeltje gevoeld, een indicatie van kankerJe hebt een knobbeltje gevoeld, een indicatie van kankerEen knobbeltje onder de huid kan een indicatie van kanker zijn. Maar een knobbeltje hoeft niet perse kanker te zijn. Er…

Reageer op het artikel "Heb ik kanker? Vroege symptomen en signalen van kanker"

Reacties

Irma Ruha, 21-03-2017 17:57 #18
Ik ben een vrouw van 58 jaar met veel hormonale ontregelingen (van overgang maar ook instabiele schildklier). Sinds ongeveer 10 weken heb ik een onplezierig gevoel in mijn linkerborst; anders dan de hormonale borstklierpijn die je als vrouw (vooral in de puberteit en vlak voor de vroegere menstruaties) vaak had. Er is ook een constant heel mild-schrijnende pijn, midden in het weefsel achter de tepel. Ik bespeur geen knobbels, geen veranderingen aan de huid of tepel.

Voel me niet goed, heb weinig energie en sinds kort enorme energie-dips. Maar ik heb al mijn hele leven last van energie-problemen, ook door een spijsverteringsdeffect en doordat ik de ziekte van Pfeiffer heb gehad. Ik ga volgende week bij mijn huisarts langs en dan zal er wel een foto gemaakt gaan worden. Moet ik mij zorgen maken? Alvast bedankt voor uw antwoord.

Kai, 09-02-2017 00:36 #17
Hoi,
ik ben 14 jaar, heb al een jaar last van het moe zijn, niet goed slapen, hoofdpijn, veel moeten gaan plassen, en steken in mijn blaas. ik maak me zorgen omdat de kanker al in onze familie zit. ik rook ook. maar het lastigste vind ik dat ik niks durf zeggen tegen niemand, bang omdat ik denk dat iedereen mij gaat uitlachen en afstoten. kan iemand mij a.u.b. raad geven?
m.v.g. Kai.S

Gonzalez, 19-11-2016 03:16 #16
Dag iedereen!
Ik heb al drie weken enorm last van een zware keelontsteking. De huisdokter dacht eerst aan de "kusjes ziekte" Maar na verdere bloed onderzoek blijkt dat ik al sinds kleins klierkoorts heb/gehad (blijft namelijk voor altijd in je bloed). Maar wat er wel werd gevonden is een zware ontsteking die maar niet betert. Symptomen die ik heb:
Enorm veel keelpijn, last met slikken, eten, drinken.
Keel die enorm opgezwollen is.
Mijn nek die ook redelijk veel pijn doet.
Last van oorpijn (zware gepiep) meestal 's nachts als ik in bed lig.
Ik heb ook enorm veel hoofdpijn met hoge koorts die meestal rond de 38 en de 39,5 blijft.
Ben ook heel erg vermagerd, ik weeg 50 kilo en ben 20 jaar (man) waar ik me ook zorgen om maak. Ook enorm suf en moe. Overdag ben ik heel moe maar 's nachts heb ik veel moeite met slapen. Dit is nu al langer dan drie weken gaande… Iemand enig idee wat het kan zijn?
Ik maak me ook enorm zorgen.

Max, 24-09-2016 00:32 #15
Een van mijn testikels is al een jaar enorm groot. Groter dan de andere. Ik heb er nooit last van gehad maar de laatste paar weken begin ik een beetje last te krijgen onder in m'n lies. Ik ben bang om naar de dokter te gaan. Ik heb verder een opgezwollen testikel geen andere symptoom van teelbalkanker. Wat moet ik doen? Kan ik een bloedonderzoek laten doen en verschijnt het dan of ik kanker heb of moet ik per se naar de dokter hiervoor. Ik ben een beetje verlegen want wil liever niet bloot voor een dokter staan. Help wat kan ik doen?!

Frans, 21-05-2016 10:53 #14
Ik weet niet hoe oud je bent Anoniem maar jou symtomen herken ik, zelf denk ik dat het door suiker komt. Altijd honger en doodmoe en futloos. Eet een paar dagen geen suiker en ga wandelen. Kijk of je je dan beter voelt? Bloed bij je ontlasting is een reden om langs de huisarts te gaan.
Groetjes Frans

Anoniem, 15-03-2016 17:37 #13
Ik slaap een gat in de dag, ben altijd moe, altijd dorst hoeveel ik ook drink. Honger die niet te stillen is. Vaak verkouden, keelpijn, hoest of griep symptomen. Laatst naar het toilet geweest en bloed gedrukt. Dat was daarna over. Welke ziekte/infectie heb ik en hoe gaat het over?

Simone, 15-09-2014 22:44 #12
Hallo
ik heb in maart te horen gekregen dat er op de petscan uitzaaiingen te zien zijn in mijn lever en milt. allerlei onderzoeken gehad en nog weet men niet waar het vandaan komt. Ik voel me niet ziek ofzo alleen moe en heel erg laat van oprispingen. Ik weet niet waar ik rekening mee moet houden omdat het in eerste instantie er slecht uitziet alleen wijzen verdere onderzoeken nog niks uit.
Heeft iemand soort gelijke ervaring?

Lizzy, 09-07-2014 15:31 #11
Hoi, Ik heb sinds me 11de erg veel last van hoofdpijn… ik ben al een paar keer naar de dokter geweest en ik heb nu ook een bril maar ze hebben nooit verder gekeken. Nu ben ik 14 en heb nog steeds last van hoofdpijn… ik heb ook soms ineens blauwe plekken. en ben vaak duizelig… Moet ik weer naar de dokter gaan of moet ik het zo laten?

Tio, 18-07-2013 20:10 #10
Er zijn mensen die hebben lang last van slikklachten en dan blijkt er na inwendig onderzoek niets te vinden te zijn. Leven de hele dag op pakjes drinken van de apotheek waar alles in zit. Je denkt hoe kan dat nou. Kunnen ze dan geen doorverwijzing krijgen naar de logopedist.

Ester, 24-05-2013 07:47 #9
Ik heb een knobbel net boven mijn hals maar ik weet nou niet of het kanker is of niet. de ene keer is de knobbel wat groter en de andere keer weer wat kleiner. ik durf niet naar de dokter of het tegen mijn ouders te zeggen. kunnen jullie me helpen?

Jnk, 22-05-2013 20:13 #8
Ik ben 14 jaar, ik heb sinds 6 maanden last van knobbels in mijn hals, één aan de linker kant en één aan de rechterkant. Ik ben naar de dokter geweest en die gaf me medicijnen, dat werkte niet, vorige week bezocht ik het ziekenhuis, die zei dat hij iets van beschadiging ziet in mijn keel, dat dat waarschijnlijk komt door te veel of te hard praten, terwijl dat ook wel meevalt, en ik geloof eigenlijk niet dat ik daarom al 6 maanden lang last heb van 2 knobbels die soms groter en soms kleiner worden, ik durf niet tegen mijn moeder te zeggen dat er ook een kleine kans van kanker bestaat, ze hebben bloed en urine tests bij me gedaan en ze hebben niks gevonden, kun je bijvoorbeeld lymfeklierkanker in je bloed of urine zien? Ik hoop op een snel antwoord, ik maar me geen zorgen maar ik wil graag weten wat ik zou kunnen hebben…

Celine, 15-05-2013 13:06 #7
Hoi, ik ben 30 jaar en heb 2 kids. Sinds een jaar en een half heb ik soms last van migraine en nu loop ik al 2 weken met hoofdpijn dat weg gaat en terug komt. Ook al een jaar ben ik heel moe, heb een bultje in men nek en een moedervlek op men buik dat veranderd is. Het bultje heb ik al besproken met ha en hij zei als het groeit toch laten controleren. Nu is het al de 2de maal in 1 maand tijd dat ik thuis ben met spierpijn, misselijkheid en keelpijn. Zou ik mij verder moeten laten onderzoeken of mss zit het tussen men oren. Groetjes

Ano, 27-03-2013 14:10 #6
Hoi,
ik ben nu bijna 16 en heb een knobbel naast me bal die inderdaad net zoals in een beschrijving van teelbalkanker even groot als een erwt en pijnloos is. Ik weet nu niet of ik me zorgen moet maken en ermee naar de dokter moet, want ik vind het wel een beetje beschamend.

Darafi, 17-12-2012 15:18 #5
Dus stel je voor, ik ga naar de arts, wordt doorgestuurd en krijg uiteindelijk te horen dat ik kanker heb in mijn kaak/wang. Wat kan ik dan allemaal verwachten? Reactie infoteur, 17-12-2012
Daar zijn verschillende antwoorden op. Alles hangt er natuurlijk vanaf of het gezwel inderdaad kwaadaardig is, want daar ben je momenteel ook nog niet zeker van. En indien het kwaadaardig is hangt het er ook vanaf hoe ver het al gevorderd is.

Darafi, 17-12-2012 00:29 #4
Ik ben een jongen van achttien die al een tijdje last heeft van een knobbel tussen wang en kaak. Na dit uiteindelijk aan me moeder verteld te hebben zei zij dat dit een sluipmoordenaar kon zijn, dat is kanker dat je moeilijk opmerkt en pas merkbaar wordt wanneer het te laat is. Ik voel me verder prima, maar wil eigenlijk weten maar ik durf het niet om het aan te horen, want mensen die weten dat ze ziek zijn voelen zich nog zieker wat moet ik doen? Reactie infoteur, 17-12-2012
Hoe pijnlijk het echte antwoord op zo'n vraag kan zijn… je zal toch een arts moeten contacteren. Wat het ook is, indien het kwaadaardig zou zijn kan je er best niet te lang mee wachten.

Dina, 03-12-2012 10:26 #3
Hoi,

Ik heb sinds mijn 11e al hoofdpijn 24/7 ik ben nu onderhand alweer 25 en nog steeds heb ik elke dag hoofdpijn. Ik voel een enorme druk in mijn hoofd. Het is eigenlijk moeilijk te beschrijven. Het doet in ieder geval onwijs veel pijn. Het is soms zo erg dat ik wel kan janken. Geen enkel pijnstiller helpt en de dokter geeft er niks voor en doet er ook niks aan.
Ik zie soms ook wazig of dubbel waardoor mijn ogen ook pijn gaan doen. Ik heb een soort van bult bij mijn oog die niet echt opvalt het is een inwendig bult denk ik en het is niet rood of ontstoken en je ziet het niet altijd. Moet ik me daarvoor zorgen maken?

Wat moet ik doen? Reactie infoteur, 03-12-2012
Hoi Dina. Als je al zolang hoofdpijn hebt is het toch zeer zeker aan te raden om een keertje langs te gaan bij de huisdokter. Wat je leest op het internet kan je helpen, maar enkel een dokter kan je een sluitend antwoord geven.

M. Leonard, 26-09-2012 23:59 #2
Ga terug naar je huisarts. Neem vertrouwd persoon mee.

Nikita, 31-03-2012 20:09 #1
Hallo ik ben nikita ik ben 17 jaar en heb L sinds een aantal jaar last van hoofdpijn. Ik leef er dagelijks mee. Soms word het echt heel erg. Ik heb van de huisarts veel medicijnen gehad maar ze zeggen dat het geen nut heeft om me te laten testen op kanker. Zelf ben ik er niet zeker van.

Ook word mijn zicht en gehoor steeds slechter. Ik val alleen niet af. Ik ben ook heel vaak moe. Ik slaap wel goed. Ik weet niet wat ik moet doen kunt u mij helpen?

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 19-01-2011
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!