InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!

Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!

Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer! Borstkanker gaat uit in het melkklierweefsel in de borst. Het is de meest voorkomende kanker bij vrouwen, 22% van alle kankers bij vrouwen is borstkanker. Jaarlijks treft de ziekte wereldwijd zelfs meer dan 1 miljoen slachtoffers, alle vrouwen hebben hierbij gemiddeld 15% kans om de ziekte op te lopen. Reden genoeg dus om er wat aan te gaan doen.

Onderzoek van de KWF Kankerbestrijding

Het resultaat van een onderzoek van de rol van lichaamsbeweging bij de preventie van kanker van de KWF Kankerbestrijding geeft aan dat vrouwen die voldoende fysiek actief zijn minder kans op borstkanker hebben op vrouwen die dat nauwelijks zijn. De kansen zouden zelfs slinken met 20 tot 40%. Volgens het onderzoek maakt het hierbij niet uit welke leeftijd de vrouw heeft, bewegen vermindert de kans op borstkanker voor iedereen.

Inhoud van het rapport

Vooral gunstig voor de vrouw

Het rapport van KWF Kankerbestrijding geeft eerder een samenvatting van reeds bestaande wetenschappelijke onderzoeken. Men keek vooral onderzoeken die naar het verband tussen lichaamsbeweging en kanker keken. Uit alle onderzoeken blijkt dat lichaamsbeweging bijdraagt tot het verlagen van het risico op bepaalde soorten kanker, vooral bij de vrouw. Deze kankers zijn:
  • Borstkanker
  • Baarmoederkanker
  • Darmkanker

Mannen halen er minder voordeel uit

Uit het rapport van KWF Kankerbestrijding bleek dat alle onderzoeken uitwijzen dat mannen minder voordeel halen uit het bewegen, zij het in de verminderde kans op kanker dan toch. De onderzoeken keken echter enkel naar prostaat- en longkanker. Andere vormen van kanker kunnen wel effect ondervinden, hier is echter geen sluitend bewijs over.

Ex-kankerpatiënten halen er ook profijt uit

Niet enkel vrouwen kunnen kanker voorkomen, ex-kankerpatiënten kunnen de kans op herval verminderen. Hoe meer ze bewegen hoe levenslustiger ze worden wat de kans op herval of een nieuwe kanker zou verminderen.

Voldoende beweging voor iedereen

Ondanks het feit dat KWF Kankerbestrijding geen sluitend bewijs kon geven over de kankers bij mannen adviseert men toch aan iedereen, beweeg voldoende. Wat de definitie juist is van voldoende bewegen is niet makkelijk te bepalen, de studies konden ook niet achterhalen hoe vaak je moet bewegen vooraleer de kans op borstkanker begint te slinken. Over het algemeen wordt aangeraden om dagelijks minstens een half uur te bewegen. Voor meer informatie omtrent gezonder leven kan u er best dit artikel op naslaan.

Ik heb kanker, en nu?

Wanneer u dan uiteindelijk toch het vermoeden hebt dat u getroffen bent door kanker gaat u vast best zo snel mogelijk naar de huisarts. Enkel hij kan uitsluitsel bieden en de juiste diagnose stellen. Belangrijk is wel dat u steeds op de hoogte bent van de belangrijkste symptomen van kanker.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!"

Infoteur: Harrys
Gepubliceerd: 21-02-2011
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!