InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Borstkanker: onstaan, soorten en behandeling

Borstkanker: onstaan, soorten en behandeling

Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Bijna 22% van alle kankers van vrouwen is borstkanker. In Nederland krijgt 1 op de 9 vrouwen borstkanker. Wereldwijd treft borstkanker jaarlijks ongeveer 1 miljoen vrouwen. Ook mannen kunnen borstkanker krijgen, maar deze kans is aanzienlijk kleiner (1 op 100.000 per jaar).

Risicofactoren

  • Leeftijd (hogere leeftijd geeft meer kans op borstkanker)
  • Eerste menstruatie op leeftijd jonger dan 12 jaar.
  • Late menopauze
  • Op late leeftijd zwanger worden, of niet zwanger worden
  • Geen borstvoeding geven
  • De pil
  • Overgewicht na menopauze
  • Erfelijke invloed, als borstkanker in de familie zit
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Roken
  • Straling

Soorten borstkanker

Er zijn veel verschillende vormen van borstkanker, hieronder staan de meest voorkomende vormen opgesomd.
  • ductaal carcinoom (komt het meeste voor, bij 65 - 90%)
  • lobulair carcinoom (10%)
  • medulair carcinoom (5%)
  • papillair carcinoom (1%)

Behandeling

De behandeling van borstkanker hangt af van verschillende factoren: kenmerken van de tumor, stadia van ziekte en leeftijd van patient. Vaak is de behandeling een combinatie van verschillende therapieen.

Operatie

Bij vrijwel alle patiënten is het nodig om de tumor operatief te verwijderen. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een borstsparende operatie, waarbij alleen de tumor en een stukje gezond weefsel eromheen wordt weggehaald, of een operatie waarbij de gehele borst verwijdert wordt (mastectomie).

Radiotherapie

Na een borstsparende operatie wordt er bestraalt. Dit wordt gedaan om terugkeer van de tumor te voorkomen.

Medicatie

Er zijn veel verschillende middelen op de markt die gebruikt worden als geneesmiddel tegen borstkanker. Ook deze behandelingsvorm hangt weer af van de kenmerken van de tumor, het stadia van ziekte en de leeftijd van de patient.
Medicatie is onder te verdelen in vier groepen:

Chemotherapie
Een erg zware behandeling met vervelende bijwerkingen (haaruitval, infecties, braken, diarree). De middelen die gebruikt worden bij chemotherapie zorgen voor remming van cellen die zich snel delen (tumorcellen).

Hormoontherapie
Hormoongevoelige tumoren worden behandeld met stoffen die de werking van LHRH (GnRH) nabootsen. Uitendelijk zal de oestrogeen- en progesteronspiegel dalen, waardoor de tumor minder snel groeit.

Tamoxifen
Een ‘’antagonist’’ voor het hormoon oestrogeen. Dit middel wordt ook alleen gebruikt bij hormoongevoelige tumoren. Het zorgt voor verminderde receptorstimulatie wat leidt tot het minder snel groeien van de tumor.

Trastuzumab
Ook wel herceptin genoemd. Dit middel bestaat uit antilichamen die op twee manieren de tumorcellen bestrijden. Allereest markeren ze de cellen waardoor het autoimmuunsysteem ze afbreekt, dit gebeurt door cytotoxische T lymfocyten. Daarnaast blokkeren de antilichamen de receptoren die zorgen voor celgroei, waardoor er minder nieuwe tumorcellen gevormd worden. Niet alle mensen komen in aanmerking voor deze therapie.
© 2008 - 2019 Baasb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Knobbeltje in de borst, borstkanker?Twaalfduizend keer per jaar wordt bij vrouwen borstkanker gediagnosticeerd en is daarmee de meest voorkomende kanker bij…
Borstkanker bij mannen, diagnose en behandelingBorstkanker bij mannen, diagnose en behandelingBij borstkanker wordt meestal gelijk gedacht aan een typische aandoening voor vrouwen. Niets is minder waar. Ook bij man…
Borstkanker bij vrouwenBorstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. Van alle vrouwen die overlijden aan kanker overlijden e…
Een nieuwe techniek voor borstkanker namelijk varkenshuidEen nieuwe techniek voor borstkanker namelijk varkenshuidJe zult denken borsten van varkenshuid? Ja, dit is echt. Dit is namelijk een geweldige oplossing voor vrouwen die door d…
Zwangerschap en de verhoogde kans op (borst)kankerEen zwangerschap is een wonderlijke en natuurlijk positieve gebeurtenis. Helaas worden zwangerschap en kanker ook soms m…

Reageer op het artikel "Borstkanker: onstaan, soorten en behandeling"

Infoteur: Baasb
Gepubliceerd: 26-11-2008
Subrubriek: Ziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!