InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Angina pectoris: aderverstopping

Angina pectoris: aderverstopping

Angina pectoris is een ziekte waarbij de kransslagader van het hart vernauwd of volledig afgesloten is. Het gevolg hiervan is dat het hart niet genoeg bloed en dus zuurstof krijgt. Omdat het hart functioneert als pomp die het lichaam voorziet van bloed heeft het zelf ook een grote hoeveelheid zuurstof nodig. Deze aandoening komt vooral tot uiting bij lichamelijke inspanning, men voelt dan een drukkende pijn achter het borstbeen.

Definitie

Zoals hierboven al genoemd is wordt de kransslagader van het hart vernauwd of afgesloten. De duur van een angina pectoris aanval verschilt, meestal ligt deze tussen 1 en 15 minuten. Vaak ontstaat een aanval bij lichamelijke inspanning en verdwijnt deze ook weer als de inspanning gestaakt wordt. Andere zogenaamde ''triggers'' zijn stress,roken of het eten van een zware maaltijd. Angina pectoris is een aandoening die als vrij ernstig beschouwd wordt. Het is een signaal van het lichaam dat de hartspier te weinig bloed krijgt. Als er geen verbetering optreed in de situatie kan het uiteindelijk leiden tot een hartaanval, met dood als gevolg.

Een ander vervelend effect van angina pectoris is dat het een grote invloed heeft op je leven. Inspanning die geleverd mag worden is zeer beperkt dus zelf wandelen en traplopen kunnen al problemen geven. Een gevolg van deze verminderde lichaamsbeweging is een verhoogd risico op aderverkalking. Vooral mannen van boven de 60 jaar en vrouwen van boven de 70 jaar worden getroffen door deze aandoening. De kans op angina pectoris wordt verhoogd door roken, een hoge bloeddruk, suikerziekte en te hoog cholesterol.

Symptomen

  • Een drukkend of beklemmend gevoel op de borst
  • Gevoelloosheid in de arm, elleboog, schouder of hand
  • Pijn onder het borstbeen
  • Misselijkheid
  • Duizeligheid
  • Kortademigheid
  • Zweten

Verschillende soorten

Er zijn drie verschillende vormen van angina pectoris.

Stabiele angina pectoris
Deze vorm wordt voornamelijk veroorzaakt door inspanning, roken, stress, hitte, kou en zware maaltijd. De meest voorkomende oorzaak is echter inspanning. Het ''stabiele'' in de naam ligt aan de voorspelbaarheid van een aanval. Men kan met grote zekerheid vaststellen wanneer er een aanval zal gaan plaatsvinden.

Onstabiele angina pectoris
Bij deze vorm van angina pectoris zijn de symptomen veel lastiger te voorspellen, vandaar de naam onstabiel. Men kan een aanval krijgen tijdens inspanning, maar ook tijdens slaap.

Variable angina pectoris

Medicatie

Het meest gebruikte middel tegen angina pectoris is nitroglycerine, een chemische stof die tevens wordt gebruikt voor de productie van dynamiet. Nitroglycerine zorgt voor vascodilatatie (vaatverwijding) waardoor de bloeddruk daalt. Daarnaast zorgt het ervoor dat bloed gemakkelijker via haarvaten bij het zuurstof arme deel van de ader kan komen.
© 2008 - 2019 Baasb, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hartaandoening angina pectorisBij angina pectoris krijgt een deel van de kransslagader die naar het hart toeloopt onvoldoende zuurstof doordat door ee…
Angina pectoris: symptomen, behandelingAngina pectoris: symptomen, behandelingAngina pectoris geeft een drukkende pijn op de borst, die uitstraalt naar de armen, ellebogen, kaak, gezicht of rug. Een…
Aandoeningen: atheroscleroseDe kransslagaderen zijn de aderen die het hart van zuurstofrijk bloed voorzien. Aandoeningen aan de kransslagaderen leid…
Wat is een hartaanvalEen hartaanval/hartinfarct is een veel voorkomende, dan wel niet de meest voorkomende hartziekte. Wat gebeurt er tijdens…
Angina pectoris: een drukkende pijn op de borstAngina pectoris: een drukkende pijn op de borstAngina pectoris is een drukkende pijn midden op de borst. De pijn neemt toe bij inspanning en neemt weer af als er rust…

Reageer op het artikel "Angina pectoris: aderverstopping"

Reactie

Kees, 21-03-2016 14:02 #1
Beste

Ik heb dikwijls last van de borst, zoals met computeren net onder de rib links en of zomaar uit het niets wat best lang aanhoudt.
Ik dacht dan aan hart, maar ik kan gewoon fietsen, er ontstaat geen enkel probleem dan, en fiets best goed door, ik hoorde van iemand dat als je in rust al klachten hebt je zeker niet in staat bent te fietsen en dat de inspanning accuut gaat stoppen zo eng is dat gevoel van echte hartklachten.
Ik heb stress wel en artrose heb ik last van, misschien is de zithouding niet oke, daarvoor heb ik nu een balanskussen gekocht eens kijken wat dat doet. Ik verdenk ook chronische hyperventilatie, ik ben daar bekend mee en is eens ontstaan in de jeugd, toen was ik 22 en werd eng en bang.

vrg ijpelaar

Infoteur: Baasb
Gepubliceerd: 26-11-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!