InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Hartaandoening angina pectoris

Hartaandoening angina pectoris

Bij angina pectoris krijgt een deel van de kransslagader die naar het hart toeloopt onvoldoende zuurstof doordat door een vernauwing de slagader te weinig bloed doorlaat. De vernauwing is vaak het gevolg van ateriosclerose ( aderverkalking). Ook kan de vernauwing van de slagader komen door vaatspasmen. En vaak is de vernauwing van de kransslagader een combinatie van beide.

Angina pectoris

Bij angina pectoris is er geen totale afsluiting van een kransslagader maar een vernauwing. Er kan dus wel bloed doorstromen maar minder dan het hart eigenlijk nodig heeft. Iemand met angina pectoris die in rust is, heeft geen klachten, omdat er dan wel voldoende bloed door de vernauwing kan. Als het hart harder moet pompen door inspanning moet er ook meer bloed langs de vernauwing. Het stuk hartspierweefsel achter de vernauwing krijgt dan onvoldoende bloed en dus ook zuurstof, er treedt dan pijn op.

Klachten

Angina pectoris veroorzaakt dan een knijpende pijn midden op de borst:
  • die uitstraalt naar linkerarm, of beide armen, of keel, of de rug tussen de schouderbladen, of beide oren, of naar de bovenbuik.
  • die optreedt na inspanning of emoties of koude
  • die zakt na een korte tijd (minder dan 15 minuten) weer af, als de patiënt rust.
  • zakt na enkele minuten als de patënt een tablet of spray met een vaatverwijdend middel onder de tong heeft gebruikt.

Medicijnenen

Angina pectoris kan soms tientallen jaren bestaan voordat de vernauwing erger wordt en zonder dat er een hartinfarct optreedt. Paitënten met angina pectoris hebben tabletten ( isosorbid) of een spray ( nitroglycerine) die ze tijdens een pijnaanval onder de tong kunnen gebruiken. Deze medicijnen verwijden de vaatwanden en de pijn wordt opgeheven. Deze vaatverwijders werken waarschijnlijk omdat ze de beschikbaarheid van zuurstof voor de hartspiercellen verbeteren. Een tabletje of de spray kan na tien minuten worden herhaald als de pijn dan nog niet afgezakt is. Als na tien minuten de pijn dan alsnog niet gezakt is moet een arts worden gewaarschuwd. Ook krijgen mensen met angina pectoris medicijnen die het samenklonteren van moet verminderen.

Behandelingen.

Bypass

Wanneer het functioneren van de dagelijkse bezigheden ernstig wordt belemmerd, kan er ook een hart operatie plaats vinden waabij één of meer verbindingen worden aangelegd ( bypsses) om de vernauwing in de kransslagader heen.
Voor zo'n bypass operatie wordt meestal een stukje ader uit het been gebruikt.

Dotteren

Een andere behandeling is de dotterprocedure. Dit gebeurt via een punctie in de lies wordt een lange catheter opgeschoven tot in de vernauwde plek in de kransslagader. Op de vernauwde plek wordt een belonnetje opgeblazen en zo wordt de vernauwde plek opgerekt en zo verwijd.

Adviezen die in acht moeten worden genomen

  • stoppen met roken, als dit het geval is.
  • meer bewegen
  • bij overgewicht is het echt nodig om af te vallen tot een normaal gewicht
  • Voeding eten die het cholesterolgehalte verlaagt.
Gerelateerde artikelen
Angina pectoris: symptomen, behandelingAngina pectoris: symptomen, behandelingAngina pectoris geeft een drukkende pijn op de borst, die uitstraalt naar de armen, ellebogen, kaak, gezicht of rug. Een…
Angina pectoris: een drukkende pijn op de borstAngina pectoris: een drukkende pijn op de borstAngina pectoris is een drukkende pijn midden op de borst. De pijn neemt toe bij inspanning en neemt weer af als er rust…
Angina pectoris: aderverstoppingAngina pectoris is een ziekte waarbij de kransslagader van het hart vernauwd of volledig afgesloten is. Het gevolg hierv…
Coronary Artery Bypass GraftingEen Coronary Artery Bypass Grafting (CABG) wordt ook wel een bypass of omleidingsoperatie genoemd. Een coronaire bypasso…
Hartkramp bij ouderen: ouderdomskwaaltje of toch niet?Hartkramp bij ouderen: ouderdomskwaaltje of toch niet?Angina pectoris wordt ook wel hartkloppingen genoemd en kenmerkt zich als een drukkende pijn op de borst. Soms komen daa…
Bronnen en referenties
  • Kompas voor AG: patiënten met chronische aandoeningen.

Reageer op het artikel "Hartaandoening angina pectoris"

Reactie

Jaap Keur, 18-06-2010 16:18 #1
Ik hen de ziekte angina pectoris (aderverstopping) kan niet gedotterd worden omdat de vernauwde adertjes te diep zitten en letselschade hebben, een bypass is ook momenteel niet mogelijk, teveel risico en te weinig resultaat, dus medicijnen moeten het gaan doen, weet iemand hier meer over?

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 25-08-2008
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!