InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Angina pectoris: een drukkende pijn op de borst

Angina pectoris: een drukkende pijn op de borst

Angina pectoris: een drukkende pijn op de borst Angina pectoris is een drukkende pijn midden op de borst. De pijn neemt toe bij inspanning en neemt weer af als er rust wordt genomen. Meestal ontstaat dit als er een verstopping is ontstaan in de kransslagader die het hart voorziet van zuurstof. Vaak is er sprake van aderverkalking. Door de inspanning zal het bloedvat niet aan de zuurstofvoorziening kunnen voorzien, en ontstaat er pijn. Dit is een ernstige aandoening dat kan leiden tot een hartinfarct. Een gezonde levensstijl kan dit voorkomen.

Wat angina pectoris is

Angina pectoris betekent letterlijk: “pijn op de borst”. Het ontstaat als gevolg van een zuurstoftekort van een deel van de hartspier. Meestal is er sprake van een vernauwing van één van de kransslagaders of van een vertakking hiervan. Kransslagaders zijn de slagaders die de hartspier zelf voorzien van zuurstof. Door inspanning of emoties moet het hart harder pompen en het heeft het meer zuurstof nodig. Als dit door de belemmering in het bloedvat niet mogelijk is, zal er pijn op de borst ontstaan.

De symptomen

In geval van een kleine vernauwing, zijn er meestal pas klachten bij een grotere inspanning. Als er sprake is van een ernstige vernauwing, bijvoorbeeld bij een grotere vertakking van de kransslagader, dan kan er bij een kleine inspanning al pijnklachten ontstaan. De symptomen die horen bij angina pectoris zijn:

  • Een drukkende pijn midden op borst
  • Toenemende pijn bij inspanning en emotie
  • Soms doortrekkende pijn naar de kaak of naar een van beide armen
  • Klachten nemen af bij rust

Hoe je eraan komt

De vernauwingen in de bloedvaten ontstaan in de meeste gevallen als gevolg van aderverkalking, ook wel atherosclerose genoemd. Dit ontstaat geleidelijk in de loop van een lange periode waarbij het bloedvat langzaam dichtslibt. Meestal begint het al op jonge leeftijd en op latere leeftijd geeft het pas klachten in de vorm van angina pectoris of zelfs een hartinfarct. De belangrijkste risicofactor is roken. Daarnaast spelen de volgende factoren een rol:

  • Verhoogd cholesterolgehalte
  • Overgewicht
  • Te weinig lichaamsbeweging
  • Te hoge bloeddruk
  • Diabetes
  • Stress
  • Erfelijkheid

Wat je zelf kunt doen

Het is belangrijk om aderverkalking zoveel mogelijk tegen te gaan. Stop met roken als je een roker bent. Leef gezond waarbij je een gezond eetpatroon volgt, met zo min mogelijk stress. Mocht je overgewicht hebben, probeer dan af te vallen. Als je maar een beetje afvalt, zal je hart al minder zwaar belast worden. Daarnaast moet je regelmatig bewegen, zodat je naast je gewicht op peil te houden, ook je hart in een goede conditie houdt. Zo zijn wandelen, fietsen of zwemmen een goede vorm van bewegen. Doe dit bij voorkeur minstens drie keer per week minimaal een half uur. Een matig gebruik van alcohol kan een gunstig effect hebben tegen bloedvatvernauwing. Als je meer dan twee alcoholische consumpties per dag gebruikt, zal het effect averechts zijn.

Naar de dokter

Het is belangrijk dat je naar je huisarts gaat als je merkt dat je pijn op de borst hebt zoals bij de symptomen is aangegeven. Aan de hand van de omschrijving van je klachten zal nader onderzoek gedaan worden. Vaak kan de huisarts de diagnose niet met zekerheid stellen en moet je worden doorverwezen naar een specialist. De huisarts kan je ook begeleiden om uitbreiding van aderverkalking te voorkomen, bijvoorbeeld door je door te verwijzen naar een diëtist in geval van overgewicht.

Doorverwijzing naar de specialist

De specialist zal je nader onderzoeken. Het maken van een hartfilmpje (ECG) biedt meestal weinig uitkomst. Maar tijdens een inspanningstest een hartfilmpje maken, levert meestal wel resultaat en worden eventuele afwijkingen zichtbaar.

Verdere behandeling

Als de diagnose angina pectoris vastgesteld is, moeten er een paar dingen gebeuren. Als er risicofactoren zoals eerder genoemd aanwezig zijn en deze een rol spelen, moeten deze worden aangepakt. Het kan zijn dat je leefstijl moet worden aangepast, eventueel kan dit met behulp van medicijnen. Bijvoorbeeld een hoge bloeddruk kan worden aangepakt met bloeddrukverlagende medicijnen. Zo kunnen kinderaspirientjes als bloedverdunner dienen.

Als de medicijnen niet goed aanslaan, kan er besloten worden om een bypass aan te leggen of te dotteren. Het is afhankelijk van het stadium van de aderverkalking. Het kan zijn dat je daarna vrij bent van klachten. Daarbij is het wel belangrijk een gezonde leefstijl te blijven hanteren. Als de angina pectoris voortschrijdt, kan het uiteindelijk leiden tot een levensgevaarlijke hartinfarct. Neem pijnklachten op de borst altijd serieus en aarzel niet om naar de dokter te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Angina pectoris: symptomen, behandelingAngina pectoris: symptomen, behandelingAngina pectoris geeft een drukkende pijn op de borst, die uitstraalt naar de armen, ellebogen, kaak, gezicht of rug. Een…
Hartaandoening angina pectorisBij angina pectoris krijgt een deel van de kransslagader die naar het hart toeloopt onvoldoende zuurstof doordat door ee…
Tips bij hart- en vaatziekten: angina pectoris / hartinfarctTips bij hart- en vaatziekten: angina pectoris / hartinfarctHoe kunt u een angina pectoris herkennen en wat gebeurt er bij een hartinfarct? Hart- en vaatziekten hebben grote invloe…
Wat is een hartaanvalEen hartaanval/hartinfarct is een veel voorkomende, dan wel niet de meest voorkomende hartziekte. Wat gebeurt er tijdens…
Angina pectoris: aderverstoppingAngina pectoris is een ziekte waarbij de kransslagader van het hart vernauwd of volledig afgesloten is. Het gevolg hierv…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • Boek: Diagnosewijzer 200 aandoeningen ISBN: 9789089891211

Reageer op het artikel "Angina pectoris: een drukkende pijn op de borst"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 06-11-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!