InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Digoxine: een gunstig effect op het hart

Digoxine: een gunstig effect op het hart

Digoxine: een gunstig effect op het hart Bij hartfalen is de pompende kracht van het hart verzwakt waardoor het bloed niet meer goed wordt rondgepompt. Klachten die hierdoor kunnen ontstaan zijn vermoeidheid, benauwdheid en vocht in de benen of achter de longen. In sommige gevallen bestuit de dokter om het medicijn digoxine voor te schrijven. Hierdoor wordt de pompkracht van het hart verbeterd en wordt de hartslag regelmatig en rustig. Artsen schrijven dit middel ook voor bij hartritmestoornissen.

Hartfalen

Bij hartfalen, ook wel decompensatio cordis genoemd, is de pompende werking van het hart verzwakt. Het gaat om de linkerventrikel, waarbij er niet genoeg bloed in de lichaamsslagader (aorta) wordt gepompt. De linkerventrikel is één van de vier holtes binnen het hart. Als het bloed niet goed wordt rondgepompt ontstaat er een tekort aan zuurstof in bepaalde weefsels. Ook kan er een tekort aan zuurstof in de hartspier zelf ontstaan waardoor er hartfalen kan ontstaan. Vooral tijdens inspanning kunnen er klachten ontstaan. Dit zijn onder andere: snel moe zijn, benauwdheid, vocht in de benen of achter de longen.

De werking

Dit geneesmiddel behoort tot de groep van de hartglycosiden (verbeteren pompkracht hart). In sommige gevallen besluit de huisarts om digoxine voor te schrijven. Dit medicijn verbetert het samentrekking van de vezels in het hart en zorgt dat de hartslag rustig en regelmatig wordt. Het vertraagt de hartslag omdat de elektrische prikkel worden vertraagd, waardoor het hart per hartslag de tijd krijgt om zich samen te trekken zodat het bloed beter het lichaam ingepompt kan worden.

Het effect

Het medicijn bevordert de afvoer van overtollig vocht uit de benen en longen. Omdat het overtollige vocht wordt afgevoerd, zal het gewicht in de eerste dagen na het gebruik van het medicijn afnemen. Het vocht wordt uitgeplast. Al na een half uur tot twee uur na inname begint het middel al te werken. Na ongeveer zes tot acht uur is het maximale effect bereikt en het houdt ongeveer drie dagen aan.

Hartritmestoornissen

Digoxine wordt soms ook voorgeschreven als er hartritmestoornissen zijn. Er zijn verschillende soorten hartritmestoornissen. Het wordt vooral voorgeschreven als het hart te snel en te oppervlakkig klopt. Dit wordt ook wel boezemfibrilleren of boezemfladderen genoemd. Het effect van digoxine is dat het hart rustiger en regelmatiger gaat kloppen.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor alle medicijnen kunnen er naast het gewenste effect ook bijwerkingen optreden. Meestal heeft het te maken dat de dosis aan de hoge kant is. Digoxine is een middel waarbij een nauwe dosering nodig is. De meest voorkomende bijwerkingen zijn: maagdarmklachten zoals misselijkheid, diarree, buikpijn en een verminderde eetlust. Meestal komen deze klachten al snel na de inname en zijn ze binnen een paar uur weer verdwenen. Het lichaam heeft tijd nodig om aan het middel te wennen en meestal zijn deze bijwerkingen er alleen in het begin. Andere bijwerkingen kunnen zijn: wazig zien, jeuk en huiduitslag en duizeligheid.

Extra opletten

Wanneer er ernstige afwijkingen zijn in het voortgeleiden van de elektrische prikkels in het hart of als er een bijzondere vorm is van hartritmestoornissen, dan is dit medicijn ongeschikt. In sommige gevallen is er eerst het maken van een elektrocardiogram (ECG) nodig om te bepalen of het medicijn geschikt is. Mensen die overgevoelig zijn voor een van de bestanddelen van digoxine, moeten voorzichtig zijn. Als je behandeld wordt met digoxine is het verstandig om onder behandeling te blijven van een arts. Mocht je andere geneesmiddelen gebruiken, overleg het dan met je arts. Medicijnen kunnen elkaars werking beïnvloeden.

Zwangerschap en borstvoeding

Voor zover bekend kan dit geneesmiddel zonder gevaar worden gebruikt tijdens de zwangerschap. Ook kan het gebruikt worden tijdens de periode van borstvoeding geven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Last van hartfalen: klachten, oorzaken en behandelingenLast van hartfalen: klachten, oorzaken en behandelingenHartfalen is een vervelende aandoening waarbij de pompfunctie van het hart verminderd is. We kennen twee soorten hartfal…
Ejectiefractie (injectiefractie) cardio MRI scanMisschien heb je er ooit van gehoord of moet jij binnenkort op voor een ejectiefractiescan (ook wel injectiefractie). Wa…
Enalapril: een medicijn tegen hoge bloeddrukEnalapril: een medicijn tegen hoge bloeddrukWanneer de druk in de vaatwanden te hoog is, spreken we van een te hoge bloeddruk. Dit is niet te voelen, waardoor je he…
Wat is een hartritmestoornis?Wat is een hartritmestoornis?Het hart is één van de belangrijkste organen van het lichaam. Daar kan natuurlijk het een en ander mis mee gaan. Soms sl…
Hart in keel of hals voelen kloppenHart in keel of hals voelen kloppenHet hart in de keel of hals voelen kloppen oftewel een bonzend hart in de keel. Iedereen krijgt er wel eens mee te maken…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Diema, Pixabay
  • www.apotheek.nl
  • www.db.cbg-meb.nl

Reageer op het artikel "Digoxine: een gunstig effect op het hart"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 30-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!