InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ejectiefractie (injectiefractie) cardio MRI scan

Ejectiefractie (injectiefractie) cardio MRI scan

Misschien heb je er ooit van gehoord of moet jij binnenkort op voor een ejectiefractiescan (ook wel injectiefractie). Wat is het en waar wordt naar gekeken?

Wat is een ejectiefractie scan?

Een ejectiefractie scan is een scan waarbij wordt gekeken naar de output van het hart; de hoeveelheid bloed die jouw hart per hartslag verplaatst en het rendement waarmee dit gebeurt. Deze scan wordt gemaakt op de MRI scanner, hier worden op verschillende doorsneden van het linker ventrikel (ook wel rechter boezem genoemd; deze pompt het bloed het lichaam in) meerdere korte scans gemaakt gedurende een hartslagcyclus; deze worden naderhand met elkaar vergeleken; hieruit kan men een aantal dingen berekenen namelijk;
  • De minimale inhoud van de linker ventrikel; als deze geleegd is.
  • De maximale inhoud van het linker ventrikel; als deze volledig gevuld is met bloed
  • De hoeveelheid bloed die per hartslag het lichaam in gaat (maximale-minimale inhoud linker ventrikel)
  • De zogenaamde "ejectiefractie (EF)"; het percentage van het bloed bij maximale inhoud van het linker ventrikel wat daadwerkelijk bij een hartslag de rechter ventrikel verlaat

Deze vier gegevens kunnen een belangrijk beeld geven over een mogelijke afwijking, echter de belangrijkste van deze vier is de ejectiefractie (EF); eigenlijk het rendement van het hart. Normaal gesproken wordt ongeveer 60% (bij sporters vaak meer) van het in het hart aanwezige bloed weggepompt door het hart. Mocht dit percentage lager liggen dan betekent dit dat het hart minder efficiënt werkt. Gemiddeld genomen wordt de grens getrokken bij een EF van rond de 40%; dit betekent dat er tussen de 60% en 40% wel gesproken wordt van een abnormale ejectiefractie maar in principe vormt dit voor de gemiddelde patiënt geen groot gevaar. Onder de 40% spreken we over het algemeen over hartfalen.

Wat vertelt een ejectiefractie mij dus?

Heel kritisch gezien vertelt deze waarde alleen maar de rendement van het linker ventrikel; hoeveel procent van de maximale inhoud het linker ventrikel er daadwerkelijk per hartslag wordt rondgepompt. Dit vertelt daarmee indirect ook iets over de staat van o.a. de spieren die het linker ventrikel van de pomp beweging voorzien. Het getal vertelt ons echter niet hoe efficiënt de bloedsomloop is omdat het bijvoorbeeld niet meeneemt hoe effectief er wordt omgesprongen met het bloed; hoe effectief gaan de spieren en organen om met het zuurstof in het bloed en hoeveel van de geleverde zuurstof wordt daadwerkelijk door deze organen gebruikt? Verder kan een hartfalen diverse oorzaken hebben; een ejectiefractie vertelt ons niet altijd welke oorzaak het hartfalen veroorzaakt.

Wat is dan een RVEF Ejectiefractie?

Een enkele keer kan besloten worden om tijdens het ejectiefractie onderzoek uit te gaan van het rechter ventrikel in plaats van het linker ventrikel. Dit noemen wij een Rechter Ventrikel EjectieFractie, afgekort als RVEF. Het rechter ventrikel pompt het bloed naar de longen, hierbij kan gekeken worden naar het rendement van de pompfunctie naar de longen.
© 2012 - 2020 Vanklaveren, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Cardio en krachttraining, het belang van de combinatieVeel sporters maken de fout door óf cardio, óf krachttraining te beoefenen, de combinatie van beiden zorgt door verschil…
Cutten: Afvallen zonder spiermassa te verliezenJezelf uithongeren is geen goede oplossing om er beter uit te zien. Je wordt tenger en je verliest niet alleen vet, maar…
Fitnessschema afvallen: Cardio, krachttraining en voedingFitnessschema afvallen: Cardio, krachttraining en voedingAfvallen kan op verschillende manieren. Een heel belangrijk onderdeel is voeding. Naast voeding is sporten een belangrij…
TomTom MultiSport Cardio: sporthorloge voor sportersDe TomTom Multisport Cardio is een fitnesstracker die je kunt gebruiken voor meerdere sporten. Het apparaat is beschikba…
Cardiovasculaire training ook om af te vallenMeer aan beweging doen om de gezondheid positief te beïnvloeden betekent dikwijls dat een abonnement genomen wordt op ee…

Reageer op het artikel "Ejectiefractie (injectiefractie) cardio MRI scan"

Reactie

Martin de Loos, 14-02-2020 12:21 #1
In bovenstaand artikel wordt gesproken van ejectiefractie dat gemiddeld gesproken 60% van het bloed in het hart wordt weggepompt. Kan het zijn dat in Belgie over andere waardes gesproken wordt? De situatie doet zich voor dat bij mij in Belgie in nov. 2019 een EJ fractie gemeten is van 33 %, terwijl 1 maand later in Nederland middels een nucleair onderzoek men komt op EJ fractie van 16 % in rust. Waaruit zou dit verschil kunnen ontstaan?

Infoteur: Vanklaveren
Gepubliceerd: 16-07-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!