InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ejectiefractie: Onderzoek van pompfunctie van het hart

Ejectiefractie: Onderzoek van pompfunctie van het hart

Ejectiefractie: Onderzoek van pompfunctie van het hart Bij elke hartslag trekt het hart samen (contractie) en ontspant het zich. Iedere samentrekking duwt bloed uit de twee pompkamers (ventrikels). Wanneer het hart zich ontspant, vullen de ventrikels zich met bloed. Een ejectiefractie is een onderzoek waarbij de arts bepaalt hoe goed het hart pompt bij elke hartslag. Het onderzoek is met name nuttig om de diagnose van hartfalen of een andere hart- en vaataandoening vast te stellen en te beoordelen welke behandeling bij de patiënt nodig is. Dit beeldvormend onderzoek gebeurt met een minimale dosis radioactieve stof die niet schadelijk is voor de patiënt en zijn omgeving.

Indicatie ejectiefractie: Pompfunctie van het hart

Met behulp van dit onderzoek, ook gekend als een injectiefractie, onderzoekt de arts nauwkeurig de pompfunctie van het hart. Het onderzoek berekent hoeveel bloed het hart kan wegpompen, ook gekend als de ejectiefractie. In de praktijk verwijst de ejectiefractie meestal naar het linkerventrikel (LVEF = linkerventrikel ejectiefractie). Het onderzoek meet hierbij hoeveel bloed het linkerventrikel van het hart, de belangrijkste pompkamer, bij elke contractie pompt. Dankzij het onderzoek spoort de arts hartfalen (slecht rondpompen van bloed door het hart) of een andere hartaandoening op.

Tegenindicatie ejectiefractie

Het onderzoek gaat niet door bij (mogelijk) zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Baby's en baby’s die zich nog ontwikkelen in de baarmoeder zijn gevoeliger voor straling, omdat hun organen nog steeds groeien.

Voor het onderzoek van het hart

Voorbereidingen

Voor dit onderzoek zijn geen speciale voorbereidingen vereist. Wel meldt een patiënte een (mogelijke) zwangerschap. De patiënt komt tot slot best met comfortabele, loszittende kledij naar het onderzoek.

Praktisch
Het onderzoek gebeurt in combinatie met een ander (beeldvormend) onderzoek van het hart, meestal bij een echocardiografie (echografie van het hart). De meting van de ejectiefractiewaarde is ook mogelijk via een CT-scan van het hart, een hartkatheterisatie, een MRI-scan van het hart, een MUGA-scan en een nucleaire stresstest. Vlak voor het onderzoek doet de patiënt sierraden, een gebitsprothese, een hoorapparaat, een broeksriem enzovoort uit. Het onderzoek kent tot slot een duurtijd van ongeveer dertig tot vijfenveertig minuten inclusief de voorbereidingstijd.

Tijdens het onderzoek: Arts dient radioactieve stof toe aan patiënt

De arts werkt met een kleine hoeveelheid radioactieve stof om het bloed in het hart zichtbaar te maken. Twee verschillende methodes zijn hiervoor mogelijk. Mogelijk krijgt de patiënt daarom één injectie, maar bij de andere methode krijgt hij twee injecties. Krijgt hij twee injecties, dan zit er tussen beide injecties een pauze van tien tot twintig minuten. Wanneer het onderzoek start, gaat de patiënt op een onderzoekstafel liggen. De onderzoeker plaatst een speciale camera (gammacamera) boven de borstkas van de patiënt - zo dicht mogelijk bij het hart - zodat hij in staat is om foto’s te maken. Daarna plakt hij elektroden op het lichaam van de patiënt om tijdens het onderzoek een elektrocardiografie (ECG: meting van de elektrische activiteit van hart) te registreren. De synchronisatie van de camera op de hartactie van de patiënt, gebeurt met behulp van dat elektrocardiogram. Daarna start de arts met het maken van opnamen. Dit gebeurt in enkele richtingen. Het is belangrijk dat de patiënt tijdens de opnamen zo stil mogelijk blijft liggen, anders heeft dit invloed op de kwaliteit van de foto's.

Na het onderzoek

Af en toe gebeuren aanvullende opnames als de behandelende arts dit heeft aangevraagd, tijdens en ook kort na een lichamelijke inspanning (fietsergometrie). De werking hiervan hangt af van de beschikbare apparatuur. Een onderzoek bij inspanning en in rust duurt circa anderhalf uur. Normaal gezien mag de patiënt na het onderzoek weer naar huis of naar zijn afdeling als hij in het ziekenhuis verblijft. De verwijzende arts krijgt van de radioloog een verslag van de foto’s doorgestuurd. De verwijzende arts geeft op zijn beurt de volledige uitslag mee aan de patiënt, nadat hij alle gegevens heeft beoordeeld. Het is afhankelijk per ziekenhuis wanneer de patiënt terugkomt naar de behandelende arts voor de bespreking van de resultaten, maar in de meeste ziekenhuizen zijn de resultaten binnen de week bekend.

Resultaten: Percentage totale hoeveelheid bloed in linkerventrikel

Normale resultaten

De resultaten van een ejectiefractie verschijnen in een percentage. Een normaal hart pompt een beetje meer dan de helft van het bloedvolume van het hart bij elke hartslag. Een normaal LVEF varieert daarom tussen de 50-70%. Een ejectiefractie van 60% houdt in dat 60% van de totale hoeveelheid bloed in het linkerventrikel wordt geduwd bij elke hartslag. Deze uitslag is echter soms suggestief want een patiënt lijdt mogelijk toch nog aan hartfalen. In werkelijkheid is de totale hoeveelheid gepompt bloed veelal onvoldoende voor het lichaam.

Afwijkende resultaten

De arts is door afwijkende onderzoeksresultaten in staat om de meest effectieve behandeling op te starten bij de patiënt. Het ejectiefractiepercentage is mogelijk hoger of lager dan de normale waarden, afhankelijk van de hartaandoening.

Lagere LVEF
Bij een hartaanval, hartspieraandoening (medische term: cardiomyopathie), een beschadigde hartspier of andere hartaandoeningen, is dit percentage veelal lager. Wanneer de arts een ejectiefractie van bijvoorbeeld 40% of minder bekomt, bevestigt dit de diagnose van hartfalen. Wanneer de resultaten onder de 35% zijn, is er zelfs gevaar voor de patiënt, die mogelijk plots een hartstilstand krijgt of komt te overlijden. De arts besluit dan wellicht om een hartdefebrillator te implanteren bij deze patiënt die permanent vermoeid is, lijdt aan kortademigheid en gezwollen voeten (oedeem) heeft. Een laag ejectiefractiepercentage resulteert mogelijk tot slot in een versnelde hartslag (tachycardie).

Hogere LVEF
Een ejectiefractiewaarde dat hoger is dan 75%, wijst mogelijk op hypertrofische cardiomyopathie, een hartaandoening.

Risico’s onderzoek

Aan een ejectiefractie zijn weinig tot geen risico’s of bijwerkingen verbonden. De radioactieve stof verdwijnt na het onderzoek uit het lichaam.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ejectiefractie (injectiefractie) cardio MRI scanMisschien heb je er ooit van gehoord of moet jij binnenkort op voor een ejectiefractiescan (ook wel injectiefractie). Wa…
Soorten hartkloppingenVeel mensen hebben wel eens last van hartkloppingen. Dit kan zijn dat het hart heel snel klopt, of juist langzamer, soms…
Hartastma of astma cardiale, oorzaak en behandelingHartastma of astma cardiale, oorzaak en behandelingHet hart heeft een belangrijke functie: het pompt het bloed in ons lichaam rond. Hierdoor worden alle weefsels en organe…
Last van hartfalen: klachten, oorzaken en behandelingenLast van hartfalen: klachten, oorzaken en behandelingenHartfalen is een vervelende aandoening waarbij de pompfunctie van het hart verminderd is. We kennen twee soorten hartfal…
24u pH-metrie: Meting reflux in slokdarm24u pH-metrie: Meting reflux in slokdarmOp de ziekenhuisafdeling gastro-enterologie of endoscopie krijgen sommige patiënten met zuurbranden die niet (goed) reag…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ArtsyBee, Pixabay
  • Ejectiefractie, http://www.avl.nl/diagnostiek/ejectiefractie/, gereaadpleegd op 23 april 2016
  • Ejectiefractie, Oncologie Kempen, http://www.oncologiekempen.be/, geraadpleegd op 28 april 2012 (website is op 23 april 2016 niet meer werkzaam)
  • Ejection Fraction Heart Failure Measurement, https://my.clevelandclinic.org/services/heart/disorders/heart-failure-what-is/ejectionfraction, geraadpleegd op 23 april 2016
  • Ejection Fraction, http://www.hrsonline.org/Patient-Resources/The-Normal-Heart/Ejection-Fraction, geraadpleegd op 23 april 2016
  • Ejection Fraction, https://my.clevelandclinic.org/services/heart/disorders/heart-failure-what-is/ejectionfraction, geraadpleegd op 23 april 2016
  • Ejection fraction: What does it measure?, http://www.mayoclinic.org/ejection-fraction/expert-answers/faq-20058286, geraadpleegd op 23 april 2016
  • Folder Ejectiefractie in rust: onderzoek van de pompfunctie van het hart
  • https://www.catharinaziekenhuis.nl/files/Patient/Patientenfolders/_ScreensPages/Onderzoeken/NUC-017-Ejectiefractie_in_rust__onderzoek_van_de_pompfunctie_van_het_hart.pdf, geraadpleegd op 23 april 2016

Reageer op het artikel "Ejectiefractie: Onderzoek van pompfunctie van het hart"

Reacties

Willie Reiss, 03-03-2019 20:17 #2
Heeft de bloeddruk invloed bij de meting LVEF.
Ik had bij een eerdere LVEF meting 39 en wanddikte 10 mm. en door medicijnen een lage bloeddruk.
Ik had bij de laatste LVEF meting 33 en 8 mm wanddikte. Mijn bloeddruk was hier een stuk hoger dan bij de eerdere testen.

Wil, 14-06-2018 09:54 #1
Goedendag

Ik heb in rust LVEF een ejectiefractiewaarde van 83% en bij inspanning 81% heb toch nog pijn op de borst zo af en toe ook heb ik pijn tintelend gevoel in mijn linker been heeft dit hier soms ook wat mee te maken.
Kunt U mij wat duidelijkheid geven betreffende de hoge waarden.
Vriendelijk dan

Infoteur: Miske
Laatste update: 26-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beeldvormende onderzoeken
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!