InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hartgezondheid: Tips voor gezond hart & preventie hartziekte

Hartgezondheid: Tips voor gezond hart & preventie hartziekte

Hartgezondheid: Tips voor gezond hart & preventie hartziekte Alle mensen lopen de kans op het krijgen van een hartaandoening, maar vooral mensen met een hoog cholesterolgehalte, een hoge bloeddruk en overgewicht en mensen die roken of ongezond eten krijgen vaker te maken met hartaandoeningen. Hartziekten zijn de belangrijkste doodsoorzaak voor zowel mannen als vrouwen. Het is daarom belangrijk om maatregelen te treffen om het risico op het krijgen van een hartaandoening te verlagen. Een gezonde voeding en levensstijl zijn de beste wapens om hart- en vaatziekten te bestrijden. Deze eenvoudige stappen bieden veel voordelen op de lange termijn voor het hart, maar ook voor de algemene gezondheid.

Bloeddruk onder controle houden

De bloeddruk is meestal niet voelbaar en vaak merken mensen ook niet dat deze te hoog is. Wanneer de patiënt echter kampt met een hoge bloeddruk (hypertensie), is een behandeling nodig omdat dit het risico op onder andere hart- en vaataandoeningen en een beroerte verhoogt. Een regelmatige controle van de bloeddruk door de arts is essentieel.

Cholesterolgehalte onder controle houden

Cholesterol is een vettige stof die in het bloed wordt vervoerd. Het lichaam heeft cholesterol nodig om gezond te zijn, maar een verstoorde cholesterolbalans in het bloed leidt mogelijk tot een hartaanval of een beroerte. Het is belangrijk om het cholesterolgehalte minimaal elke vier tot zes jaar te laten controleren via een bloedonderzoek. Sommige mensen moeten vaker het cholesterolgehalte laten testen.

Diabetes mellitus onder controle houden

Het is belangrijk om diabetes mellitus (suikerziekte) te behandelen om een hartaanval of beroerte te voorkomen. De bloedsuikerspiegel moet binnen de streefwaarden blijven. De patiënt laat best regelmatig een diabetescontrole uitvoeren.

Geestelijke gezondheid optimaal houden voor goede hartfunctie

Patiënten met een depressie, sociale isolatie of weinig sociale ondersteuning krijgen sneller te maken met hartproblemen. Daarom is een goed sociaal leven met veel steun van familie en vrienden nuttig om het hart te beschermen.

Gezond gewicht bereiken en behouden

Het handhaven van een gezond gewicht vermindert het risico op het krijgen van hart- en vaatziekten en andere gezondheidsproblemen.

Een hartgezonde voeding nuttigen is belangrijk / Bron: Jill111, PixabayEen hartgezonde voeding nuttigen is belangrijk / Bron: Jill111, Pixabay

Hartgezonde voeding eten

Het eten van een gevarieerde en gezonde voeding helpt om het gewicht te behouden alsook om de bloeddruk en het cholesterolgehalte onder controle te houden. Voedingsrijke voedingsmiddelen bevatten mineralen, eiwitten, volle granen en andere voedingsstoffen, maar bevatten minder calorieën.

Enkele specifieke voedingstips zijn nuttig voor de hartgezondheid.
  • alcohol beperken: Mensen moeten minder alcohol consumeren. Vrouwen mogen niet meer dan één alcoholisch drankje per dag consumeren; mannen mogen maar maximaal twee alcoholische dranken per dag consumeren.
  • gezonde voedingsmiddelen eten zoals: een verscheidenheid aan groenten en fruit, volkorenproducten, magere zuivelproducten, gevogelte en vis zonder vel, noten, peulvruchten en niet-tropische plantaardige oliën
  • ongezonde voedingsmiddelen vermijden zoals: verzadigde vetten, transvetten, zout, rood vlees, snoep en suikerzoete dranken beperken

Lichaamsbeweging uitoefenen voor gezond hart

Het uitoefenen van een regelmatige, matige fysieke activiteit is geweldig voor de gezondheid van het hart. Mensen moeten er naar streven om wekelijks minstens 150 minuten matige fysieke activiteit of 75 minuten krachtige fysieke activiteit (of een gelijke combinatie van beide) uit te voeren. Het is nooit te laat om te beginnen met sporten. Het is ook belangrijk om minder te zitten tijdens de dag. Enkele kleine tips zijn inzetbaar wanneer het sporten moeilijker in te plannen is, bijvoorbeeld de trap nemen in plaats van de lift of de auto enkele straten verder parkeren.

Omgaan met stress en preventie van hartziekte

Een emotioneel verontrustende gebeurtenis, en dan vooral woede, is mogelijk een uitlokkende factor van een hartaanval of angina pectoris (pijn op de borst, vaak een teken van een hartaanval). Stress draagt bij aan een hoge bloeddruk en andere cardiovasculaire risico's. Sommige manieren waarop mensen omgaan met stress verhogen de kans op hart- en vaatproblemen, zoals alcohol drinken, andere middelen misbruiken, roken of te veel eten. Leren omgaan met stress en omgaan met problemen, verbetert de emotionele en fysieke gezondheid en houdt het hart gezond. Gezonde stressverlagende activiteiten zijn:
  • deelnemen aan een programma voor stressmanagement
  • diepe ademhalingsoefeningen en ontspanningstechnieken uitvoeren (eventueel aangeleerd onder leiding van een fysiotherapeut)
  • een professionele medewerker in de geestelijke gezondheidszorg of de huisarts bezoeken
  • fysiek actief zijn
  • oefenen met meditatie of yoga
  • praten met vrienden, familie en ondersteuningsgroepen
  • relaxatietherapie proberen

Stoppen met roken is belangrijk / Bron: Geralt, PixabayStoppen met roken is belangrijk / Bron: Geralt, Pixabay

Stoppen met roken en verbeteren van hartgezondheid

Stoppen met roken of niet starten met roken is één van de beste manieren om het hart te beschermen. Ook passief roken is afgeraden. Rokers hebben bijna twee keer zoveel kans op een hartaanval in vergelijking met mensen die nog nooit gerookt hebben. Roken beschadigt niet alleen de bekleding van de bloedvaten, maar vermindert ook de hoeveelheid zuurstof in het bloed en verhoogt de bloeddruk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezondheid welzijn: tipsGezondheid welzijn: tipsIn onze samenleving zijn we gewend aan een leven vol welvaart. Er is meer dan genoeg eten voor iedereen en dat eten is v…
Vernauwde kransslagaders: symptomen, oorzaken en behandelingVernauwde kransslagaders: symptomen, oorzaken en behandelingAfwijkingen in de kransslagaders, de aftakkingen van de aorta, de hoofdslagader van het hart, veroorzaken coronaire hart…
Is dementie te voorkomen?Is dementie te voorkomen?Het onderzoek van het Erasmus MC in Rotterdam liegt er niet om: waarschijnlijk had circa eenderde van alle patiënten met…
Hoge Bloeddruk wat is dat?Hoge Bloeddruk wat is dat?Hoge Bloeddruk,ook wel Hypertensie genaamd, kan erg gevaarlijk zijn omdat er in het begin weinig of geen symptomen zijn,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ArtsyBee, Pixabay
  • Geraadpleegd op 17 december 2018:
  • 10 Ways to Keep Your Heart Healthy, http://time.com/5421877/heart-health/
  • 10 WAYS TO KEEP YOUR HEART HEALTHY, https://www.caba.org.uk/help-and-guides/information/10-ways-keep-your-heart-healthy
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Heart-Healthy Lifestyle Changes, https://www.nhlbi.nih.gov/health-topics/heart-healthy-lifestyle-changes
  • Keep Your Heart Healthy, https://healthfinder.gov/HealthTopics/Category/health-conditions-and-diseases/heart-health/keep-your-heart-healthy
  • Keep your heart healthy, https://www.heartfoundation.org.au/your-heart/keep-your-heart-healthy
  • The American Heart Association's Diet and Lifestyle Recommendations, https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/nutrition-basics/aha-diet-and-lifestyle-recommendations
  • Afbeelding bron 1: Jill111, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Hartgezondheid: Tips voor gezond hart & preventie hartziekte"

Infoteur: Miske
Laatste update: 02-01-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Hartafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!