InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Levergezondheid: Tips voor goede leverfunctie

Levergezondheid: Tips voor goede leverfunctie

Levergezondheid: Tips voor goede leverfunctie De lever is ongeveer zo groot als een voetbal en bevindt zich onder de onderste ribbenkast aan de rechterkant. Het heeft een aantal belangrijke functies. Het helpt het bloed te reinigen door schadelijke chemicaliën te verwijderen. Het maakt bovendien gal aan wat helpt om vet uit voedsel af te breken. Verder slaat de lever ook suiker (glucose) op en dat geeft een snelle energieboost wanneer je het nodig hebt. De lever is daarnaast een belangrijk orgaan in het spijsverteringsstelsel van het lichaam. Alles wat een persoon eet of drinkt, inclusief medicijnen, passeert de lever. Een goede zorg voor de lever is nodig, zodat de leverfunctie niet aangetast wordt. De meeste leverproblemen zijn gemakkelijk te voorkomen door het volgen van een gezonde levensstijl.
Om leverproblemen te voorkomen, is het belangrijk om de alcoholinname te beperken / Bron: Jarmoluk, PixabayOm leverproblemen te voorkomen, is het belangrijk om de alcoholinname te beperken / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Alcoholinname beperken ter preventie van leverschade

Mensen mogen niet te veel alcohol consumeren. Dit tast namelijk de levercellen aan en leidt tot een zwelling of littekens in de lever, wat in medische termen bekend staat als levercirrose. Levercirrose veroorzaakt tal van complicaties en leidt soms ook tot de dood. Mannen mogen niet meer dan twee glazen alcohol per dag drinken en vrouwen slechts één.

Bloed laten onderzoeken op leverproblemen

Leverfunctietesten onthullen een aanzienlijke hoeveelheid informatie over de gezondheid van de lever. Een eenvoudig bloedonderzoek biedt bijgevolg veel informatie over de leverfunctie.

Gewicht onder controle houden

Een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding en regelmatige lichaamsbeweging zorgen voor het behoud van een goed gewicht. Overgewicht leidt tot tal van gezondheidscomplicaties, zoals niet-alcoholische leververvetting. Deze aandoening - waarbij vet zich ophoopt in de lever - leidt tot cirrose.

Gezonde voeding eten voor verbeteren van leverfunctie

Slechte voedingsbronnen

Bijna elke cel in het lichaam kan glucose metaboliseren, maar alleen de levercellen kunnen fructose verwerken. Als mensen na verloop van tijd te veel fructose consumeren, geraakt de lever overweldigd en ontstaat onherstelbare leverschade. Daarom is het nuttig om voedsel te beperken dat rijk is aan geraffineerde suikers en hoge-fructose-glucosestroop, zoals frisdrank, gebak en snoep. Hoog-kilojoule-maaltijden, verzadigd vet en geraffineerde koolhydraten (zoals wit brood, witte rijst en gewone pasta) vermijden mensen ook het beste.

Een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding is belangrijk / Bron: Jill111, PixabayEen gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding is belangrijk / Bron: Jill111, Pixabay

Goede voedingsbronnen

Natuurlijke bronnen van suiker (fruit bijvoorbeeld) zijn wel goede voedingsbronnen voor de lever. Verder moeten mensen voldoende vezels consumeren die afkomstig zijn van vers fruit, groenten, volkoren brood, rijst en ontbijtgranen.

Koffie drinken

Het risico op het krijgen van een leveraandoening verlaagt door het drinken van koffie. Anno december 2018 weten wetenschappers niet waarom dit zo is.

Water drinken

Het lichaam moet gehydrateerd blijven. Toxines (gifstoffen) hopen zich op in de nieren en tasten de lever- en darmfunctie aan indien mensen uitgedroogd raken. Uitdroging heeft een direct effect op het vermogen van de lever om het lichaam goed te ontgiften. Als de lever onvoldoende bevochtigd is, verliest de lever ook de reserve die nodig is om voor de rest van het lichaam te zorgen. Water helpt ook om het vochtgehalte van het bloed te handhaven. Wanneer mensen uitgedroogd raken, verdikt het bloed. De lever is verantwoordelijk voor het filteren van bloed en door dik bloed is het ontgiftingsproces bemoeilijkt.

Stoppen met roken is essentieel voor een goede levergezondheid / Bron: Geralt, PixabayStoppen met roken is essentieel voor een goede levergezondheid / Bron: Geralt, Pixabay

Gifstoffen niet aanraken of inademen

Sommige reinigingsproducten, aerosolproducten en insecticiden bevatten chemicaliën die de lever kunnen beschadigen. Daarom is direct contact met deze middelen afgeraden. Additieven in sigaretten leiden ook tot leverschade, dus het is belangrijk om niet te roken.

Virale hepatitis en goede levergezondheid

Preventie van leverontsteking

Virale hepatitis is een ernstige ziekte die schadelijk is voor de lever. Er zijn verschillende typen. Virale hepatitis A ontstaat als gevolg van het eten of drinken van besmet water. Mensen kunnen zich laten vaccineren als ze naar een werelddeel reizen waar uitbraken zijn. De verspreiding van virale hepatitis B en virale hepatitis C gebeurt door bloed en lichaamsvloeistoffen. Om risico's te beperken, is het belangrijk om geen persoonlijke voorwerpen te delen zoals tandenborstels, scheermessen of naalden. Ook beperken mensen het aantal sekspartners en gebruiken ze altijd latexcondooms. Er is anno december 2018 nog geen vaccin voor virale hepatitis C, maar er is er wel één voorhanden voor hepatitis B.

Zich laten testen op virale hepatitis

Omdat virale hepatitis vaak geen symptomen veroorzaakt, lijden mensen vaak jarenlang aan de ziekte zonder dit zelf te weten. Als iemand denkt dat hij contact heeft gehad met het virus, raadpleegt hij best een arts die dan bepaalt of een bloedonderzoek aangewezen is.

Voorzichtig zijn met kruiden en voedingssupplementen

Sommige zijn schadelijk voor de lever. Enkelen kruidensupplementen die leverproblemen veroorzaken, zijn cascara, chaparral, smeerwortel, kava en ephedra. Melkdistelzaad, borotutuberschors en chanca piedra beweren leverschade te kunnen herstellen. Het is echter belangrijk om op de hoede te zijn voor deze beweringen die meestal niet wetenschappelijk ondersteund zijn. Sommige kruiden kunnen zelfs schade aanrichten. Het is daarom belangrijk om altijd eerst een arts te raadplegen alvorens kruiden, supplementen of andere thuisremedies te proberen.

Mensen moeten voorzichtig zijn met het gebruik van medicijnen / Bron: Stevepb, PixabayMensen moeten voorzichtig zijn met het gebruik van medicijnen / Bron: Stevepb, Pixabay

Voorzichtig zijn met medicijnen

Sommige cholesterolverlagende geneesmiddelen (statines) veroorzaken mogelijk bijwerkingen aan de lever. De pijnstiller paracetamol (Tylenol) beschadigt de lever eveneens bij een te grote inname (paracetamoloverdosis). Mogelijk neemt de patiënt meer paracetamol in dan hij denkt. Paracetamol bevindt zich namelijk in honderden medicijnen, zoals vrij verkrijgbare medicijnen voor de behandeling van een verkoudheid en voorgeschreven medicijnen. Sommige geneesmiddelen zorgen voor leverbeschadiging wanneer de patiënt eveneens alcohol drinkt. Bepaalde medicijnen zijn bovendien schadelijk voor de lever in combinatie met andere medicijnen. De arts geeft de juiste adviezen en zorgt voor een optimale levergezondheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leverproblemen: symptomen, oorzaak, behandeling en preventieLeverproblemen: symptomen, oorzaak, behandeling en preventieEr zijn diverse soorten leverproblemen, variërend van milde tot ernstige leverproblemen. Wat zijn de symptomen als je le…
Hepatitis C: symptomen, besmetting, behandeling en gevolgenHepatitis C: symptomen, besmetting, behandeling en gevolgenHepatitis C is een ernstige besmettelijke ziekte, die gepaard gaat met een ontsteking van de lever. De ziekte wordt over…
Toxische hepatitis: Ontsteking van lever door giftige stofToxische hepatitis: Ontsteking van lever door giftige stofToxische hepatitis (levertoxiciteit, giftige lever) is een aandoening waarbij de lever ontstoken is doordat deze is bloo…
De oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis CDe oorzaken, symptomen en behandeling van hepatitis CHepatitis C is een leveronsteking die bij ongeveer 60.000 Nederlanders en 250 tot 300 miljoen mensen wereldwijd voorkomt…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 16 december 2018:
  • 5 Steps to Take Charge of Your Liver Health, https://www.healthywomen.org/content/blog-entry/5-steps-take-charge-your-liver-health
  • 7 ways to keep your liver healthy, https://www.health24.com/Medical/Liver-Health/Liver-disease/7-ways-to-keep-your-liver-healthy-20180620
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Coffee and Liver Health, https://journals.lww.com/jcge/Fulltext/2014/11001/Coffee_and_Liver_Health.24.aspx
  • How Not to Wreck Your Liver, https://www.webmd.com/hepatitis/features/healthy-liver#1
  • How to Improve Liver Function Naturally with Supplements and Food, https://www.betternutrition.com/features-dept/liver-function
  • Liver health, https://nutritionfacts.org/topics/liver-health/
  • Afbeelding bron 1: Jarmoluk, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Jill111, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 4: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Levergezondheid: Tips voor goede leverfunctie"

Infoteur: Miske
Laatste update: 12-08-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Leveraandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!