InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Zoek de zon verantwoord op

Zoek de zon verantwoord op

Zoek de zon verantwoord op De zomers zijn in Nederland niet van dien aard, dat je er gegarandeerd zon hebt. Om toch een lekker kleurtje te hebben kan je kiezen voor de gegarandeerde zon, een stukje ten zuiden van Nederland of je zoekt de zon in Nederland en loopt het risico de “namaak” zon nodig te hebben.

Goed op slecht

Strikt genomen is de zon niet slecht, de zon heeft een niet onaanzienlijk deel in het leven op aarde. Maar de mens zou de mens niet zijn om de natuur naar het gewenste even om te vormen en daar komen excessen uit. Zo ook het “gebruik” van de zon. Eerst een “filter” wat door een gat in de ozonlaag deels teniet gedaan wordt en aansluitend kan ons het bruin niet bruin genoeg zijn. 10 tot 15 minuten in de zon om zo voldoende vitamine D (voor botten, spieren en tegen depressie) per dag op te doen, is niet genoeg. We moeten bakken in de zon, bakken om vooral zo bruin mogelijk te worden.
Terwijl die 10 tot 15 minuten per dag toch ook prima zijn om een verminderde kans op borstkanker, darmkanker of MS te krijgen.

Bruin oogt gezond, maar dat het allemaal een stuk genuanceerder ligt, weten we wel. Ondanks de vele waarschuwingen gaan we nog steeds onbeschermd de zon in en veel te lang. En als de zon er al niet is, dan bedenken we er zelf een … de zonnebank … en ook daar maken we te pas en te onpas gebruik van. Toch kan je ook met enige oplettendheid een leven lang op een gezonde manier genieten van de zon.

De zon

Waar je ook onder de zon gaan liggen, bescherm je altijd. Beschermen doe je als volgt (en wat eigenlijk niet nieuw meer zal zijn):
  • Goed insmeren met een min. factor 20 en smeer regelmatig bij. Smeer achteraf een goede aftersun op.
  • Vermijd de zon op de warmste uren van de dag (rond middaguur tot ca. 2 uur)
  • Eet ter bescherming van de huid voeding met omega 3 (bijv. vis) en lycopeen, een antioxidant waardoor je minder snel verbrand (bijv. warme tomaat)
  • Draag beschermende kleding op zoek de parasol op (kan je nog steeds bruin worden)
Hoewel het met enige regelmaat gepredikt wordt, maken we er nog steeds schuldig aan. Gegeven het alsmaar stijgend aantal mensen met huidkanker (40.000 mensen per jaar in Nederland), luisteren we niet erg goed of denken dat het aan ons lichaam wel voorbij zal gaan. Gezien de cijfers dus niet!
De media is wel de al te bruine modellen aan het weren, want dat kan juist weer stimuleren.

De zonnebank

De mens zou de mens niet zijn als men niet tot alternatieven zou komen voor … in dit geval voor de zon. Hoewel je zou denken dat dit aan strikte regels gehouden zou zijn, want het is iets wat je kunt reguleren, niets van dat. De zonnebank zal branden zolang jij dit wil.
Natuurlijk kent de zonnebank ook haar regels (wordt altijd bij de zonnebank meegeleverd), maar deze kan je met voeten treden en dat wordt massaal gedaan. De zonnestudio niet, althans degene die verantwoord met haar klanten omgaat.

Hoe te werk te gaan?

De SVZ studio’s voeren strikte regels en doen een intake, let er altijd op dat er eerst een intake plaatsvindt. Zo kan goed vastgesteld worden wat je huidtype is en hoe je de huid het beste kunt laten wennen aan de zon. Bouw het, net als met de gewone zon, op. Insmeren als je direct onder de zonnebank gaat, heeft geen zin.
Er is speciale crème voor onder de zonnebank en deze moet je even van te voren opsmeren en goed in de huid laten trekken. Het is tevens een verzorgende crème. Smeer ook na de zonnebank een aftersun op om de huid weer een boost te geven en deze goed te verzorgen (voeding).

Er wordt door de branche geadviseerd op jaarbasis niet meer dan 40 zonnesessies per jaar te doen, maar de kankerbestrijding geeft aan het tot een 10-tal zonnesessies te beperken. Mannen en vrouwen met een uiterst lichte huid wordt het in zijn geheel afgeraden.

Tot slot

Zon … regelmatig, maar wel verantwoord en alles met mate. Geniet ook eens actief van de zon in plaats van met de ogen dicht te gaan liggen bakken alsof je een lapje vlees in de pan bent. Zolang je altijd maar smeert, kan en mag je heerlijk genieten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zonnebank en zonnen gevaarlijk?Tijdens de donkere winterdagen of na een vakantie om ons kleurtje te behouden duiken we graag onder de zonnebank. Van de…
Zonnebank slecht of juist gezond?Zonnebank slecht of juist gezond?Zonnebanken kunnen huidkanker veroorzaken, maar de vraag is of dat een reden is om de zonnestudio te mijden. Zonnebanken…
Verantwoord onder de zonnebankWaarom is verantwoord onder de zonnebank zo belangrijk? Is het echt waar dat je huidkanker kunt krijgen van teveel zon?…
Zonnebank: gezond zonnen onder de zonnebankZonnebank: gezond zonnen onder de zonnebankZonnen onder de zonnebank is gezond, tenminste als je het met mate doet. Door regelmatig te zonnen verklein je de kans d…
Verantwoord zonnen onder de zonnebankVerantwoord zonnen onder de zonnebankDe zonnebank is en blijft een populair apparaat, want we associëren de gekleurde huid met gezondheid en ontspannen zijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zon - Annastaal

Reageer op het artikel "Zoek de zon verantwoord op"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 15-07-2012
Subrubriek: Diversen
Special: Huidverzorging
Medische informatie…
Schrijf mee!