InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Enalapril: een medicijn tegen hoge bloeddruk

Enalapril: een medicijn tegen hoge bloeddruk

Enalapril: een medicijn tegen hoge bloeddruk Wanneer de druk in de vaatwanden te hoog is, spreken we van een te hoge bloeddruk. Dit is niet te voelen, waardoor je het kunt hebben zonder dat je het in de gaten hebt. Een te hoge bloeddruk kan ontstaan door overgewicht, stress, te veel zout, te veel alcohol drinken of als bijwerking van bepaalde medicijnen. Soms zal de huisarts een bloeddrukverlagend medicijn voorschrijven, zoals enalapril. Het verlaagt de bloeddruk en zal de pompkracht van het hart verbeteren.

Wat is hoge bloeddruk?

De bloeddruk is de druk die aan de binnenkant van de bloedvaten wordt uitgeoefend. Op het moment als het hart het bloed het lichaam inpompt, ontstaat er een bovendruk. Als het hart ontspant is de druk op zijn laagst en dit wordt de onderdruk genoemd. Een normale bloeddruk is 120 als bovendruk en 80 als onderdruk. Dit verschilt per persoon en is ook afhankelijk of je in rust bent of in beweging bent. Als de gemiddelde bovendruk meer dan 140 is, wordt er van een hoge bloeddruk gesproken. Het beste is dit op verschillende momenten te meten en gedurende enkele maanden. Naarmate je ouder wordt, zal de bloeddruk iets hoger zijn. Een hoge bloeddruk is geen ziekte, maar het vergroot het risico op een hart- en vaatziekte en een beroerte.

Oorzaken

Er is niet altijd een duidelijke oorzaak te achterhalen van een hoge bloeddruk. Vaak spelen oorzaken zoals overgewicht, te zout eten, overmatig alcoholgebruik en bepaalde medicijnen zoals ibuprofen een rol. Bij sommige mensen spelen erfelijkheid of stress een rol. Ook het gebruik van de conceptiepil kan de bloeddruk verhogen. Vaak kom je er bij toeval achter dat de bloeddruk te hoog is. In geval van een extreem hoge bloeddruk kunnen er klachten zoals duizeligheid, hoofdpijn en wazig zien ontstaan. In sommige gevallen besluit de huisarts om enalapril voor te schrijven.

Enalapril

Dit medicijn is een ACE-remmer. ACE is de afkorting voor: Angiotensin Converting Enzyme. Het lichaam zet enalapril om in enalaprilaat. Er zijn ook medicijnen die beide stoffen bevatten. ACE-remmers remmen het zogenaamde renine-angiotensine-systeem. Dit is een systeem van hormonen die elkaar beïnvloeden en voor de vochthuishouding zorgen. De aanmaak van angiotensinehormonen wordt geremd. Dit geeft meer hormoonafgifte in de bijnierschors en versterkt het onwillekeurige zenuwstelsel, waardoor het een groeibevorderend effect heeft op de bloedvaten en het hart. Het effect op de bloeddruk is dat het wordt verlaagd. De spanning van spiertjes rond de bloedvaten wordt minder, waardoor de bloedvaten wijder worden.

Wie krijgt het voorgeschreven?

Bij een ruime meerderheid heeft een ACE-remmer resultaat. Soms wordt het medicijn in combinatie met een ander middel gebruikt voor het gewenste resultaat. Enalapril verlaagt de bloeddruk en verbetert ook de pompkracht van het hart. Dokters schrijven het niet alleen voor in geval van een hoge bloeddruk, maar ook als er sprake is van hartfalen, een hartinfarct en bij sommige nierziekten. Vaak wordt er eerst gekozen voor een plastablet eventueel in combinatie met een bètablokker (medicijnen met een bloeddrukverlagend effect) voordat er ACE-remmer wordt voorgeschreven. In geval van hartfalen en suikerziekte, wordt het middel enalapril soms meteen voorgeschreven.

Het effect

Na ongeveer 3 tot 6 weken is het gewenste effect op de bloeddruk meestal bereikt. Omdat je hier niets van kunt voelen, wordt het pas duidelijk als de bloeddruk opnieuw wordt opgemeten. Het is belangrijk dat het medicijn dagelijks wordt ingenomen zodat je een optimale bescherming krijgt tegen hart- en vaatziekten. Als er langdurig een hoge bloeddruk is, kan de pompkracht van het hart verzwakken. Dit kan leiden tot vocht in de benen en achter de longen. Door dit medicijn zullen dikke enkels, benauwdheid en eventuele vermoeidheid geleidelijk aan verdwijnen. Mensen die enalapril gebruiken na een hartinfarct, hebben een kleinere kans om hartfalen te krijgen.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor elk medicijn, kunnen er bijwerkingen ontstaan. De volgende klachten kunnen ontstaan: kriebelhoest, duizeligheid, maag-darmklachten, zwak gevoel of wazig zien. Duizeligheid ontstaat met name na het opstaan uit bed of van een stoel. Mocht je misselijk worden, kun je het medicijn beter met wat eten innemen. Meestal moet het lichaam even wennen aan het medicijn. Mochten de bijwerkingen na een paar dagen tot enkele weken nog aanhouden, raadpleeg dan je huisarts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gadini, Pixabay
  • Boek: De Top 100 van meestgebruikte medicijnen. ISBN: 9789025432584
  • www.thuisarts.nl/hoge-bloeddruk
  • www.apotheek.nl

Reageer op het artikel "Enalapril: een medicijn tegen hoge bloeddruk"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 04-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!