InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bumetanide: plasmiddel tegen vochtophoping

Bumetanide: plasmiddel tegen vochtophoping

Bumetanide: plasmiddel tegen vochtophoping Als er vocht achter de longen ontstaat, kan dit tot ernstige benauwdheid leiden. Ook bij hartfalen, oedeem en sommige nieraandoeningen kunnen voor teveel vocht in het lichaam zorgen. In sommige gevallen schrijft een arts het medicijn bumetanide voor. Dit is een vochtafdrijvend middel, waardoor het overtollige vocht via de nieren wordt afgescheiden. Daarnaast moet de werkelijke oorzaak van de vochtophoping worden aangepakt.

Hartfalen

Wanneer de pompkracht van het hart is verzwakt, wordt het bloed niet meer goed door het lichaam gepompt. Dit geeft klachten zoals vermoeidheid en benauwdheid. Hartfalen kan ontstaan als gevolg van een langdurige hoge bloeddruk, slecht functionerende hartkleppen of aderverkalking. Als gevolg hiervan kan vocht zich op allerlei plaatsen ophopen, meestal is het eerst te merken aan dikke enkels en voeten. Ook kan er vocht achter de longen ontstaan, wat tot ernstige benauwdheid kan leiden.

Vochtafdrijvende werking

Het vocht kan zich ophopen op plaatsen waar het niet hoort te zitten. Deze vochtophoping wordt ook wel oedeem genoemd en valt als eerste op aan dikke enkels en voeten. Als het vocht zich achter de longen ophoopt, kan het ernstige benauwdheid en vermoeidheid veroorzaken. Door het gebruik van bumetanide wordt er door de nieren meer zout uitgescheiden. Zout trekt vocht aan, waardoor het vocht wordt meegevoerd met het zout. Er blijft minder bloed in de bloedvaten, waardoor de bloeddruk omlaag gaat en het hart minder hard hoeft te werken. Daardoor wordt de pompkracht van het hart verbeterd.

Verdere behandeling

Naast het afdrijven van het vocht is het ook belangrijk te letten op de voeding. Zo is het beter om zoutarm te eten zodat het vocht in het bloed daalt. Hierover kan de huisarts je verder informeren doorverwijzen naar een diëtist. Het is ook van belang om de oorzaak van het vochtprobleem aan te pakken, zoals behandeling van de hoge bloeddruk, vervangen slecht functionerende hartklep of de juiste medicijnen gebruiken.

De werking

Het medicijn behoort tot de lisdiuretica, ook wel lis-plasmiddelen genoemd. Bumetanide wordt voorgeschreven in acute situaties, waarbij er snel vocht afgedreven moet worden. Na ongeveer een half uur begint het medicijn te werken en de werking houdt ongeveer tussen de vier en zes uur aan. Het is te merken doordat je vaker moet plassen. Na enkele dagen zal de vermoeidheid en dikke enkels en voeten afnemen. Ook zal de bloeddruk verlagen.

Nierziekten

Nieren filteren de afvalstoffen uit het bloed en voeren deze af met de urine. Als de nieren niet meer goed functioneren, kunnen afvalstoffen zich ophopen in het bloed. Nieren kunnen eiwitten doorlaten die normaal gesproken in het lichaam moeten blijven. Dit kan leiden tot allerlei klachten, zoals een vochtophoping, spierkramp, jeuk, vermoeidheid en een droge huid. Ook kan de arts in dit geval besluiten om bumetanide voor te schrijven.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor alle medicijnen, kan dit medicijn naast het gewenste effect ook bijwerkingen geven. De meest voorkomende bijwerking is een overvolle blaas. Als je moeite hebt met plassen, bijvoorbeeld door een vergrote prostaat, kan het zijn dat de blaas heel erg vol raakt. Andere bijwerkingen kunnen zijn: hoofdpijn in de eerste dagen na gebruik van dit medicijn en een kaliumtekort. Een kaliumtekort is te merken aan spierzwakte, kramp, buikpijn, vermoeidheid en hartkloppingen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.apotheek.nl
  • www.db.cbg-meb.nl

Reageer op het artikel "Bumetanide: plasmiddel tegen vochtophoping"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 27-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!