InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Furosemide: een sterk werkend plasmiddel

Furosemide: een sterk werkend plasmiddel

Furosemide: een sterk werkend plasmiddel Als het nodig is om in een korte tijd vocht uit het lichaam weg te werken, bijvoorbeeld als er vocht achter de longen zit, chronische nierproblemen zijn of door een slechte hartfunctie, wordt er soms gekozen voor het middel furosemide. Het is een sterk werkend plasmiddel dat behoort tot de lisdiuretica en dat er voor zorgt dat overtollig vocht via de urine wordt afgevoerd. Wanneer wordt het middel voorgeschreven en wat is de werking?

Plasmiddel

Furosemide is een sterk werkend plasmiddel dat behoort tot de lisdiuretica. Een lisdiureticum is een medicijn dat ervoor zorgt dat water uit het lichaam wordt afgevoerd via de tak van de Lis van Henle, een onderdeel van de nieren. Het wordt soms voorgeschreven als er sprake is van een vochtophoping, ook wel oedeem genoemd, in het lichaam. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt als er vocht achter de longen zit. De patiënt is hierdoor erg benauwd en het vocht moet zo snel mogelijk verwijderd worden. Ook wordt het medicijn in sommige gevallen gebruikt bij hartfalen, chronische nierproblemen en in geval van vergiftiging waarbij er snel vocht uit het lichaam verwijderd moet worden.

De werking

De furosemide zorgt ervoor dat de bloeddruk wordt verlaagd, waardoor een nieuwe vochtophoping wordt voorkomen. De vochtregulatie in het lichaam vindt plaats in de nieren, daar wordt het bloed gefilterd en wordt er vocht uit gehaald. Een deel van het vocht wordt weer opgenomen, en een deel van het vocht wordt afgescheiden via de urine. Een van de plaatsen waar dit in de nieren wordt geregeld is de Lis van Henle. Furosemide zorgt ervoor dat er in de lis meer vochtuitscheiding is. Het water wordt uitgescheiden via de urine.

In het opstijgende deel van de lis van Henle wordt de heropname van natrium en chloride verhinderd, waardoor er meer vocht in het voorstadium van de urine blijft dan normaal. Deze voorurine komt via verzamelbuisjes in de blaas terecht en wordt uiteindelijk uitgeplast. Er komt minder vocht in het bloed, waardoor het bloedvolume minder wordt. Hierdoor gaat de bloeddruk omlaag. Het middel werkt snel, waardoor er in geval van heftige klachten vaak voor dit medicijn wordt gekozen.

Vochtophoping in de longen

Als het vocht zich achter de longen ophoopt, kan de patiënt het erg benauwd krijgen. Om de longen bevinden zich 2 vliezen: het longvlies en borstvlies. Om te kunnen bewegen, zit er een laagje vloeistof tussen deze vliezen. Als er een storing ontstaat tussen de aanvoer en afvoer van het vocht, kan het vocht zich ophopen. De longen zijn dan niet meer in staat zich vol te zuigen met zuurstof, waardoor de benauwdheid of kortademigheid ontstaat. Vaak ontstaat er vocht achter de longen door problemen aan het hart of lever, maar het kan ook door een infectie of kanker ontstaan.

Overige vochtophoping

Dit medicijn wordt ook gebruikt als er een vochtophoping is ontstaan door levercirrose (een verschrompeling van de lever) of als er sprake is van een vergiftiging, waarbij het van belang is om het vocht snel uit het lichaam te verwijderen. Ook wordt furosemide gebruikt bij chronische nierproblemen, ascites (vochtophoping in de buik) en bij plotselinge hypercalciaemie. Dit laatste houdt in dat er ineens te veel calcium in het bloed zit, waardoor het vochtbalans in het lichaam ernstig verstoord is.

Bijwerkingen

Zoals voor elk medicijn geldt, kan furosemide bijwerkingen geven. Het mag niet genomen worden indien je er overgevoelig voor bent. Bijwerkingen die kunnen voorkomen zijn: verstoring in het elektrolytenbelans, verstoorde nierwerking, uitdroging, te lage bloeddruk, diarree, braken, jeuk, huiduitslag of zweten. Voorzichtigheid moet worden geboden bij jicht, diabetes of zwangere vrouwen. Verder is een kaliumrijk voedingspatroon aan te bevelen. Dit komt onder andere voor in bananen, aardappelen, tomaten, spinazie en vruchtensappen.
Gerelateerde artikelen
Spironolacton: medicijn tegen hoge bloeddrukSpironolacton: medicijn tegen hoge bloeddrukEen hoge bloeddruk verhoogt het risico op een hart- en vaataandoening. Het is meestal niet merkbaar, waardoor het soms l…
Furosemide en andere diureticaFurosemide is een van de diuretische stoffen die in de (dier)geneeskunde worden gebruikt om de urine productie te stimul…
Lisonopril: een bloeddrukverlagend medicijnLisonopril: een bloeddrukverlagend medicijnEen hoge bloeddruk is geen ziekte en je voelt er over het algemeen niets van. Toch is het belangrijk om er wat aan te do…
Bisoprolol: een bloeddrukverlagend medicijnBisoprolol: een bloeddrukverlagend medicijnOver het algemeen voel je niets van een hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk is geen ziekte, maar het verhoogt wel de kans…
Digoxine: een gunstig effect op het hartDigoxine: een gunstig effect op het hartBij hartfalen is de pompende kracht van het hart verzwakt waardoor het bloed niet meer goed wordt rondgepompt. Klachten…
Bronnen en referenties
  • www.fk.cvz.nl/Preparaatteksten/F/furosemide.asp
  • Boek: De Top 100 van meestgebruikte medicijnen. ISBN: 9789025432584

Reageer op het artikel "Furosemide: een sterk werkend plasmiddel"

Reacties

Leen, 01-03-2019 15:26 #2
Bij gebruik van furosemide krijg ik vaak jigt aanvallen. Is er een alternatief voor furosemide plaspillen?

L. Schuit, 08-07-2016 11:34 #1
Hoe lang kan je furosemiden gebruiken?

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 07-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!