InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bisoprolol: een bloeddrukverlagend medicijn

Bisoprolol: een bloeddrukverlagend medicijn

Bisoprolol: een bloeddrukverlagend medicijn Over het algemeen voel je niets van een hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk is geen ziekte, maar het verhoogt wel de kans op het krijgen van een beroerte en hart- en vaataandoeningen zoals hartfalen en hartkramp. In sommige gevallen besluit de huisarts om het medicijn bisoprolol voor te schrijven dat behoort tot de bètablokkers. Dit geneesmiddel brengt de bloeddruk omlaag en wordt ook voorgeschreven bij hartfalen en soms om een hartinfarct te voorkomen.

Hoge bloeddruk

Sommige mensen hebben een hoge bloeddruk zonder dat ze het in de gaten hebben. Dat komt omdat je er over het algemeen niets van voelt. Het is ook geen ziekte, maar het vergroot de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten en een beroerte. Door de verhoogde bloeddruk wordt het bloed te krachtig door de vaten gepompt, waardoor de vaatwanden kunnen beschadigen. Hierdoor kan er een herseninfarct of hartinfarct ontstaan. Vaak wordt er besloten om een bètablokker zoals bisoprolol voor te schrijven.

De werking

Bisoprolol behoort tot de bètablokkers. Een bètablokker zorgt ervoor dat de hartslag wordt verlaagd zodat het hart rustiger pompt, de bloedvaten verwijd worden en de zuurstofbehoefte van het hart wordt verlaagd. Hierdoor gaat de bloeddruk omlaag waardoor er minder kans is op een beroerte. Als er een hoge bloeddruk is, wordt de bètablokker meestal in combinatie met plastabletten voorgeschreven. Meestal wordt er eerst voor de bètablokker metoprolol gekozen, maar als dat niet voldoende werkt, kan er voor bisoprolol gekozen worden.

Het effect

Na ongeveer zes weken is het volledige effect op de bloeddruk bereikt. Het effect wordt pas duidelijk bij een volgende meting omdat je er niets van voelt. Voor een optimale bescherming is het belangrijk het medicijn dagelijks in te nemen.

Angina pectoris (hartkramp)

Bij deze hartaandoening ontstaat er aanvalsgewijs pijn en drukkend gevoel op de borst. De pijn kan uitstralen naar de arm, schouder, hals of kaak. Het ontstaat vooral tijdens inspanning, stress, emoties, na een zware maaltijd of vanuit de warmte naar de kou gaan. Bij hartkramp is er sprake van een vernauwing van de kransslagader van het hart. De kransslagaders voorzien de hartspier van zuurstof. Als deze verstopt raken, ontstaat er een zuurstoftekort waardoor de klachten ontstaan.

De werking

Een bètablokker wordt voorgeschreven wanneer er meer dan twee aanvallen van hartkramp per week zijn. Soms wordt er bisoprolol voorgeschreven. Het medicijn zorgt ervoor dat het hart minder snel en krachtig pompt zodat het minder zuurstof nodig heeft. De kans op een nieuwe aanval wordt verminderd. Ongeveer een uur na inname begint het medicijn te werken en het effect houdt ongeveer 24 uur aan. Het is te merken dat er minder klachten zijn tijdens inspanning. Bouw activiteiten voorzichtig weer op in overleg met je arts.

Hartfalen (decompensatio cordis)

Bij hartfalen is de pompende kracht van het hart verzwakt waardoor het bloed niet goed door het lichaam wordt gepompt. Dit geeft klachten zoals snel moe zijn, vocht in de benen of achter de longen en benauwdheid. Hartfalen kan ontstaan als je langdurig een hoge bloeddruk hebt, hartritmestoornissen hebt of door een hartinfarct. Bisoprolol verlaagt de bloeddruk en verbetert de pompkracht van het hart. Na zes weken is het volledige effect van dit middel bereikt. Dit is te merken doordat klachten zoals benauwdheid, moeheid en dikke enkels verminderen.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor alle medicijnen, kunnen er naast het gewenste resultaat ook bijwerkingen zijn. De meest voorkomende bijwerkingen zijn: duizeligheid en een licht gevoel in het hoofd, hoofdpijn, vermoeidheid en koude handen en voeten. Het lichaam moet eerst nog wennen aan het medicijn en zich op een lagere bloeddruk instellen. Verder kunnen er maag-darmklachten zoals misselijkheid, verstopping of diarree ontstaan. Mochten de klachten aanhouden, raadpleeg dan de huisarts. Informeer je arts altijd als je andere geneesmiddelen gebruikt, omdat deze elkaars werking kunnen beïnvloeden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Metoprolol: medicijn bloeddruk en hartklachtenMetoprolol: medicijn bloeddruk en hartklachtenEr zijn veel mensen die last hebben van een hoge bloeddruk of hartritmestoornissen. Een hoge bloeddruk voel je niet, maa…
Atenolol: medicijn tegen hoge bloeddrukAtenolol: medicijn tegen hoge bloeddrukEr zijn veel mensen die een hoge bloeddruk hebben zonder dat ze het weten. Je voelt er niets van, maar het vergroot de k…
Lisonopril: een bloeddrukverlagend medicijnLisonopril: een bloeddrukverlagend medicijnEen hoge bloeddruk is geen ziekte en je voelt er over het algemeen niets van. Toch is het belangrijk om er wat aan te do…
Enalapril: een medicijn tegen hoge bloeddrukEnalapril: een medicijn tegen hoge bloeddrukWanneer de druk in de vaatwanden te hoog is, spreken we van een te hoge bloeddruk. Dit is niet te voelen, waardoor je he…
Hoge bloeddruk medicatie bij risico patiënten (HVZ)Hoge bloeddruk medicatie bij risico patiënten (HVZ)Het gaat hier om patiënten met een hoger risico op complicaties door hoge bloeddruk. Een complicatie van hoge bloeddruk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WerbeFabrik, Pixabay
  • www.apotheek.nl
  • www.db.cbg-meb.nl

Reageer op het artikel "Bisoprolol: een bloeddrukverlagend medicijn"

Reactie

Marjo Borsboom, 24-12-2016 16:05 #1
Ik gebruik sinds 4 weken bisoprolol vanwege het af en toe te snelle hartslag. Sindsdien last van hele dunne ontlasting. Meestal in de ochtend.

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 26-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!