InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Amlodipine: medicijn tegen hartkramp en hoge bloeddruk

Amlodipine: medicijn tegen hartkramp en hoge bloeddruk

Amlodipine: medicijn tegen hartkramp en hoge bloeddruk Over het algemeen voel je niet als je bloeddruk te hoog is. Het is geen ziekte, maar vergroot wel de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten. Hartkramp, ook wel bekend onder de naam angina pectoris is een aandoening van het hart, dat gepaard gaat met pijn en een beklemmend gevoel op de borst. In sommige gevallen besluit een arts om amlodipine voor te schrijven. Het medicijn wordt soms ook voorgeschreven bij de ziekte van Raynaud, waarbij er sprake is van witte vingertoppen bij kou.

Hoge bloeddruk

Van een hoge bloeddruk voel je over het algemeen helemaal niets. Veel mensen komen er bij toeval achter als het een keer wordt opgemeten bij de huisarts. Wanneer de bloeddruk verhoogd is, stroomt het bloed met teveel kracht door de bloedvaten. Hierdoor kunnen de bloedvaten beschadigd raken, waardoor de kans op een herseninfarct, hersenbloeding of hartziekten groter wordt. Een hoge bloeddruk is geen ziekte, maar vergroot de kans op het krijgen van hart- en vaataandoeningen.

Hartkramp (angina pectoris)

Angina pectoris is een hartaandoening, die in aanvallen komt. Het geeft en pijn of beklemmend gevoel op de borst, waarbij de pijn kan uitstralen naar de arm, kaak, hals of schouder. De pijn wordt veroorzaakt doordat er een vernauwing is van de bloedvaten die de hartspier voorzien van zuurstof, de kransslagaderen. Hierdoor moet het hart nog harder gaan werken. Er komt minder bloed en dus ook minder zuurstof in het hart, wat de pijnklachten veroorzaakt. Hartkramp komt met name voor in geval van inspanning, stress, veel eten of bij de overgang van warmte naar kou.

Amlodipine

Dit medicijn behoort tot de calciumantagonisten, de dihydropyridinen. Calcium speelt een belangrijke rol voor vele processen in het lichaam, bijvoorbeeld: het samentrekken van spieren, doorgeven van zenuwimpulsen en het aanzetten van de klieren. Calcium gaat zowel de lichaamscellen in als uit omdat de celwanden doorlaatbaar zijn met speciale calciumkanaaltjes. Een cacliumantagonist zorgt ervoor dat het calcium niet tot nauwelijks door de calciumkanaaltjes gaat. Omdat er minder calcium in de cel komt, heeft het gevolgen voor de spieren en bloedvaten. Deze kunnen zich meer ontspannen. Bloedvaten verwijden en spieren zullen minder sterk samentrekken.

Het effect op de bloeddruk

Amlodipine wordt gebruikt bij angina pectoris, hoge bloeddruk en bij de aandoening van Raynaud. Het middel zorgt ervoor dat de bloedvaten ontspannen en wijder worden. Hierdoor kan het bloed beter door de vaten stromen. De bloeddruk gaat omlaag en de kans op een beroerte wordt minder. Het duurt ongeveer 3 tot 6 weken voordat het volledige effect is bereikt. Omdat je het zelf niet merkt, kan het gemeten worden door de bloeddruk te meten.

Het effect op hartkramp

Als je meer dan 2 aanvallen van hartkramp per week hebt, worden er medicijnen voorgeschreven. Meestal zal er gekozen worden voor een bètablokker, een medicijn dat ervoor zorgt dat het hart minder krachtig klopt. Maar in sommige gevallen is het beter om geen bètablokker voor te schrijven, en wordt er een calciumblokker zoals amlodipine voorgeschreven. Het middel werkt binnen een uur na inname en houdt ongeveer een dag aan. Het is te merken dat inspanning minder pijn doet op de borst. Lichamelijke inspanning moet langzaam weer worden opgebouwd, in overleg met je arts.

Aandoening van Raynaud

Deze aandoening ontstaat vooral bij kou, maar kan ook voorkomen bij een heftige emotie. Hierbij trekken de bloedvaten in de huid sterk samen, waardoor vingers en tenen bleek, rood of blauw kunnen worden. Meestal is het voldoende om kou te vermijden. Als dat niet meer werkt, wordt er in sommige gevallen amlodipine voorgeschreven, die de verkrampte bloedvaten weer wijder maakt. Het aantal aanvallen wordt minder en de werking houdt ongeveer een dag aan.

Bijwerkingen

Zoals geldt voor elk medicijn, kunnen er bijwerkingen optreden. Het mag niet worden gebruikt bij overgevoeligheid voor de werkzame stof van het middel, slecht functionerend lever of nieren, te lage bloeddruk, hartkramp dat verergert en kort na een hartinfarct. Bijwerkingen kunnen zijn: hoofdpijn, dikke enkels en onderbenen, opvliegers, evenwichtsstoornis, vermoeidheid en misselijkheid. Omdat je ook duizelig kunt worden, is het raadzaam op te letten bij deelname aan het verkeer en bedienen van machines.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nifedipine: middel tegen hoge bloeddruk en hartkrampNifedipine: middel tegen hoge bloeddruk en hartkrampAls de bloeddruk te hoog is, stroomt het bloed met teveel kracht door de vaten. Over het algemeen voel je niets van een…
Bisoprolol: een bloeddrukverlagend medicijnBisoprolol: een bloeddrukverlagend medicijnOver het algemeen voel je niets van een hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk is geen ziekte, maar het verhoogt wel de kans…
Enalapril: een medicijn tegen hoge bloeddrukEnalapril: een medicijn tegen hoge bloeddrukWanneer de druk in de vaatwanden te hoog is, spreken we van een te hoge bloeddruk. Dit is niet te voelen, waardoor je he…
Zelf je cardiovasculair risicoprofiel bepalenZelf je cardiovasculair risicoprofiel bepalenHart- en vaatziekten zijn volgens de Wereldgezondheidsorganisatie de belangrijkste doodsoorzaak. Zelf bepalen in hoeverr…
Wat is een hoge bloeddruk?Veel mensen hebben last van een hoge bloeddruk. Ze denken dan ook dat het een hartziekte is. Dit is niet waar. Het hebbe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Boek: De Top 100 van meestgebruikte medicijnen. ISBN: 9789025432584
  • www.apotheek.nl

Reageer op het artikel "Amlodipine: medicijn tegen hartkramp en hoge bloeddruk"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 25-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!