InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > CVA/herseninfarct en omgaan met vermoeidheid
mijn kijk op

CVA/herseninfarct en omgaan met vermoeidheid

CVA/herseninfarct en omgaan met vermoeidheid Een CVA of een herseninfarct brengt vaak langdurige, intense vermoeidheid met zich mee. De schade aan iemands hersenen, veroorzaakt vaak ook schade aan iemands lichamelijke en geestelijke energie. Hoe kun je daar mee omgaan? De medische - fysieke en emotionele nazorg vanuit de medische wetenschap is vaak zeer beperkt. Wat helpt, wat helpt niet? Trainen? Vitaminen? Slapen, gezond eten? Wat doe je? Wat laat je? Maakt het je boos? Ongeduldig? Minder doen, oké. Maar hoe organiseer je dat? Hoe ga je om met die vermoeidheid veroorzaakt door een CVA/herseninfarct? Tips mede gebaseerd op ervaringen van lotgenoten.

CVA/Herseninfarct en vermoeidheid

Bij een CVA (Cerebro Vascular Accident) raakt een ader(tje) in je hersenen verstopt door een bloedpropje. Gedurende kortere of langer tijd, krijgt daardoor een deel van je hersenen minder of geen zuurstof. Het bloed dat het zuurstof vervoert bereikt tijdelijk minder of niet het hersengedeelte waar het normaal naar toe gaat. Daardoor raakt dat stuk(je) van je hersenen (tijdelijk) beschadigt. Deze beschadiging(en) kunnen allerlei fysieke schade veroorzaken, zoals minder goed lopen, zien, spreken... Daarnaast raakt vaak of misschien wel altijd iemands (fysieke) energie beschadigd. Wat doe je daaraan? Hoe ga je er mee om?

Spontaan herstel na herseninfarct

Na een herseninfarct treedt er vaak een 'spontaan' herstel op. De hersenen 'repareren' zichzelf. Dat gaat eerst vrij snel en dan geleidelijk aan steeds langzamer. Neurologen verschillen van mening gedurende hoe lang je hersenen zich kunnen herstellen.
Een half jaar tot soms zelfs wel twee jaar, is wat medici beweren. Dat is nogal een verschil!

Herstellen van vermoeidheid

Er zijn verschillende manieren om te iets aan de vermoeidheid te doen: fysiotherapie, klassieke massage, acupunctuur, shiatsu, veel wandelen, slapen, gezond eten... Het is het proberen waard. Maar de omgang met die vermoeidheid kan best lastig zijn.

Omgaan met moe zijn

Intense fysieke vermoeidheid... Je zult het er maar mee moeten doen... Ja, inderdaad je moet het ermee doen, maar hoe?
Een aantal tips die mogelijk helpen:

Acceptatie van vermoeidheid

Accepteer van je zelf dat je moe bent, weinig, minder, bijna geen energie hebt. Accepteren is niet hetzelfde als (voorgoed) ervoor 'capituleren'. Je bent moe doordat je hersenen zijn beschadigd. Een wond of een breuk heeft ook tijd nodig om te genezen. Dus je hersenen ook! Accepteren is in dit geval meer een kwestie van (tijdelijk) aanvaarden: oké, ik ben moe. En (tijdelijk'/ af en toe) toegeven aan dat vermoeide gevoel.

Kijk vooruit

Probeer te blijven geloven in je herstel: het zal, op den duur, beter worden. Wees geduldig, als je dat op kunt brengen. Probeer hoop te houden. Wat zou je graag weer willen, waar kijk je naar uit?

Kijk achterom

Kijk ook van tijd tot tijd achterom. Waarschijnlijk zul je constateren dat je vooruit bent gegaan. Je staat iets gemakkelijker op. Je valt niet meer altijd overdag zomaar in slaap. Je mag weer auto rijden. Het besef dat je vooruit gaat, kan je helpen om de moed er in te houden.

Het lijf is de baas

Luister naar je lichaam. Dat 'weet' dat het schade heeft opgelopen en moet herstellen. Je lichaam deed dat altijd al voor je, 's nachts, als je sliep. Soms kun je maar een verstandig ding voor je zelf doen: oké, ik ben moe, ik moet rusten, naar bed, slapen...

Vraag en accepteer hulp

Je kunt tijdelijk allerlei zaken niet doen en misschien moet je op een dag zelfs constateren dat je een aantal dingen nooit meer zal kunnen, brrr. Maar zolang het nog niet zover is vraag je familie, vrienden, kennissen en de professionele zorg om hulp. Accepteer dat mensen je hulp aanbieden. Probeer wel te bewaken dat de zorg die je nodig hebt en de zorg die je krijgt bij elkaar passen. Soms willen mensen je best helpen, maar met de verkeerde dingen. Als je het lastig vind om hulp te aanvaarden, vraag je dan eens af: vind ik het verkeerd dat andere mensen die hulp nodig hebben, die krijgen?

Prikkels beperken

Er zijn van die 'dingen' die je energie kosten, zonder dat je dat in de gaten hebt. Het kan zijn dat muziek aan op de achtergrond, wat je normaal prettig vond, nu opeens energie vreet die je niet kunt missen. Rommel om je heen. Bewegende beelden. Meer dan 1 klusje op je bureau. Dit soort 'prikkels' vraagt vaak ongemerkt aandacht en dus energie. Wees lief voor jezelf, houd er rekening mee.

Prioriteiten stellen
Stel prioriteiten als je (lang) niet alles kunt doen wat je wilt. Kies een ding uit dat je vandaag in elk geval wilt doen. Wees wel realistisch in je keuze. Vandaag doe ik in elk geval... en als ik dat gedaan heb, ben ik tevreden (voor vandaag). En als het niet lukt?

Dan... is er morgen een nieuwe dag, met nieuwe kansen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Trombolyse: behandelingen van herseninfarct binnen 4,5 uurMensen die worden getroffen door een herseninfarct zouden direct moeten worden behandeld met Trombolyse. Trombolyse is d…
Herseninfarct bij anticonceptiepilHerseninfarct bij anticonceptiepilBij een herseninfract zou je denken dat het alleen bij oudere mensen voorkomt. Integendeel. Ook jongeren, met name meisj…
Seksproblemen na beroerte komen veel voorVeel mensen die een beroerte hebben gehad krijgen daarna problemen in hun seksleven. Zeker 6 van de 10 personen heeft da…
Hartklacht of hartinfarct bij vrouwen soms te laat herkendHartklacht of hartinfarct bij vrouwen soms te laat herkendVaak wordt gedacht dat hart- en vaatziekten typisch mannenklachten zijn. Dit is echter onjuist. In Nederland overlijden…
Hoe ontstaat een beroerte of herseninfarct?Hoe ontstaat een beroerte of herseninfarct?Doodsoorzaak nummer drie is herseninfarct ten gevolge van een beroerte, waarbij het te lang heeft geduurd voordat de jui…

Reageer op het artikel "CVA/herseninfarct en omgaan met vermoeidheid"

Reactie

Jan van Beek, 24-01-2017 15:46 #1
Ik heb in september 2016 een herseninfarct gehad, gelukkig zonder veel bijwerkingen, alleen ben ik nog snel moe, ik werk vanaf november weer een aantal uren, vanaf december van zeven tot één, in december met bedrijfsarts gesproken dat ik als het zo doorging in januari weer wat langer probeerde te gaan werken, maar het verbeterde niet echt en werk nog steeds dezelfde tijden, de bedrijfsarts was het hier niet mee eens, hij zei je zou langer gaan werken in januari, ik heb aangegeven dat ik nog last heb van vermoeidheid, ik moest dit nu met mijn chef! gaan overleggen, ik voel me hier niet prettig bij, graag uw mening hierover.
gr jan van beek Reactie infoteur, 01-02-2017
Ik ben alleen ervaringsdeskundige… Maar: er is geen standaardtijd voor het herstel. Ik zou u adviseren ook de huisarts in het gesprek te betrekken en eventueel de specialist die u heeft behandelt, mits zij achter u staan.
Verder lijkt het me belangrijk heel concreet aan te geven wat u wel kan, wat u niet kan, met voorbeelden. Vermoeidheid is een lastige klacht omdat hij niet zichtbaar te maken is.
Herstel duurde bij mij anderhalf jaar. Tegenwoordig kunt u ook werken aan uw herstel d.m.v. fysiotherapie. Probeer de bedrijfsarts ook duidelijk te maken dat u werkt aan verbetering.

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 19-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Herseninfarct of CVA
Reacties: 1
Schrijf mee!