InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwangerschap en de verhoogde kans op (borst)kanker

Zwangerschap en de verhoogde kans op (borst)kanker

Een zwangerschap is een wonderlijke en natuurlijk positieve gebeurtenis. Helaas worden zwangerschap en kanker ook soms met elkaar in verband gelegd. Wees gerust, schiet niet meteen in de stress: het is niet zo dat een zwangerschap altijd een een verhoogde kans op kanker met zich mee brengt. In dit artikel vindt u informatie over hoe een zwangerschap en kanker wél met elkaar in verband gebracht worden.

Afwijkingen in de borst tijdens de zangerschap

Veel zwangere vrouwen krijgen borstafwijkingen tijdens de zwangerschap. In de meeste gevallen (80%) gaat het om goedaardige knobbeltjes. Doordat het zo vaak voor komt en doordat het meestal niets ergs is, komt het risico om de hoek kijken dat er niet goed gereageerd wordt op de geconstateerde borstafwijking. “Ach dat knobbeltje zal wel niets zijn, daar hebben zoveel zwangere vrouwen last van”. Dat is het risico van borstkanker bij zwangere vrouwen. Want uiteindelijk is de kans dat een zwangere vrouw borstkanker krijgt niet zo groot (1 op de 10.000 zwangere vrouwen), maar als het dan genegeerd wordt heeft de kanker te veel tijd om te groeien. En het is soms moeilijker te ontdekken doordat het klierweefsel van een zwangere vrouw dichter is.

Mocht je tijdens de zwangerschap te horen krijgen dat je borstkanker hebt, is het goed om in ieder geval te weten dat de borstkanker de baby niet aan kan en dat het afbreken van de zwangerschap de borstkanker niet kan beïnvloeden en dus niet nodig is. Bij de behandeling zal wel rekening gehouden worden met de zwangerschap om de baby te beschermen. Vormen van bestralingen en chemokuren zijn mogelijk, alleen de hormoontherapie “Tamoxifen” mag tijdens een zwangerschap niet voorgeschreven worden. Dat middel kan namelijk zorgen voor afwijkingen bij de baby (bij 1 op de 5 vrouwen). Borstvoeding is in ieder geval nog mogelijk met de gezonde borst en in sommige gevallen is het ook mogelijk met een borst die een borstbesparende operatie is ondergaan.

Clomid voor het stimuleren van een zwangerschap en de kans op kanker

Clomid is een middel dat voorgeschreven kan worden ter stimulering van een zwangerschap, wanneer een stel moeilijk zwanger raakt. Clomid bevat oestrogenen en oestrogenen worden in verband gebracht met het ontstaan van (borst-)kanker. Het is waar dat een langdurig gebruik van oestrogenen de kans op borstkanker verhoogd, maar dat is een erg licht effect. Het is belangrijk dat het daarbij gaat om het langdurig gebruik van oestrogenen. Wanneer Clomid voorgeschreven wordt ter stimulering van een zwangerschap, dan praat je niet over zo’n lange periode. Daarnaast is het goed om het effect van Clomid te vergelijken met de effecten van alcohol, (mee)roken en zonnen. Zij verhogen de kans op kanker veel meer, al gaat het dan om andere vormen van kanker.

Het verband tussen misselijkheid en overgeven tijdens de zwangerschap en kanker

Het is tijd voor een positief verband tussen de zwangerschap en kanker. Veel vrouwen hebben in het begin van de zwangerschap last van misselijkheid en het moeten braken. Het is gebleken dat vrouwen die daar last van hebben 30% minder kans hebben om ooit borstkanker te krijgen (onderzoek Buffalo University). Tijdens dit onderzoek werden vrouwen met en zonder borstkanker (in totaal bijna 3000 deelnemers) gevraagd naar de klachten tijdens de zwangerschap. Gekeken werd of er een verband gelegd kon worden tussen de hormoongerelateerde klachten en het krijgen van (borst-)kanker.

Het verband zou zitten in het zwangerschapshormoon: de misselijkheid wordt waarschijnlijk veroorzaakt door veranderende hormonen. Door een hogere aanwezigheid van het zwangerschapshormoon zou de kans op borstkanker verkleind kunnen worden. Dit moet echter nog verder onderzocht worden.

DES en borstkanker

DES werd vroeger voorgeschreven aan zwangere vrouwen om een miskraam te voorkomen. Dit hormoon bleek niet alleen niet te werken, maar bleek ook schadelijke bijwerkingen te hebben voor de dochters en de moeders. De moeders die DES voorgeschreven hebben gekregen, hebben een verhoogde kans op borstkanker. Dit verband moet echter nog nader onderzocht worden.

De kans voor de baby op borstkanker

Volgens Brits onderzoek is er nu aan een meisjes baby al af te leiden of deze een verhoogde kans heeft op borstkanker. De lengte en het gewicht van een baby zouden verband hebben met een verhoogde kans op borstkanker (London School of Hygiene and Tropical Medicine). Met name een geboortegewicht boven 4 kilogram zou een verhoogde kans geven.

Relativering van de verhoogde kansen op kanker

Voordat je in de stress schiet is het goed om even stit te staan bij wat het inhoudt om een verhoogd risico te hebben. Het blijft allemaal om kansberekening gaan en de verhoogde kansen die genoemd worden, zijn meestal relatief klein. Maak je dus niet meteen te druk, maar gebruik de informatie als een middel om je bewust te worden van de mogelijke risico’s. Daardoor kun je beseffen hoe belangrijk het is om je lichaam in de gaten te houden en om als je iets niet vertrouwd de dokter er eens naar te laten kijken.
© 2009 - 2018 Mabe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wie krijgt borstkankerWie krijgt borstkankerBorstkanker is de meest voorkomende kanker bij vrouwen. De risicofactoren houden in dat bepaalde factoren in iemands lev…
Oorzaken van borstkanker bij mannen en vrouwenEr zijn altijd meerdere oorzaken die aan het ontstaan van borstkanker voorafgaan. Deze oorzaken kunnen niet altijd worde…
Knobbeltje in de borst, borstkanker?Twaalfduizend keer per jaar wordt bij vrouwen borstkanker gediagnosticeerd en is daarmee de meest voorkomende kanker bij…
Borstkanker bij mannenBij vrouwen is borstkanker de meest voorkomende soort van kanker. Van alle vrouwen die overlijden aan kanker staat ook b…

Reageer op het artikel "Zwangerschap en de verhoogde kans op (borst)kanker"

Infoteur: Mabe
Laatste update: 14-07-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!