InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Leven > Vrouwen: meer bewegen, minder borstkanker?

Vrouwen: meer bewegen, minder borstkanker?

Vrouwen: meer bewegen, minder borstkanker? Te veel Nederlandse vrouwen krijgt in haar leven te maken met borstkanker. Een aangepaste levenswijze om borstkanker te voorkomen, is er niet. Wel kunnen vrouwen zelf iets doen om het risico op borstkanker te verkleinen: vrouwen die voldoende bewegen en sporten hebben 20 a 40% minder kans op het krijgen van borstkanker! Een goede leefgewoonte voor iedere vrouw om het risico op het krijgen van borstkanker te voorkomen: veel sporten, bewegen en in beweging blijven!

Kanker bij vrouwen

Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. In Nederland wordt elk jaar bij ongeveer 12.500 vrouwen de diagnose borstkanker gesteld.

Ingrijpend

Het is een ingrijpend bericht als een vrouw te horen krijgt dat ze borstkanker heeft. Het zal haar leven en dat van haar gezin, familie en vrienden volkomen op z´n kop zetten.

Leeftijdscategorie

Iedere Nederlandse vrouw kan met borstkanker te maken krijgen, al is het een vrij kleine kans dat het voor het 30ste levensjaar gebeurt. Borstkanker komt het meest voor bij vrouwen in de leeftijdscategorie van 45-75 jaar, dit zijn echter gemiddelden.

Stichting Pink Ribbon

Mede dankzij de Stichting Pink Ribbon, met het internationale borstkanker symbool, het roze lintje, is er steeds meer aandacht voor borstkanker gekomen. Ondanks de vele publiciteit bestaat er nog veel onduidelijkheid over borstkanker.

Onduidelijkheid

Ondanks het vele werk van Stichting Pink Ribbon in Nederland om meer aandacht te vragen, bestaat er nog veel onduidelijkheid over borstkanker, zoals:
  • Veel vrouwen denken dat erfelijkheid de belangrijkste oorzaak is van borstkanker,
  • Slechts 5% van de vrouwen met borstkanker speelt erfelijkheid een rol,
  • Leefgewoonte zijn van invloed op de kans om borstkanker te krijgen.

Leefgewoonte: voldoende sporten en bewegen

Uit onderzoek naar borstkanker is gebleken dat jaarlijks in Nederland 1000 tot 1500 vrouwen met borstkanker voorkomen had kunnen worden als iedereen voldoende zou bewegen en sporten!

Borstkanker na de overgang

Uit dat zelfde onderzoek is gebleken dat hoe eerder en hoe jonger de vrouw begint met sporten en bewegen hoe beter. Op jonge leeftijd regelmatig wegen en sporten verkleint het risico van het krijgen van borstkanker na de overgang.

Onvoldoende beweging

Ruim 40% van de Nederlandse vrouw beweegt onvoldoende, ondanks dat vrijwel iedereen allang weet dat beweging goed voor ons is.

Hardloopkleding

Brooks, een hardloopmerk, wil samen met Stichting Pink Ribbon helpen de vrouwen bewust te maken van het feit dat voldoende beweging de kans op borstkanker vermindert. Hiervoor heeft Brooks een speciale For Her-collectie sportkleding ontworpen. Hierdoor slaat de sportieve vrouw 3 vliegen in een klap:
  • De vrouw steunt een goed doel (10% van de aankoop gaat naar Stichting Pink Ribbon),
  • De vrouw zorgt goed voor haarzelf,
  • De vrouw ziet er leuk uit.
Gerelateerde artikelen
Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!Verminder de kans op borstkanker en beweeg meer!Borstkanker gaat uit in het melkklierweefsel in de borst. Het is de meest voorkomende kanker bij vrouwen, 22% van alle k…
Oktober borstkankermaand: aandacht vragen voor borstkankerOktober borstkankermaand: aandacht vragen voor borstkankerBorstkanker kan ons allemaal raken, zowel man als vrouw. Borstkanker komt vaak voor: ieder jaar in Nederland krijgen zo´…
Preventie: Borstkanker voorkomen en tijdig ontdekkenPreventie: Borstkanker voorkomen en tijdig ontdekkenMet Pink Ribbon nog vers in het geheugen is het goed om na te denken over hoe wat je nu eigenlijk zelf kunt doen om bors…
Het behandelen van borstkanker bij vrouwenHet behandelen van borstkanker bij vrouwenBorstkanker is een woekering van kwaadaardige cellen die zich ontwikkelen uit normale borstcellen. Borstkanker die allee…
Wie krijgt borstkankerWie krijgt borstkankerBorstkanker is de meest voorkomende kanker bij vrouwen. De risicofactoren houden in dat bepaalde factoren in iemands lev…
Bronnen en referenties
  • www.pinkribbon.nl
  • www.borstkanker.nl
  • www.kwfkankerbestrijding.nl

Reageer op het artikel "Vrouwen: meer bewegen, minder borstkanker?"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 07-10-2010
Subrubriek: Leven
Medische informatie…
Schrijf mee!